4341
Sök

Köpa och Sälja bilar i delar. Är det värt det?

6 Inlägg
6 juni 2018
Trådstartare
Tjena gubbar.

Har på senaste tiden tänkt på om det skulle vara värt att köpa billiga bilar och sedan ta isär och sälja delar från bilarna. Satt och kollade på en Audi A4 -07 med trasig topplock för 8000 kr. Gjorde lite snabba kalkulationer och endast på karosseri, strålkastare, stolar så skulle man enkelt kunna dra in mer en 10000 kr (kollade priser på bildelsbasen som jämförelse). Då har jag inte tänkt på motorella eller elektroniska komponenter heller. Jag förstår att det kan vara en lång process att få delarna sålda, då allt inte säljs på en dag förstås.

Jobbar på Berners som praktikant och lär mig mer om bilar varje dag, men skulle dock vilja höra från någon som har erfarenhet med detta. Så vad tycker ni, är det ett smart sätt att driva in en vinst vid sidan?
Senast redigerat av seyyoshi (6 juni 2018)

7 277 Inlägg
7 juni 2018
Jodå det går alldeles utmärkt att göra pengar på sånt så länge man köper rätt objekt.
Inredning t ex är väl nåt man inte räknar med att bli av med lätt, eller öht om det är äldre tygklädsel.

Samtidigt bör du inte räkna med att få samma pengar som företag på Bildelsbasen just för att du är en privatperson och har lägre trovärdighet helt enkelt.

Men köper man en bil för 5-10,000kr är det inte många delar man behöver få sålda innan man kommit upp i summan man gav för bilen.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 juni 2018
Jag skulle säga att det största problemet är platsen det kräver rent lagermässigt och att det även i slutändan kommer stå ett metallskal som ingen skrot tar emot. Det sista går iofs att sälja till metallåtervinningen direkt men de vill gärna ha delar som är mindre än 50-100cm. Så utrymme är ju A och O. Bor man på gård eller har tillgång till liknande utrymmen så är det ju görligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 705 Inlägg
7 juni 2018
Tänk på att du måste "bli av" med bilarna rent juridiskt också.
Det är inte kul att stå som ägare på massa bilar som inte rent fysiskt existerar längre, eftersom ett skrotintyg krävs för att dom ska plockas bort ur registret.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 juni 2018
rcy skrev:
Tänk på att du måste "bli av" med bilarna rent juridiskt också.
Det är inte kul att stå som ägare på massa bilar som inte rent fysiskt existerar längre, eftersom ett skrotintyg krävs för att dom ska plockas bort ur registret.

Jäkligt bra synpunkt faktiskt som ialla fall inte jag tänkte på!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

344 Inlägg
7 juni 2018
Kolla bara så att du har en skrot i närheten som tar emot "vad som helst" och att dom inte ska ha betalt när det saknas delar . är ju surt att få räkna med 1000kr+ för att lämna bilen på skroten. sen är det ju transportkostnaderna man får tänka på utöver bilköpet.

6 Inlägg
8 juni 2018
Trådstartare
fax110 skrev:
Kolla bara så att du har en skrot i närheten som tar emot "vad som helst" och att dom inte ska ha betalt när det saknas delar . är ju surt att få räkna med 1000kr+ för att lämna bilen på skroten. sen är det ju transportkostnaderna man får tänka på utöver bilköpet.

Det är en av de positiva sakerna faktiskt, jag bor precis bredvid en skrotplats. Bara 500m ifrån. Så det bör inte vara ett problem.

Sök