2395
Sök

Saab 9-5 Aero -06 har tappat orken

63 Inlägg
1 augusti 2016
Trådstartare
#1
Goddagens! Nånting verkar ha havererat på min 9-5a och jag lyckas inte hitta vad.

Det känns som den är helt orkeslös jämfört med tidigare, typ som om det fattas 100 hästar.
Satt steg 1 från speedparts i den tidigare men sen började den helt plötsligt spika och gå dåligt så bytte tillbaka till org box och då gick den bättre men inte alls lika bra som den ska.
Laddade 1.3 bar med steg 1 och ca 1-1.1 nu med org.

Har bytt och gjort: Alla vakuumslangar är nya, alla "klassiska" jordpunkter är renslipade och satt med nya taggbrickor, alla backventiler är nya varav några maptuns alu, komptest gjort ca 13kg på alla 4 cyl, rengjort LMM, kollat efter olja i tryckslangar och nada.

Bilen är fullservad och alltid på firma tills nu, bytt olja, oljefilter, luftfilter och stift för ca 200 mil sedan.

Inga felkoder överhuvudtaget.

Någon som har fler ideer?


32 Inlägg
2 augusti 2016
#2
Tycker det låter konstigt med steg 1 att han spikar och 1.1 är rätt mycket för orginal boxen är du hundra på att ladd mätaren stämmer för två saker brukar betyda orkeslös antingen turbon el katten om den är igensatt


63 Inlägg
4 augusti 2016
Trådstartare
#3
1.1 bar var via OBD, kopplade in en riktig laddmätare idag och den ligger mellan 0.9 och 1 bar.

Provade även att lossa downpipen idag för att se om katten var tät, men icket. Samt provade en annan LMM och tändkasett men ingen skillnad.

Och så har jag kollat så wastegate staget rör sig som det ska både vid varm och kall motor och det är som det ska vara


83 Inlägg
9 augusti 2016
#4
Som sagt 1-1.1 är ganska högt för orginal, inget glapp i staget eller t-kors eller dylikt vid turbon?

63 Inlägg
10 maj 2018
Trådstartare
#5
Väcker denna tråden igen då jag fortfarande inte löst problemet. Har nu även bytt turbo, intercooler och hela avgassystemet utan resultat.

Har tidigare bytt gjort :
Alla vakuumslangar, alla vevhusslangar, bytt alla backventiler till alu, bytt båda magnetventilerna, bytt luftmassemätare, bytt tändkassett, bytt bränslefilter, rengjort och slipat samtliga jordpunkter, kollat slangen till bromsservot, gjort kompressionsprov med utmärkta resultat och säkert något mer jag glömt.

Idéer?


93 Inlägg
11 maj 2018
#6
Odmark skrev:
Väcker denna tråden igen då jag fortfarande inte löst problemet. Har nu även bytt turbo, intercooler och hela avgassystemet utan resultat.

Har tidigare bytt gjort :
Alla vakuumslangar, alla vevhusslangar, bytt alla backventiler till alu, bytt båda magnetventilerna, bytt luftmassemätare, bytt tändkassett, bytt bränslefilter, rengjort och slipat samtliga jordpunkter, kollat slangen till bromsservot, gjort kompressionsprov med utmärkta resultat och säkert något mer jag glömt.

Idéer?

Har du kollat bränsletrycksregulator och vakuumslang till den? En annan sak (som kanske är långsökt) är att kamkjeden hoppat över ett steg(Vääääldigt ovanligt men kan som sagt hända)?

Evildan
11 maj 2018
#7
Har du inte tankat sen senaste felsökningen urfördes behöver du nog även byta bränslet.
Senast redigerat av Evildan (11 maj 2018)

63 Inlägg
11 maj 2018
Trådstartare
#8
Alla vakuumslangar är som sagt utbytta men själva bränsletrycksregulatorn har jag inte kollat. Kan man kontrollera funktion på den på något sätt?

Har tankat full tank 98 okt igår och har kört ca 50 mil sedan dess.

Ang kamkedjan tror jag inte det, har glömt att skriva i denna tråd att den numera inte går dåligt hela tiden. Nån gång ibland så "vaknar den till liv" och drar på så in i h*lvete för att sedan tappa all ork igen.


1 146 Inlägg
11 maj 2018
#9
Spänn till downpipen

63 Inlägg
11 maj 2018
Trådstartare
#10
Downpipen sitter som den ska.

Har även varit lös med spjällhus och rengjort, samt bytt oring.


1 146 Inlägg
11 maj 2018
#11
Odmark skrev:
Downpipen sitter som den ska.

Har även varit lös med spjällhus och rengjort, samt bytt oring.

Kolla det igen, luftläckage där är oerhört onrmalt och på 95% av bilarna jag träffat på med samma problem har de varit downpipen eller den blåa backventilen

105 Inlägg
11 maj 2018
#12
Kolla bränsletrycket så att inte bränslepumpen är dålig med varierande tryck.
Precis dom en annan har skrivit, downpipen som kan vara svår att få 100% tät.


63 Inlägg
13 maj 2018
Trådstartare
#13
Har kollat downpipen igen och den är tät, bytte även BTR idag utan resultat.

Ska se om jag känner någon som kan mäta upp bränsletrycket åt mig.


1 705 Inlägg
14 maj 2018
#14
Katten som packat ihop?
Hjälpte en kompis att felsöka en 9-5 med liknande problem, där visade det sig att katalysatorn var helt igensatt.


63 Inlägg
15 maj 2018
Trådstartare
#15
Har kollat katten, inte det heller.


Körde ca 8 mil igår, gick som ett skållat troll hela tiden. Stängde därefter av bilen i ca 2 minuter och skulle iväg igen och sen var det kört. Tillbaka till 100-150 hästars prestandan.


1 146 Inlägg
16 maj 2018
#16
Då hade jag sagt att du ska kolla din EVAP,  evap systemet kan behövas bytas/modifieras. Kör du nån aluminimum backventil ?

63 Inlägg
16 maj 2018
Trådstartare
#17
Har bytt backventilen i EVAP systemet till en Alu modell från maptun, men har i och för sig aldrig sett över slangarna. Kanske är nån som är trasig?


93 Inlägg
16 maj 2018
#18
Odmark skrev:
Har bytt backventilen i EVAP systemet till en Alu modell från maptun, men har i och för sig aldrig sett över slangarna. Kanske är nån som är trasig?

Din bil borde ha det enkla EVAP systemet. Det vill säga det som arbetar oberoende från laddtrycksstyrningen. Men det är en sak att kolla upp.

63 Inlägg
16 maj 2018
Trådstartare
#19
Ja precis, jag har bara en svart backventil på EVAP systemet och slangen går väl enbart från spjällhuset till EVAP ventilen


93 Inlägg
16 maj 2018
#20
Odmark skrev:
Ja precis, jag har bara en svart backventil på EVAP systemet och slangen går väl enbart från spjällhuset till EVAP ventilen

Prova annars att koppla förbi denna solenoid
http://i.imgur.com/q09E1yw.png
http://genuinesaab.com/gallery/albums/troll/T7Bypass.sized.jpg


Sök