2800
Sök

Slirande ljud ibland i ettans växel och med backen, Ford Fiesta -84 1.1L

3 Inlägg
4 september 2018
Trådstartare
Första bilen jag köpt och den verkade perfekt då jag fick den lite nerprutat och att den drar knappt 0,6 på vägarna. Vet inte hur många mil den har gått men över 30,000 kan jag gissa på. Nyligen servad och gick igenom besiktningen utan problem, antar det är dags för kopplingen att ge vika.

Iaf, dagen jag köpte bilen drog jag fram den på gården och vart tvungen att köra upp en liten kulle och kopplingen tog definitiv stryk då det luktade bränt gummi och för att bilen fick verkligen kämpa.

Nu när man backar i liten lutning eller ska starta i ettan så blir det ett slirande ljud och det är inte mycket drivkraft. Men det är bara ibland, sist jag startade den och körde iväg så gick det utan problem. de högre växlarna fungerar som de ska och ettan fungerar utan slirande när jag väl är igång. Är det slirande koppling och måste det bytas ut snart?

Ifall det måste bytas ut snart är det svårt att fixa själv isf? Har ingen tidigare erfarenhet med bilar men lär mig snabbt och är händig när det behövs. Har domkrafter och kan köpa reservdelar men känner att det är ovärt att dra den till verkstan då kostnaden där blir nog mer än vad jag betalade för bilen.
Senast redigerat av Blanken (4 september 2018)

6 064 Inlägg
5 september 2018
Om det bara är ibland skulle det kunna vara wiren som kärvar, men mest sannolikt behöver du en ny lamell. Men att byta koppling är inget enkelt jobb, och speciellt inte på en framhjulsdriven bil. Du bör ha med dig någon erfaren som kan hjälpa dig, och räkna med ganska många timmars jobb. Du kommer också behöva en helö del verktyg, tex. kanske drivaxlarna sitter med stora insex eller torx. Sedan måste lamellen centreras om du skall kunna sätta tillbaka växellådan.

4 468 Inlägg
5 september 2018
Vore lamellerna slut så skulle den slira på dom högre växlarna. Slirar den på ettan/backen så skulle den inte ta sig fram på typ fyrans växel.

Sök