2576
Sök

Diverse chassidelar till Cobra

Pedal To The Metal
750 Inlägg
11 juni 2018
Trådstartare
#1
Hej!

För att inte behöva uppfinna hjulet på nytt så skickar jag en fråga till er som byggt cobra replikor. Jag har en cobra med Ölandschassi med Corvette C4 fram och bakvagn.

Till den söker jag efter styrväxel, bromsar och stötdämpare.

Jag har hört talas om att några åker med en escort styrväxel. Någon har även pratat om original c4 med modifierade styraxlar då cobran är smalare än C4. Vad kör ni med?

Bromsar. Jag vill ha ett racekit, typ PFC, Wilwood eller liknande. Jag har hittat ett wilwood kit fram, men bak är betydligt värre att få tag i något. Vad kör ni med för bromsar.

Samma sak gäller för stötdämparna. Hur har ni löst det? Jag är ute efter någon som är åt racing hållet. Vill inte ha "budget" tillverkare. Inga namn nämnda.

Är otroligt tacksam för svar på frågorna!

Keep on keeping on!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Hobbymekaniker
470 Inlägg
13 juni 2018
#2
Styrväxeln är speciell, vilket du säkert vet. Är Corvette framvagnen avsmalnad? (Menar då kortad balk, eller har du infästningarna direkt i ramen?)
Om inte fungerar original C4, om ja behöver du mäta fram hur bred kuggstång du behöver. Det gör du enklast genom att rita upp i CAD var övre och undre spindelleds centrum på själva kulan ligger, samt övre och inre bärarmsinfästning och var styrledens kul-centrum ligger.
När du har dessa 10 punkter utsatta på en CAD plan drar du en förlängd linje genom spindellederna ner till marken, och en linje mellan bärarmsinfästningarna ner till marken.

Sen får du mäta hur långt utanför linjen genom spindellederna som kulan för styrleden ligger. Låt säga att detta är 10mm, då drar du en ny linje 10mm utanför bärarmsinfästningarna (mot hjulet).

När du har dessa två förskjutna linjer så behöver du bestämma höjden för kuggstången, när du vet höjden så tar du ett mått mellan dessa linjer vid den höjden och får då din teoretiska kuggstångsbredd. Sen är de bara att hitta en kuggstång som är så nära de måtten som möjligt, väl på plats är de bra om infästningarna är justerbara i höjdled så att du kan justera in bumpsteer på ett bra sätt.

Chansar man bara är det lätt att åka på å byta ut kuggstången för att man inte får till bumpsteer hmm

Bromsar. Wilwood kan du ju plocka ihop egna kit av om du vill, samtidigt kan jag tycka att det borde finnas kompletta bromskit med både fram och bak till Corvette C4? Annars hade jag pratat med någon som pysslar med bromsar t ex PEAN Sverige, dom kan nog ta fram ett paket åt dig. Sen vet jag att t ex Stoptech gör custom kit också. Jag gissar dock att viktbalansen blir ganska snarlik en Corvette? Borde ju finnas gott om trådar i världen med fungerande Big Brake setups för Corvette C4 då. Hittar du bara vilka ok och skivor som använts så du får fram rotordiameter och antal kolvar samt kolvdiameter i oken kan du på Wilwoods hemsida få fram vilka ok och skivor som skulle passa. Jag hade valt så tjocka skivor som möjligt för bättre värmetålighet, gärna ventilerade även bak. Det är kolv diameter och antal kontra skivdiameter som bestämmer bromskraften, tjockleken handlar bara om värmetålighet.

Stötdämpare. Många "billigare" märken (t ex GAZ) har modellserier som är klart dyrare och bättre än dom vanliga billigare serierna. AVO är också ett sånt märke. Behöver inte vara dåliga grejer bara för att dom inte kostar som Öhlins som väl får sägas vara bland de bästa man kan köpa smile

Satsa på justerbara dämpare i alla fall, gärna med bump och rebound separat (2 juster rattar på kropparna). Borde finnas ett antal märken som gör universal coils som bör fungera bra i din bil!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

6 056 Inlägg
13 juni 2018
#3
Autofab har satt ihop ett kit med adaptrar för att få escortens styrväxel att funka med corvette c4 spindlar. Kolla på www.cobra.nu så ser du hur det ser ut och får en liten förklaring


Sök