2423
Sök

Köpråd Golf 4 v6 4motion-02 varningslampor

4 Inlägg
19 mars 2018
Trådstartare
#1
Ska köpa en bil här nu i eftermiddag och enligt nuvarande ägare så lyder eps, antisladd och motorlampan. Han påstår att motorstyrdonet är trasigt efter att bilens batteri laddades ur.

Kan det stämma? Eller är det större fel än ett styrdon?

MVH felix

Evildan
19 mars 2018
#2
Fråga dig själv varför inte ägaren då byter ECU och får bättre betalt?

Avstängd
70 Inlägg
19 mars 2018
#3
Jag hade hållit mig borta. Om du är jättesugen på bilen så kör in den till någon verkstad så de får undersöka problemet innan du köper den.

4 142 Inlägg
19 mars 2018
#4
Läs av felkoderna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 271 Inlägg
19 mars 2018
#5
Med mycket stor sannolikhet behöver abs enheten bytas. På verkstaden ungefär 15 lax. Inget jobb för verkstaden på hörnet.

Som sagt, läs ur felkoderna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

4 Inlägg
19 mars 2018
Trådstartare
#6
såhär sa han

´´Var inne på bilfirma, han jag snacka med fråga om batteriet hade laddats ur nån gång senaste tiden. Jag hade glömt lamporna på någon dag innan o jag fick byta batteriet. Då sa han att det lätt kan bli så att styrdonet går sönder om de laddar ur. För styrdonet är ju det där du läser av felkoder med och vi fick ingen signal med den så han sa att det var det´´

4 142 Inlägg
19 mars 2018
#7
Jag har varit med om att när batteriet varit frånkopplat så har liknade fenomen uppstått för mig  (gäller Golf V och även VI)  så kan olika indikatorer som ABS och liknande indikerat fel, som regel har dety räckt en körtur på några km så är det borta

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 Inlägg
19 mars 2018
Trådstartare
#8
spillolja skrev:
Jag har varit med om att när batteriet varit frånkopplat så har liknade fenomen uppstått för mig  (gäller Golf V och även VI)  så kan olika indikatorer som ABS och liknande indikerat fel, som regel har dety räckt en körtur på några km så är det borta

Men vad skulle det annars kunna vara för fel om det inte är styrenheten som bråkar. Och är det vanligt att det är styrenheten det är fel på

4 142 Inlägg
19 mars 2018
#9
Bilen kan vara för gammal för OBD2 så man måste ha en som är specifik för just för VAG-bilar
tex. U281
https://www.ebay.com/sch/eBay-Motors/60 … ;_nkw=u281

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 271 Inlägg
19 mars 2018
#10
felix1234 skrev:
spillolja skrev:
Jag har varit med om att när batteriet varit frånkopplat så har liknade fenomen uppstått för mig  (gäller Golf V och även VI)  så kan olika indikatorer som ABS och liknande indikerat fel, som regel har dety räckt en körtur på några km så är det borta

Men vad skulle det annars kunna vara för fel om det inte är styrenheten som bråkar. Och är det vanligt att det är styrenheten det är fel på

Lika vanligt i så fall är att pumpen och ventilen i blocket slutar fungera korrekt och därför sätter styrdonets felkod.

Som vanligt kan man fortsätta gissa hur mycket som helst utan en kvalificerad felkodsutläsning.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Forummoderator
18 011 Inlägg
19 mars 2018
#11
Kolla om bromsljusen tänds när du bromsar... Kan vara kontakten där. Eller så är det något annat svindyrt fel och då springer du fort därifrån.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
22 maj 2018
Trådstartare
#12
Lite sent men för de som är intresserade så var det luftmassemätaren som bråkade. Så jag kom undan billigt.


Sök