3462
Sök

Ersätta relä med transistor?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 juni 2018
Trådstartare
#1
Varför ersätter man inte fordons relän med trissor? tex MOSFET / IGBT eller liknande?

Har funderat en del kring detta, varför vill man ha en mekanisk lösning med rörliga delar (och störningarna dessa medför) som dessutom borde vara dyrare i tillverkning?

Dessutom är ju förlusterna mindre i en trissa?

Eller har jag missat någon väsentlig del i det hela?


4 137 Inlägg
30 juni 2018
#2
Det sker sakta men säkert, den tankmonterade bränslepumpen i VW Golf V och Vi styrs inte längre av ett relä, inte heller förvärmningen av lambdasonden, detta sker genom att minusanslutningen går till styrboxen och en av er nämda transistor, viket innebär att att uppvärningen som sker via ett PTC-motstånd även kan användas som temperatursensor för avgaserna

men ska man ha extra-ljus så är ett relä ett oslagbart alternativ ännu

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 056 Inlägg
30 juni 2018
#3
Just MOSFET är ju ganska känsliga mot statisk elektricitet även om det förstås går att skydda sig mot mer eller mindre med dioder och kondensatorer. Och i styrboxar är det nog ofta transistorer också. En annan nackdel med MOSFET är ju att de bara leder ström åt ett håll, det är inga problem i relän som sätts i bilen från fabrik men "hempulare" kommer ha svårt att förstå detta och koppla åt rätt håll. Men huvudsakligen tror jag det beror på att transistorer är känsliga för statisk elektricitet, åska osv. medan relän visserligen slits på grund av mekaniska rörelser men att det tar så lång tid att bilarna är långt utanför garantitiden när det händer.

Forummoderator
17 996 Inlägg
30 juni 2018
#4
Nya bilar har knappt reläer. Till och med baksätets värme har en ECM istället...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 juli 2018
Trådstartare
#5
spillolja skrev:
Det sker sakta men säkert, den tankmonterade bränslepumpen i VW Golf V och Vi styrs inte längre av ett relä, inte heller förvärmningen av lambdasonden, detta sker genom att minusanslutningen går till styrboxen och en av er nämda transistor, viket innebär att att uppvärningen som sker via ett PTC-motstånd även kan användas som temperatursensor för avgaserna

men ska man ha extra-ljus så är ett relä ett oslagbart alternativ ännu

smile

Jo att styrboxen består av trissor är ju gammalt, så alla små detaljer i den aspekten är ju diskret styrt, även de relän som finns kvar i bilarna styrs ju ofta av någon slags trissa.

Varför är i din mening ett relä oslagbart till extra ljus?

Svarte_Orm skrev:
Just MOSFET är ju ganska känsliga mot statisk elektricitet även om det förstås går att skydda sig mot mer eller mindre med dioder och kondensatorer. Och i styrboxar är det nog ofta transistorer också. En annan nackdel med MOSFET är ju att de bara leder ström åt ett håll, det är inga problem i relän som sätts i bilen från fabrik men "hempulare" kommer ha svårt att förstå detta och koppla åt rätt håll. Men huvudsakligen tror jag det beror på att transistorer är känsliga för statisk elektricitet, åska osv. medan relän visserligen slits på grund av mekaniska rörelser men att det tar så lång tid att bilarna är långt utanför garantitiden när det händer.

Jo, känsligheten är jag medveten om, men som sagt skydd finns ju, och alla trissor i boxarna håller ju.
Borde inte hemma pulare snabbt lära sig? det är ju liknande med många led lampor, "funkar den inte montera på andra hållet" men visst, även matningen behöver vara förutbestämd vilket inte behövs på ett relä.

Hybrid_ skrev:
Nya bilar har knappt reläer. Till och med baksätets värme har en ECM istället...

Så dagens ECM moduler förlitar sig inte på relän då? för äldre ECM moduler vill jag minnas hade relän som ställare.


Forummoderator
17 996 Inlägg
1 juli 2018
#6
Nej. Relän används idag bara till riktigt krävande strömuttag. Annars sitter det en ECM som är signalstyrd. Det syns även i säkringarnas funktion. Ex: Säkring 4 går till ECM2 som styr diverse saker osv.

Jag tänkte faktiskt på detta när jag lyfte på baksätesdynan till en ny Kia Optima Phev i veckan. Inbäddat i dynan sitter en ECM med en 20-pinskontakt ansluten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
1 juli 2018
#7
Hybrid_ skrev:
Nya bilar har knappt reläer. Till och med baksätets värme har en ECM istället...

Mm det där med keep it simpel stupid är sedan länge bortglömt.. Dom gör allt så jävla korkat krångligt till ingen nytta inget har blivit bättre bara dyrare och krångligare

Kör fort så hinner inget hända...

1 271 Inlägg
1 juli 2018
#8
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Nya bilar har knappt reläer. Till och med baksätets värme har en ECM istället...

Mm det där med keep it simpel stupid är sedan länge bortglömt.. Dom gör allt så jävla korkat krångligt till ingen nytta inget har blivit bättre bara dyrare och krångligare

Jösses vilken gringubbig kommentar. ABS och airbags är bara nonsens för dig? Avgasrening och elektronisk felsökning likaså?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
1 juli 2018
#9
Soulman skrev:
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Nya bilar har knappt reläer. Till och med baksätets värme har en ECM istället...

Mm det där med keep it simpel stupid är sedan länge bortglömt.. Dom gör allt så jävla korkat krångligt till ingen nytta inget har blivit bättre bara dyrare och krångligare

Jösses vilken gringubbig kommentar. ABS och airbags är bara nonsens för dig? Avgasrening och elektronisk felsökning likaså?

Japp eftersom tekniken är det som orsakar  problemen..   Det gick utmärkt innan.   Du vet då man felsökte med sunt förnuft..  Det som man måste ha idag oxå.  Annars är man en så kallad reservdelsbytare..     Det var tider det med brytarspetsar och förgasare.   Det var väldigt lite som kunde gå fel..

Kör fort så hinner inget hända...


Sök