- Exakt samma var det på min Skoda Octavia 1.9 TDI.
Motorerna är väl släkta....
Blev allt mer återkommande. Och speciellt vid körning i uppförsbacke med släp.
Kopplade då ur. Stängde motorn. Startade och körde vidare.
Nåväl lösningen i mitt fall, eller rättare sagt, det har gått mer än sex månader sen sist. Blev billigt och bra!
Gratis är gott
![smile](img/smilies/smile.png)
- Lossade alla elkontakter som sitter på motorn och har med insugningsluften att göra. Tog en pensel och gjorde rent, inuti kontakstyckena och kontaktstift (hanar) samtidigt som jag sprutade på Breakclean.
Tog en liten fil och rev några mycket grunda spår tvärs över varje stift, längst ut.
Tanken är att skrapa bort ev oxid på honkontakterna, genom att jucka lite fram å åter.
Lossade även LMM, luftmassemätaren och gjorde likadant med dess kontakt och kontaktstift.
Sprutade in Breakclean i öppningarna på LMM, och höll tryckluftspistolen ca 30 cm från, när jag sen försiktigt blåste rent.
Det sitter tunna trådar inuti som kan skadas av för kraftig luftstråle.
- Det var allt... bilen har nu rullat över 1000 mil, utan ett enda kraftbortfall.
Var väl fel på filimasardioden som TV-reparatören sa efter idogt bytande av komponenter.
Ungefär som vissa verkstäder gör. Och kunden betalar motvilligt.
Skulle inte förvåna mig att det hade blivit en påse med hem, innehållande en hög prylar och en räkning på 2 - 5 000 kr.
- I mitt fall skulle jag behövt ha en dator inkopplad en månad, för att ev hitta felet.
Undras just vart jag skulle placerat den, rent fysiskt.
Och en medpassagerare som glanat på skärmen hela tiden
- Har inte hittat några felkoder, trots fler försök.