3756
Sök

Audi A4 2,6L V6 -96 Vakuum problem

31 Inlägg
24 juli 2018
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har lite strul med min Audi efter jag renovera motorn i vintras då jag bytte kamaxlar tryckare och ventiler. Motorn startar och går det ända är att på tomgången är den väldigt orolig för det mesta kan tycka det blir värre när den blivit varm den pendlar mellan 600-1300 vara ibland.

Vet inte om jag har fått vakuum slangarna rätt hmm letar efter ett schema på vakuumsystemet hade vart perfa, då detta vart första gången jag rev ner en motor såpass mycket, det gjorde så som jag beskrivit ovan även innan men då kanske 1 gång i månaden typ.

Länks till bilder nedan, där är en bild men en röd cirkel där är ett hål in till insugsröret och dit vevhusventilationen går den är jag väldigt tveksam på vad där ska vara så pluggade den för hittar ingen slang som ska dit och är ingen över hmm

https://gyazo.com/36c989c3b7568950397d917cb03e4503
https://gyazo.com/eb15dd03f38cac7349e232065b0327f5
https://gyazo.com/53beb14b92afc6e9e35fdbab5e03ec2a
https://gyazo.com/84be3dbb43d5699b3df68378ef64e058

Någon som har några tips på vad det kan vara och hur jag eventuellt kan få fatt i schema på vakuumsystemet?

Tack på förhand (Y)
Sorry om det är lite konstigt skrivet neutral

//Baufy


29 Inlägg
24 juli 2018
#2
Hade åkt till tex returbilen och kollat om de har en inne, Då Kan man riva sig ner o följa alla slangar alternativt hitta någon med samma motor.

31 Inlägg
24 juli 2018
Trådstartare
#3
AlexanderFrisk skrev:
Hade åkt till tex returbilen och kollat om de har en inne, Då Kan man riva sig ner o följa alla slangar alternativt hitta någon med samma motor.

Har inte hittat någon v6a som är den samma hmm


Avstängd
10 388 Inlägg
24 juli 2018
#4
Vilken motor är det? Alltså; vilken motorkod

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
24 juli 2018
#5
baufy skrev:
Tjenare!

Har lite strul med min Audi efter jag renovera motorn i vintras då jag bytte kamaxlar tryckare och ventiler. Motorn startar och går det ända är att på tomgången är den väldigt orolig för det mesta kan tycka det blir värre när den blivit varm den pendlar mellan 600-1300 vara ibland.

Vet inte om jag har fått vakuum slangarna rätt hmm letar efter ett schema på vakuumsystemet hade vart perfa, då detta vart första gången jag rev ner en motor såpass mycket, det gjorde så som jag beskrivit ovan även innan men då kanske 1 gång i månaden typ.

Länks till bilder nedan, där är en bild men en röd cirkel där är ett hål in till insugsröret och dit vevhusventilationen går den är jag väldigt tveksam på vad där ska vara så pluggade den för hittar ingen slang som ska dit och är ingen över hmm

https://gyazo.com/36c989c3b7568950397d917cb03e4503
https://gyazo.com/eb15dd03f38cac7349e232065b0327f5
https://gyazo.com/53beb14b92afc6e9e35fdbab5e03ec2a
https://gyazo.com/84be3dbb43d5699b3df68378ef64e058

Någon som har några tips på vad det kan vara och hur jag eventuellt kan få fatt i schema på vakuumsystemet?

Tack på förhand (Y)
Sorry om det är lite konstigt skrivet neutral

//Baufy

Är det bilen du har här på blocket? Då är det en 2.6 ABC?
I så fall borde du ha en tomgångsmotor som så att säga sitter i hörnet på insuget, som är närmast rutan på passagerarsidan. Den motorn styr tomgången och de kan kärva ihop lite. Är som ett slidspjäll inuti, typ, om jag inte missminner mig. Kolla den om du har en, vet att inte alla 2.6 har det systemet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

31 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#6
it_mutt skrev:
Vilken motor är det? Alltså; vilken motorkod

V6 2,6L ABC


31 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#7
Cuefa skrev:
baufy skrev:
Tjenare!

Har lite strul med min Audi efter jag renovera motorn i vintras då jag bytte kamaxlar tryckare och ventiler. Motorn startar och går det ända är att på tomgången är den väldigt orolig för det mesta kan tycka det blir värre när den blivit varm den pendlar mellan 600-1300 vara ibland.

Vet inte om jag har fått vakuum slangarna rätt hmm letar efter ett schema på vakuumsystemet hade vart perfa, då detta vart första gången jag rev ner en motor såpass mycket, det gjorde så som jag beskrivit ovan även innan men då kanske 1 gång i månaden typ.

Länks till bilder nedan, där är en bild men en röd cirkel där är ett hål in till insugsröret och dit vevhusventilationen går den är jag väldigt tveksam på vad där ska vara så pluggade den för hittar ingen slang som ska dit och är ingen över hmm

https://gyazo.com/36c989c3b7568950397d917cb03e4503
https://gyazo.com/eb15dd03f38cac7349e232065b0327f5
https://gyazo.com/53beb14b92afc6e9e35fdbab5e03ec2a
https://gyazo.com/84be3dbb43d5699b3df68378ef64e058

Någon som har några tips på vad det kan vara och hur jag eventuellt kan få fatt i schema på vakuumsystemet?

Tack på förhand (Y)
Sorry om det är lite konstigt skrivet neutral

//Baufy

Är det bilen du har här på blocket? Då är det en 2.6 ABC?
I så fall borde du ha en tomgångsmotor som så att säga sitter i hörnet på insuget, som är närmast rutan på passagerarsidan. Den motorn styr tomgången och de kan kärva ihop lite. Är som ett slidspjäll inuti, typ, om jag inte missminner mig. Kolla den om du har en, vet att inte alla 2.6 har det systemet.

Yes det stämmer det är den jag har här och det är en 2.6L V6 ABC

Sitter ett tvåstegsspjäll invändigt, sen sitter där något på vänstersida på insuget (sett framifrån) om det är den som kan vara den som styr tomgången.

sen kan jag tillägga att allt under 3000rpm går inte att hålla jämt utan den hoppar bara rundor men över 3000rpm går det utmärkt.

Vänster sida av insuget
https://gyazo.com/eb50692074d0c903ff7f70dc00ddbd9e
https://gyazo.com/f1f72c87f918153bbfc66c9c00f3a67c

Bild på höger sida av insuget
https://gyazo.com/b2e970d6aaabf66019ffc0a70a984559

Åvanifrån
https://gyazo.com/eba65c5bef3a5f21866fb03c62d813d9
https://gyazo.com/62390656591ee629324bfa31f77e4bb8

Här är lite fler bilder på insug, spjällhus och ev tomgongsmotorn
https://gyazo.com/afdd88f03065ad808ad29ea4f149c6be
https://gyazo.com/a68bcf0d0b291a12770845d3559b7bf8
https://gyazo.com/1154eb1d50c120f68421afedd728e3fc

Här är även schemat på vakuumsystemet men blir inte mycket klokare på det hmm

https://gyazo.com/cc3f230d1ef2c0e24da63d8078ae2bdd
https://gyazo.com/2f100a7957a233fc2872dbce2477402f
https://gyazo.com/34ccbc4ada040a48264f3c92db1481bd
Senast redigerat av baufy (25 juli 2018)


Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
25 juli 2018
#8
Den svarta grejen märkt 078 133 455D är tomgångsmotorn. Det är en annan modell än jag kommer ihåg, men funktionen är densamma.
Pinnen som sticker ut i botten på den reglerar tomgången, går den att trycka in eller dra ut lätt, utan att det känns som den hugger eller fastnar?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

31 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#9
Cuefa skrev:
Den svarta grejen märkt 078 133 455D är tomgångsmotorn. Det är en annan modell än jag kommer ihåg, men funktionen är densamma.
Pinnen som sticker ut i botten på den reglerar tomgången, går den att trycka in eller dra ut lätt, utan att det känns som den hugger eller fastnar?

Den rubbar sig inte mer är 1mm typ


Avstängd
10 388 Inlägg
25 juli 2018
#11
Styr inte detta upp det så tjoa till, så ska jag se om jag har (vilket jag tror) något att skicka över till dig gällande alla slangar osv.

Det är lite omständligt, så därför gör jag inte gärna det "i onödan" s.a.s.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
26 juli 2018
#12
baufy skrev:
Här är en video på ventilen
https://www.youtube.com/watch?v=yOLv9mTv7p4

Hum. Jag tycker inte det där ser helt normalt ut, men jag har ingen att jämföra med på plats heller.
Jag tycker mig minnas dock att den ska gå att trycka in mer än sådär... inte helt 100 dock!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 454 Inlägg
26 juli 2018
#13
Har du kollat så att slangen mellan insugsröret och bromsservot är ok?
Kolla efter sprickor i slangen.
Har jag i flera fall råkat ut för på olika bilar.
Ev kan membranet i bromsservot läcka.
Tag bort slangen från insugsröret och plugga temporärt hålet.
Någon skillnad i tomgång?

31 Inlägg
26 juli 2018
Trådstartare
#14
torsen skrev:
Har du kollat så att slangen mellan insugsröret och bromsservot är ok?
Kolla efter sprickor i slangen.
Har jag i flera fall råkat ut för på olika bilar.
Ev kan membranet i bromsservot läcka.
Tag bort slangen från insugsröret och plugga temporärt hålet.
Någon skillnad i tomgång?

Ska testa detta och se om det hjälper smile


31 Inlägg
26 juli 2018
Trådstartare
#15
torsen skrev:
Har du kollat så att slangen mellan insugsröret och bromsservot är ok?
Kolla efter sprickor i slangen.
Har jag i flera fall råkat ut för på olika bilar.
Ev kan membranet i bromsservot läcka.
Tag bort slangen från insugsröret och plugga temporärt hålet.
Någon skillnad i tomgång?

baufy skrev:
torsen skrev:
Har du kollat så att slangen mellan insugsröret och bromsservot är ok?
Kolla efter sprickor i slangen.
Har jag i flera fall råkat ut för på olika bilar.
Ev kan membranet i bromsservot läcka.
Tag bort slangen från insugsröret och plugga temporärt hålet.
Någon skillnad i tomgång?

Ska testa detta och se om det hjälper smile

Testade detta nu och hitta mycket riktigt en liten spricka, den var jämnare på tomgången men den låg på runt 1500rmp, sen märkte jag med att avgaserna som kom ut var väldigt svart av sig och extremt varma tyckte jag. kör med 3" efter "downpipen/grenröret" eller vad man nu ska kalla det sen sitter där enn 200cells katt om jag inte är fel och en 4" japps med en dämpare emellan tog nämligen en handuk med och höll en ca 10cm från utblåset och det brände handduken det kan jag tycka känns lite varmt hmm eller ?


31 Inlägg
27 juli 2018
Trådstartare
#16
Så här ser det ut just nu 1500rpm på tomgången som sagt sen att det rycker rätt rejält. https://www.youtube.com/watch?v=rYfdsoltqho



Sök