Tjenare!
Jag har införskaffat mig en Volvo S70 T5. Enligt uppgift från föregående ägare får man relativt ofta fylla på olja, vilket är problemet jag nu försöker komma tillrätta med
Bilen har gått strax över 43.000 mil. Den är chiptrimmad till uppskattningsvis 300 hästar (ej bänkad) med 98 oktaningt i tanken, men alltid lungt körd, välvårdad och servad på verkstad. Jag känner den första och enda föregående ägaren.
Det finns inga märkbara yttre läckor, blir inga fläckar under ens vid längre stillestånd.
Den har svårt att hålla jämnt varv när man släpper upp kopplingen utan att gasa, går "ryckigt" och på lågt, ojämnt varv tills man släppt upp kopplingen helt. Jag tvivlar på att detta har och göra med oljan som försvinner, tror det hänger ihop med trimningen, men kanske är bra att veta!
Den ryker en del grått vid start när den ej är uppe i arbetstemperatur.
Har dragit slutsatsen att turbon förmodligen bör bytas, med tanke på mätarställning, röken och att inga läckor syns, och även med tanke på andrahandsvärdet. Någon som har förslag? Finns det några andra vanliga fel baserat på ovanstående info? Dumt att sätta igång och skruva och missa viktigta saker!
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Daniel Kvist