3753
Sök

Bas problem

118 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
Hej!
Då jag kopplat in mitt DLS CA12 fungerade det klockrent.
Efter ett tag börjarde det blir så att om man höjde för mycket så minskade basande, och om en låt slår snabb bas så hinner inte basen med och blir nästan tyst om man har hög volym på stereon, annars låter allt bra om man har låg volym..

Någon som har tips vad det kan vara för fel?

Tacksam för svar /242RR

21 761 Inlägg
22 juni 2007
Kolla spänningen på stegets strömkopplingsplint när du spelar högt så att det inte blir spänningsfall till steget, kontrollera jordkabeln så att den har bra kontakt i karossen.

Drop Shop
926 Inlägg
118 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Tror jag kör med 8mm, men det har fungerat bra med dessa kablar förut sen blev det så hära helt plötsligt och nu är det så alltid..

Mvh

21 761 Inlägg
24 juni 2007
Kolla jordkabeln från steget ner till karossen som jag föreslog, det är bättre att kolla saker en extra gång för att vara säker tycker jag.

Men det kan kanske vara batteriet som har blivit dåligt laddat också, om du har spelat mycket med motorn avslagen så kan det där steget dra ur ett batteri relativt fort. Mät spänningen dels på stegets strömkopplingsplint och dels på batteripolerna när du spelar högt.

Har du motorn igång när basen blir dålig eller är motorn avslagen?

118 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Det är samma även med motorn igång samt avslagen, en annan skum sak jag märkt är att om man höjer på rejält på en baslåt så basar det knappat nått i början men efter ett tag då man haft högt börjar det basa.. DOCK hänger den aldrig med snabba basslag med högvolym. Jag har voltmätare i bilen och där laddar den normalt, och det har hållt på såhära i ca 1 månad.

Mvh

Maskinförare
1 163 Inlägg
24 juni 2007
Mitt tips är, köp grövre jord & strömkabel. jag hade 8 förut när jag "provade" grejjerna. var ungefär samma problem. bas bort fall m.m men sen när jag bytte och satte 35mm så försvann allt. nu hänger allt med i både hög/låg volym smile sen kan du kolla jorden, så du har bra jord.

Mvh

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

93 Inlägg
26 juni 2007
jag har me ett dls ca 12 å idag fick jag samma problem basen ba försvann ibland ne man spelade högt  jag kör me 16 mm2 ström å jord

Bmw Rules

med lem
1 925 Inlägg
26 juni 2007
killar varför har ni så himla tunna kablar ? släng dit ett parr rejäla kablar o kolla jordpunkt o prova spela igen....

prova även sätta jordsladden direkt på batteriets minus o kolla om det blir bättre då,

Mvh filip

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

21 761 Inlägg
26 juni 2007
När man får sådana problem, att basen blir lägre eller försvinner vid hög volym, så kan man börja med titta om stegets protectionlampa lyser eller blinkar vid basslagen. Gör lampan det så kan man starta med att mäta spänningen på olika ställen.

Börja med att mäta spänningen på batteripolerna när man spelar högt och se så att spänningen inte sjunker mycket under 12V om motorn är avslagen. Med motorn påslagen så ska inte spänningen gå ner mot 13V, då får inte batteriet en bra laddning. Helst bör spänningen ligga över 13,5V för att batteriet ska få någorlunda hyffsad laddning.

Om spänningen är okej vid batteriet så mäter man på stegets strömkopplingsplintar hur spänningen är där, det ska inte skilja mer än 0,5V jämfört med på batteriet. Helst bör det inte vara större skilnad än tex 0,2-0,3V.

Är spänningen betydligt lägre vid steget än på batteriet så får man börja kolla upp stegets jordkabel, ett enkelt sätt att kolla den är att sätta mätinstrumentets ena pinne på den karossyta där jordkabeln sitter fast och andra mätpinnen på stegets pluskabel.

Om det blir högre spänning vid den mätningen så innebär det att jordkabeln har dålig kontakt vid karossen och man bör då ta loss kabelskon för att kika om det är tex färg kvar eller oxid, skrapa i så fall bort färgen eller oxiden så att det blir helt plåtrent och sätt tillbaka kabelskon.

Men om spänningen inte blir högre vid den mätningen så är jordförbindelsen rimligtvis bra, då får man kolla på anslutningarna vid säkringen framme vid batteriet så att det inte är dålig kontakt där. Är spänningen bra från säkringens utgång men dålig vid steget så är det mest troligt för klen strömkabel.

Allt det här handlar ju om att mäta när spänningen inte är korrekt, men ifall spänningen är som den ska vara vid steget och batteriet så behövs inte de andra mätningarna. Då är det dags att se över alla andra kablar.

Lågnivåkablar och högtalarkablar får man titta på och känna efter så att de sitter fast, remotekabeln är bäst att kolla upp också. Man kan även mäta spänningen på den kabeln, det kan ju vara så att stereon har dålig strömförsörjning och i så fall skickar ut för låg spänning i remotekabeln.
Senast redigerat av Drönirettab (26 juni 2007)

Sök