torsen skrev:
Jag är konfunderad över ts omdöme om Michelin.
Michelin är inte heeeelt överlägsna nu för tiden.
Bl a Continental och Kleber ligger på samma nivå.
Dunlop och Pirelli anser jag vara rena suddgummina.
Att Michelin är bland det bästa man kan köpa är oomtvistat.
Har många gånger monterat Michelin (på Michelinfälgar) som inte behövt balanseras.
Michelin har nog den absolut bästa precisionen vid tillverkningen.
Beträffande livslängden måste jag berätta att min fru brukar kunna köra 14.000 till 16.000 mil på Michelin innan de är nere på 2 mm fram och 4 mm bak.
Om det är en skröna vet jag inte, men jag har hört att de Michelin som "Stock Car-monteras" är "bättre" än de som eftermonteras.
De enda däck jag har dålig erfarenhet av är Falken(som en gummiverkstad lurade på min fru, och som hade en livslängd på drygt 2.000 mil) samt Kumho och Interaco som båda är "omöjliga" att balansera.
F n har jag liiiite problem med Cooper som gummiverkstaden fått balansera om utan nöjaktigt resultat. Irriterande obalans runt 70 km/t (som kan bero på de konkava fälgarna med mindre ET än "Stock Car").
Toyo har jag med utmärkt resultat haft på Land Rover.
BF Goodrich har jag haft på Jeepar utan anmärkning.
Goodyear har jag haft på en Jeep. De däcken var känsliga för lufttrycket. Fick prova mig fram med olika tryck innan jag blev av med "dödswobblingen" vid runt 70 km/t.
Michelin bytte jag 3 gånger på en E-klass under 37.500 mil på 6 år.(Tjänstebil som jag körde fort med över hela landet mellan Simrishamn och Pajala, ofta tungt lastad med mätutrustning m m).
Mina Cittror, Renutter och Pegutter har naturligtvis alltid skotts med Michelin på Michelinfälgar.
Mina BMW:n har naturligtvis även de haft Michelin.
Nokia har jag endast haft som vinterdäck på flera bilar.
Skulle aaaaldrig köpa Kina/lågprisdäck.