Vindrutespolningen har varit icke funktionerande under ett bra tag. Den funkade när jag köpte bilen, men lade snabbt av. Dags att laga!
Jag fick för ett tag sedan tag på en fungerande fotpump, men den var ihoprostad och allmänt ful så jag tänkte försöka laga upp originalet med hjälp av reservdelar från den fungerande pumpen.
Så här ser den ut. en gammal klassisk modell. Funktionen är enkel, man trampar, den suger från ena röret och sprutar ut i det andra.
Den blå koppen är ingen originaldel, utan kommer från köket och ämnar samla upp vätska från slangarna.
Löstagen och skruvar borttagna, det var ingen stor kamp. Nu blir det spännande att se hur den ser ut inuti.
ojoj, detta går inte att limma. Det verkar som att gummigrejen är bitvis helt upplöst. Nån som hällt frätande vätska i vattenbehållaren?
Jämför med den gamla, fungerande pumpen.
Lagningen är förhoppningsvis enkel. Jag tog loss gummimattan från den funktionerande pumpen och flyttar över till den som satt i bilen. Förhoppningsvis fungerar det att använda mitt flytande tätningsmedel för att få det hela tätt. Jag har inte kunnat prova än då den ska torka i några timmar.
Vi får se imorgon...