1 september 2018
Trådstartare
Hej alla!
Jag har en Mitsubishi Outlander -05, trimmad med evo 9 turbo, IC och lite annat kul, inklusive ommappning.
Men mina avgasvärden är fel. Vid 2500RPM (det är väl det besiktningen testar i?) är värdena bra och inom ramarna. Men vid tomgång blir CO värdet för högt. Är detta typiskt tecken på hål i avgassystemet?
Motorlampan lyser dessutom och felkoden är lambdan som får fel värde. Bilen köptes såhär och hade gärna sett att lösa det på ett korrekt sätt, men om inget hittas får jag testa min lycka med K-sprit.
Bilen är mappad på 98 oktan, vet inte om detta är standard då det är evo 4-6 motorn med turbo och 4x4.
Men som sagt, har någon en ide om vad problemet kan vara?
Några ideer jag haft:
1. Felsöka avgassystemet yterliggare, jag kan självklart ha missat ett litet hål men inte sätt eller hört nåt ännu.
2. Mappa om så blandningen blir korrekt på tomgång, har troligtvis inte råd med detta dock.
3. K-sprit? E85? Vågar man blanda i E85 med tanke på att det är 95-oktan?
4. Kolla vid vilket varvtal bilen får ok värden och höja tomgången dit via någon mappare? (Sålänge det inte är alldeles för högt varvtal).
Jag kan även känna en svag doft av avgas i kupén när man står stilla ibland. Därför kom mina misstankar om litet hål i avgassystemet.
Jag har självklart kört bilen varm innan det testades.
Tack på förhand! Är det några andra uppgifter som behövs, säg gärna till!