3215
Sök

Ford focus 1.6 tdci 2015 har jag köpt grisen i säcken?

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
7 juli 2018
Trådstartare
#1
jag har köpt mig en Ford Focus 1.6 TDCi 2015 men kopplingen tar högt upp, nästan högst upp. Jag tänkte på det under provkörning och påpeka detta till säljaren men han syftar på att det är hydralisk koppling som justerar sig själv till bästa läge. Kan den ha kärvat ihop eller vad kan det bero på att koppling tar högt? kan den rean vara slut efter 11500mil? eller ska det vara så? börjat tänka mer och mer på det efter köpet så har lite ångest att något är fel.  En bekant sa även i efterhand efter köp att dessa bilar går sönder väldigt lätt, glödstift, svänghjul, läckande oljetråg etc partikelfilter ska bytas vid 12x och kamrem vid 14x. Jag sålde min T5 för att köpa mig en problemfri bil och hade läst en del om focus så därför slog jag till. Jag har haft bilen i 4 dagar så borde väl finnas ångerrätt? Vad bör man titta efter om man vill ha en snål, ekonomisk pålitlig bil? känns inte så lockande att lägga 14 tusen på partikelfilter om 400mil efter precis köpt den och därefter kamrem om 5 tusen hmm
Senast redigerat av Kontanten (7 juli 2018)


4 261 Inlägg
7 juli 2018
#2
Du skulle inte ha köpt den om du kände nått var på tok. Jag vet hur de känns när man köper bil man tänker nä de säkert ok att den är så, sen i efterhand känns det inte lika bra. De många modeller som har koppling som tar högt upp, kanske inte högst högst upp men rejält högt upp, gillar inte dessa heller då ja gillar när dom tar lagom upp. Du kanske är bara ovan me nyare bil?Ja kolla me ångerrätt men varför inte kolla upp alla dessa saker innan köp? kamrem/stift/ etc etc, Vill du slippa problem så köp bara valfri asiat, toyota-lexus-kia-mazda-honda- osv osv. Kia har 7 års nybilsgaranti och mazda har typ 10 så varför köpa ford liksom.

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
7 juli 2018
Trådstartare
#3
Ja det var extremt dumt... var i behov av en och tog väl den i all hast tyvärr. jag får kolla med firman på måndag och se vad som kan göras hmm jag har sökt som en dåre efter service intervall men kan inte hitta något för en focus 2015. Besitter nån på den infon?


4 261 Inlägg
7 juli 2018
#4
Kontanten skrev:
Ja det var extremt dumt... var i behov av en och tog väl den i all hast tyvärr. jag får kolla med firman på måndag och se vad som kan göras hmm jag har sökt som en dåre efter service intervall men kan inte hitta något för en focus 2015. Besitter nån på den infon?

Bara att gå in på måndag och bara säga att du är missnöjd me bilen och att den passade inte dig eller nått, finns en person som heter Sammyxx här som kan mycke mer om ford än jag iaf som kan säkert hjälpa dig lite, tror dom flesta dieslarna där ute har intervall på 2-3000 mil och ford kanske har varje 2 år. Men skadar inte att serva varje år eller 1000mil på alla bilar, då mår dom skitbra. Men försök lämna tbax o köp nån valfri asiat tycker ja.

6 655 Inlägg
7 juli 2018
#5
Problemen du beskriver tillhör mera Focus 1.6 tdci 2009-2010.
Partikelfiltret har ingen intervall på Focus 2011.25 då de slutade med "blött partikelfilter" på DV6 dieseln, inget additiv som ska fyllas på.
Kamremmen har en intervall på 18.000 mil eller 10år, vanlig service är vid 2000mil/1år

Kopplingen är självjusterande ja, men det är tryckplattan som justerar sig själv med tiden. Att den är hydraulisk har ingenting med det att göra.

De/Dem

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
7 juli 2018
Trådstartare
#6
xXSammy skrev:
Problemen du beskriver tillhör mera Focus 1.6 tdci 2009-2010.
Partikelfiltret har ingen intervall på Focus 2011.25 då de slutade med "blött partikelfilter" på DV6 dieseln, inget additiv som ska fyllas på.
Kamremmen har en intervall på 18.000 mil eller 10år, vanlig service är vid 2000mil/1år

Kopplingen är självjusterande ja, men det är tryckplattan som justerar sig själv med tiden. Att den är hydraulisk har ingenting med det att göra.

okej tack för klargörandet smile är det en bra bil annars? bör jag bli orolig att koppling tar så högt upp?


6 655 Inlägg
7 juli 2018
#7
Kontanten skrev:
okej tack för klargörandet smile är det en bra bil annars? bör jag bli orolig att koppling tar så högt upp?

Om Focus vore en dålig bil hade jag aldrig köpt en själv som skruvar på Ford dagligen :p
Nej, om den blir värre med tiden så kan det vara möjligt, men har aldrig behövt byta en koppling på en 1.6a pga slitage.

De/Dem

4 261 Inlägg
7 juli 2018
#8
Du behöver ju inte ha en bil där du inte gillar hur kopplingen tar, om den tar väldigt högt upp så är det inte så skönt. Kan vara nått fel men kan även vara bara så modellen är, du kanske blir van. Men vore det ja skulle ja inte vilja ha en bil där kopplingen tar så högt upp. Den ska börja ta typ i mitten eller nått. Kanske tom lite före också, lite känsligt det där.

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
7 juli 2018
Trådstartare
#9
xXSammy skrev:
Kontanten skrev:
okej tack för klargörandet smile är det en bra bil annars? bör jag bli orolig att koppling tar så högt upp?

Om Focus vore en dålig bil hade jag aldrig köpt en själv som skruvar på Ford dagligen :p
Nej, om den blir värre med tiden så kan det vara möjligt, men har aldrig behövt byta en koppling på en 1.6a pga slitage.

Tack Sammy, då kan jag ratta vidare alltså utan en klump i magen. Jag bytte från en V50 T5 2009 just pga slippa massa rep och dyr bensin så hoppas denna gör mig glad på den fronten. Det enda jag inte gillar så värst är just att kopplingen tar så högt upp.Är van att bilar tar halvvägs. Är det något specifikt man ska tänka på med just tdci 1.6 2015? kikade på din , underbart vacker du ser ut att ha nå´schysst paket som är nerlackat samt stora displayen , jag har bara lilla hmm


4 261 Inlägg
7 juli 2018
#10
Kontanten skrev:
xXSammy skrev:
Kontanten skrev:
okej tack för klargörandet smile är det en bra bil annars? bör jag bli orolig att koppling tar så högt upp?

Om Focus vore en dålig bil hade jag aldrig köpt en själv som skruvar på Ford dagligen :p
Nej, om den blir värre med tiden så kan det vara möjligt, men har aldrig behövt byta en koppling på en 1.6a pga slitage.

Tack Sammy, då kan jag ratta vidare alltså utan en klump i magen. Jag bytte från en V50 T5 2009 just pga slippa massa rep och dyr bensin så hoppas denna gör mig glad på den fronten. Det enda jag inte gillar så värst är just att kopplingen tar så högt upp.Är van att bilar tar halvvägs. Är det något specifikt man ska tänka på med just tdci 1.6 2015? kikade på din , underbart vacker du ser ut att ha nå´schysst paket som är nerlackat samt stora displayen , jag har bara lilla hmm

Tycker också hennes ford va fin! bara fel låda i den^^ skulle sj ha valt automat!

6 655 Inlägg
7 juli 2018
#11
Kontanten skrev:
Är det något specifikt man ska tänka på med just tdci 1.6 2015? kikade på din , underbart vacker du ser ut att ha nå´schysst paket som är nerlackat samt stora displayen , jag har bara lilla hmm

Inget mer än att sköta service, var mer problem på de gamla 1.6orna som satt i Focus mk2.
Det är Candy Red som gör de wink

panda666 skrev:
Tycker också hennes ford va fin! bara fel låda i den^^ skulle sj ha valt automat!

Jag tänkte köpa en automat först men eftersom de är så nya till 1.0orna så fega jag :p Inte för Powershift lådorna har bråkat så mycket (1 låda på 8år som gått sönder före service är väl okej? De andra som gått sönder har inte skött serviceintervallen)

De/Dem

4 261 Inlägg
7 juli 2018
#12
xXSammy skrev:
Kontanten skrev:
Är det något specifikt man ska tänka på med just tdci 1.6 2015? kikade på din , underbart vacker du ser ut att ha nå´schysst paket som är nerlackat samt stora displayen , jag har bara lilla hmm

Inget mer än att sköta service, var mer problem på de gamla 1.6orna som satt i Focus mk2.
Det är Candy Red som gör de wink

panda666 skrev:
Tycker också hennes ford va fin! bara fel låda i den^^ skulle sj ha valt automat!

Jag tänkte köpa en automat först men eftersom de är så nya till 1.0orna så fega jag :p Inte för Powershift lådorna har bråkat så mycket (1 låda på 8år som gått sönder före service är väl okej? De andra som gått sönder har inte skött serviceintervallen)

du har väl garantier osv? annars går den väl på bilförsäkringen och du får bara betala sjrisk. Automat är bara för skönt. Ford har lyckats bra me nya designen iaf. Mondeo/focus osv ser bra ut senaste modellerna.

6 655 Inlägg
8 juli 2018
#13
panda666 skrev:
xXSammy skrev:
Jag tänkte köpa en automat först men eftersom de är så nya till 1.0orna så fega jag :p Inte för Powershift lådorna har bråkat så mycket (1 låda på 8år som gått sönder före service är väl okej? De andra som gått sönder har inte skött serviceintervallen)

du har väl garantier osv? annars går den väl på bilförsäkringen och du får bara betala sjrisk. Automat är bara för skönt. Ford har lyckats bra me nya designen iaf. Mondeo/focus osv ser bra ut senaste modellerna.

Jodå, 2 år utan miltalsbegränsning och en begränsad efter det på 3 år som täcker upp till 10.000 mil.

De/Dem

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
24 juli 2018
Trådstartare
#14
Liten update. Bilfirman gick med på att byta delarna till en kostnad om 1000kr så stod dom för resten. så nu är tryckplatta, lamell, svänghjul och urtrampningslagret bytt. Fick bilen igår så har inte hunnit testa så mycket men allt känns bra hittills
Senast redigerat av Industry (24 juli 2018)



Sök