3100
Sök

Volvo 940 LTT 1998 | Oljeläckage från turbon och bak av motorn. Området mellan blocket och toppen syns fräsh olja.

4 Inlägg
6 juli 2018
Trådstartare
#1
Hejsan bilentusiaster,

Jag har en Volvo 940 LTT med 20260 mil i denna stunden och har upptäckt att det små läcker olja.
Bilen är tidigare ägd av en äldre herre som ägt den i alla år så den är servad enligt boken om inte bättre. Den är alltså inte buskörd, gubbkörd alltså.
Inte alls mycket men bara några få droppar.

Första gången jag kollade märkte jag att vatten nivån var låg i behållaren så jag fyllde på så den icke var under minimum. Jag fyllde ungefär mitten av båda sträcken alltså inom ett säkert område.
Jag kollade även oljan och märkte på oljestickan att den var under den räfflade zonen på oljestickan. Så jag fyllde på den.

Första titten video: https://youtu.be/zSM1kcFKlZs

Andra gången jag kollade var nästa dag efter pendlat till jobbet och tillbaka hem.
När jag kollade denna gången var kylarbehållaren överfull nästan och märkligt mörk.
Så jag börjar misstänka att något inte är helt rätt.

Andra gången jag tittade: https://youtu.be/rPn2wiWCH2U

Så min fråga till er är om ni stött på något liknande och vad det är för problem?
Jag har kollat runt lite och hört saker från topplockspackning till fördelar o-ringarna.
Kan det möjligtvis vara spricka i turbon så det är därför det kommer in olja i kylarvattnet?

Hjälp uppskattas!




https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228959/228959-a5f27b8d1dc1920c8e66ec3589b52450.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228959/228959-4941e452762245b3450c596454c7920a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228959/228959-8cd63844451a28ce7c048c6a0cb338c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228959/228959-a799d1dc4cc0d4477b4c4c8c22c91a1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228959/228959-ee4f495d8b0aeee1d1c83b9075394a30.jpg

118 Inlägg
6 juli 2018
#2
Följer

6 063 Inlägg
6 juli 2018
#3
Rubriken stämmer ganska dåligt med inlägget men jag ser egentligen inget konstigt. Kylarvatten blir mörkt av rost från beläggningar från kylsystemet och vattennivån ändrar sig beroende på hur varmt det är. Olja i vatten blir inte svart, det blir grå-vitt, mjölkigt.

4 Inlägg
6 juli 2018
Trådstartare
#4
Svarte_Orm skrev:
Rubriken stämmer ganska dåligt med inlägget men jag ser egentligen inget konstigt. Kylarvatten blir mörkt av rost från beläggningar från kylsystemet och vattennivån ändrar sig beroende på hur varmt det är. Olja i vatten blir inte svart, det blir grå-vitt, mjölkigt.

Okej tack för svaret! Uppskattas!

118 Inlägg
7 juli 2018
#5
Svarte_Orm skrev:
Rubriken stämmer ganska dåligt med inlägget men jag ser egentligen inget konstigt. Kylarvatten blir mörkt av rost från beläggningar från kylsystemet och vattennivån ändrar sig beroende på hur varmt det är. Olja i vatten blir inte svart, det blir grå-vitt, mjölkigt.

Så vad är din slutsats?

761 Inlägg
7 juli 2018
#6
Vatten expanderar i och med att det blir varmt, därför behållaren vart "full" samt att vatten avdunstar ju också därför vatten har försvunnit men såg ut som att det ej fans någon glykol i vatten så det rekommenderas att hälla i.

Om det hade varit vatten i oljan så beskrivs det kommentarerna ovan att det blir brun vit sörja "latte färgat" samma om det var tvärt om.

Slutsats: ser inget onormalt med det du skriver eller vad bilderna visar mer än att kanske packningen till dumpventils locket är lite dassig där av det lilla oljelekaget runt locket.


2 250 Inlägg
7 juli 2018
#7
En välgärning för klenoden är att tappa ur all kylvätska. Lossa sen slangar som går in i kupen.
Spola igenom med vanligt vatten från slang. Obs det får inte bli tryck i systemet som kan skada värmepaket. Men det blir det inte om man bara sticker i slangen och vatten kan rinna ut.

Så när det är klart fyller du med kylvätska som är avsedd för bilen. Står på angivet hur du ska blanda... Typ med 50% vatten fr att klara vintertemp utan att frysa.

Att det är brunförgad kylvätska i bilen beror det på att rostskyddsmedlet i kylvätskan är förbrukad.
Brukar klara 3 år mellan bytena.

6 063 Inlägg
7 juli 2018
#8
Men om nu oljan var under strecket kanske det är läge att byta olja och filter och sedan hålla koll på nivån så man får veta om bilen dricker olja


Sök