lite intresant.. 2007 1.5.. alltså rullar man igenom utan problem utan partikelfilter på en sån bil. alltså den behöver inte fungera för jag hade 1.5 på min D5 som blev underkänd för den rök för mycket vid okulärkontroll men var godkänd vid avgasprov.. lite lustiga regler måste jag säga.. varför ens kolla om skiten sitter där om den endå bevisligen inte behöver fungera.. märkligt men förstog det direkt när det blev snack om att folk skulle få problem .. värre är det nog för dom med euro6:or där blir det nog på gnällen att en frisk diesel maskin klarar sig utan partikelfilter. dessa motorer i grunden är ju sjukt bra på att förbränna och mäta hur bra den förbränner så det är ju väldigt lite onödig dieselmängd på en sån.
tex vag som inte går att varva mer än 2000rpm eller vad den nu stannar på. iallfall gör min polo det.. spelar ingen roll hur mycket man håller ner pedalen så varvar den inte ur när man inte kör
Dispens på avgascertifierad motor finns väl fortfarande kvar på årsmodell 1975 och äldre vad jag förstått? Däremot så mäts nu CO-halten på samtliga bensinbilar med gränsvärde på 4,5% upp till och med årsmodell 1992. Och bilar 1993 och nyare har HC-gränsen höjts från 100ppm till 200ppm annars oförändrat.
På dieselbilar är värdena oförändrade förutom att dom lagt till gränsvärde på bilar 2007 och nyare med 1,5 i K-värde och Euro6-bilar har 0,7 som gränsvärde. Samt att K-värde ej ska mätas på bilar 20år eller äldre utan då ska endast avgastätheten bedömas okulärt.
En väldigt positiv sak med dom nya besiktningsreglerna för oss som gillar äldre bilar är att numera blir bilar besiktningsbefriade då dom är 50år eller äldre. Förut var det så att endast bilar registrerade år 1950 eller tidigare var besiktningsbefriade.
lite intresant.. 2007 1.5.. alltså rullar man igenom utan problem utan partikelfilter på en sån bil. alltså den behöver inte fungera för jag hade 1.5 på min D5 som blev underkänd för den rök för mycket vid okulärkontroll men var godkänd vid avgasprov.. lite lustiga regler måste jag säga.. varför ens kolla om skiten sitter där om den endå bevisligen inte behöver fungera.. märkligt men förstog det direkt när det blev snack om att folk skulle få problem .. värre är det nog för dom med euro6:or där blir det nog på gnällen att en frisk diesel maskin klarar sig utan partikelfilter. dessa motorer i grunden är ju sjukt bra på att förbränna och mäta hur bra den förbränner så det är ju väldigt lite onödig dieselmängd på en sån.
tex vag som inte går att varva mer än 2000rpm eller vad den nu stannar på. iallfall gör min polo det.. spelar ingen roll hur mycket man håller ner pedalen så varvar den inte ur när man inte kör
Ang Vag. Det kanske är inprogrammerat så? De har ju fuskat, oj förlåt forumet -problemlöst- på det sättet förr.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
lite intresant.. 2007 1.5.. alltså rullar man igenom utan problem utan partikelfilter på en sån bil. alltså den behöver inte fungera för jag hade 1.5 på min D5 som blev underkänd för den rök för mycket vid okulärkontroll men var godkänd vid avgasprov.. lite lustiga regler måste jag säga.. varför ens kolla om skiten sitter där om den endå bevisligen inte behöver fungera.. märkligt men förstog det direkt när det blev snack om att folk skulle få problem .. värre är det nog för dom med euro6:or där blir det nog på gnällen att en frisk diesel maskin klarar sig utan partikelfilter. dessa motorer i grunden är ju sjukt bra på att förbränna och mäta hur bra den förbränner så det är ju väldigt lite onödig dieselmängd på en sån.
tex vag som inte går att varva mer än 2000rpm eller vad den nu stannar på. iallfall gör min polo det.. spelar ingen roll hur mycket man håller ner pedalen så varvar den inte ur när man inte kör
Ang Vag. Det kanske är inprogrammerat så? De har ju fuskat, oj förlåt forumet -problemlöst- på det sättet förr.
som sagt dom löste problemet.. fuska är när man inte klarar det som krävs. dom hade ett problem och dom löste det.. på ett jävligt smart sätt dessutom.. samma program låg i samtliga sålda bilar så dom uppfyllde ju kraven ;-) min är återställd från dieselgate uppdateringen. så egr har en chans att överleva. dom var ju så duktiga att dom ökade från cirka 30% använding av egr till 80% polarn uppdaterade sin 2012 passat 1.6tdi den höll mindre än 2mil innan egr gick åt helvete ;-) ang varvningen har dom haft så rätt länge så inget nytt och inget unikt för dom testa att varva en mb med automat så är det samma sak där. manuella vet jag ej hur det är. men ser ju oxå att det garanterat går att få ner laddtrycket lite på vw motorerna för turbon laddar faktist på rätt bra när man håller pellen i mattan utan att rulla. men minns inte vilka varv exakt men runt 2-3k så slutar den öka i varv. frågan om man får underkänt om den varvar 1500rpm istället för det den brukar varva ;-) får nog be polarn plocka fram min optimerings mapp och kolla lite på den. skulle vara skoj att skoja till det lite på bes i december och se vad dom gör
lite intresant.. 2007 1.5.. alltså rullar man igenom utan problem utan partikelfilter på en sån bil. alltså den behöver inte fungera för jag hade 1.5 på min D5 som blev underkänd för den rök för mycket vid okulärkontroll men var godkänd vid avgasprov.. lite lustiga regler måste jag säga.. varför ens kolla om skiten sitter där om den endå bevisligen inte behöver fungera.. märkligt men förstog det direkt när det blev snack om att folk skulle få problem .. värre är det nog för dom med euro6:or där blir det nog på gnällen att en frisk diesel maskin klarar sig utan partikelfilter. dessa motorer i grunden är ju sjukt bra på att förbränna och mäta hur bra den förbränner så det är ju väldigt lite onödig dieselmängd på en sån.
tex vag som inte går att varva mer än 2000rpm eller vad den nu stannar på. iallfall gör min polo det.. spelar ingen roll hur mycket man håller ner pedalen så varvar den inte ur när man inte kör
Ang Vag. Det kanske är inprogrammerat så? De har ju fuskat, oj förlåt forumet -problemlöst- på det sättet förr.
som sagt dom löste problemet.. fuska är när man inte klarar det som krävs. dom hade ett problem och dom löste det.. på ett jävligt smart sätt dessutom.. samma program låg i samtliga sålda bilar så dom uppfyllde ju kraven ;-) min är återställd från dieselgate uppdateringen. så egr har en chans att överleva. dom var ju så duktiga att dom ökade från cirka 30% använding av egr till 80% polarn uppdaterade sin 2012 passat 1.6tdi den höll mindre än 2mil innan egr gick åt helvete ;-) ang varvningen har dom haft så rätt länge så inget nytt och inget unikt för dom testa att varva en mb med automat så är det samma sak där. manuella vet jag ej hur det är. men ser ju oxå att det garanterat går att få ner laddtrycket lite på vw motorerna för turbon laddar faktist på rätt bra när man håller pellen i mattan utan att rulla. men minns inte vilka varv exakt men runt 2-3k så slutar den öka i varv. frågan om man får underkänt om den varvar 1500rpm istället för det den brukar varva ;-) får nog be polarn plocka fram min optimerings mapp och kolla lite på den. skulle vara skoj att skoja till det lite på bes i december och se vad dom gör
2500rpm är tomvarvningsstoppet. Dock bygger den ändå laddtryck när man gör så, är en uppvärmningsfunktion inbyggd i programvaran, riktigt fint på verkstad när motorn ska varmköras för t.ex avluftning av kylsystem
Ang Vag. Det kanske är inprogrammerat så? De har ju fuskat, oj förlåt forumet -problemlöst- på det sättet förr.
som sagt dom löste problemet.. fuska är när man inte klarar det som krävs. dom hade ett problem och dom löste det.. på ett jävligt smart sätt dessutom.. samma program låg i samtliga sålda bilar så dom uppfyllde ju kraven ;-) min är återställd från dieselgate uppdateringen. så egr har en chans att överleva. dom var ju så duktiga att dom ökade från cirka 30% använding av egr till 80% polarn uppdaterade sin 2012 passat 1.6tdi den höll mindre än 2mil innan egr gick åt helvete ;-) ang varvningen har dom haft så rätt länge så inget nytt och inget unikt för dom testa att varva en mb med automat så är det samma sak där. manuella vet jag ej hur det är. men ser ju oxå att det garanterat går att få ner laddtrycket lite på vw motorerna för turbon laddar faktist på rätt bra när man håller pellen i mattan utan att rulla. men minns inte vilka varv exakt men runt 2-3k så slutar den öka i varv. frågan om man får underkänt om den varvar 1500rpm istället för det den brukar varva ;-) får nog be polarn plocka fram min optimerings mapp och kolla lite på den. skulle vara skoj att skoja till det lite på bes i december och se vad dom gör
2500rpm är tomvarvningsstoppet. Dock bygger den ändå laddtryck när man gör så, är en uppvärmningsfunktion inbyggd i programvaran, riktigt fint på verkstad när motorn ska varmköras för t.ex avluftning av kylsystem
frågan är vad dom gör om den bara varvar 1500 och inte bygger tryck. För inte kan man ändra det själv 😁🙄
som sagt dom löste problemet.. fuska är när man inte klarar det som krävs. dom hade ett problem och dom löste det.. på ett jävligt smart sätt dessutom.. samma program låg i samtliga sålda bilar så dom uppfyllde ju kraven ;-) min är återställd från dieselgate uppdateringen. så egr har en chans att överleva. dom var ju så duktiga att dom ökade från cirka 30% använding av egr till 80% polarn uppdaterade sin 2012 passat 1.6tdi den höll mindre än 2mil innan egr gick åt helvete ;-) ang varvningen har dom haft så rätt länge så inget nytt och inget unikt för dom testa att varva en mb med automat så är det samma sak där. manuella vet jag ej hur det är. men ser ju oxå att det garanterat går att få ner laddtrycket lite på vw motorerna för turbon laddar faktist på rätt bra när man håller pellen i mattan utan att rulla. men minns inte vilka varv exakt men runt 2-3k så slutar den öka i varv. frågan om man får underkänt om den varvar 1500rpm istället för det den brukar varva ;-) får nog be polarn plocka fram min optimerings mapp och kolla lite på den. skulle vara skoj att skoja till det lite på bes i december och se vad dom gör
2500rpm är tomvarvningsstoppet. Dock bygger den ändå laddtryck när man gör så, är en uppvärmningsfunktion inbyggd i programvaran, riktigt fint på verkstad när motorn ska varmköras för t.ex avluftning av kylsystem
frågan är vad dom gör om den bara varvar 1500 och inte bygger tryck. För inte kan man ändra det själv 😁🙄
Ja skulle vara intressant att se om dom reagerar på det, en klassiker på äldre dieslar med för högt K-värde är att vid ombess gömma en kloss under golvmattan så det inte går att gasa fullt och det går oftast igenom utan att besiktningsmannen reagerar på det så kan hända att dom inte bryr sig ifall en modern bil bara tomvarvar till 1500 trots fullt nedtryckt gaspedal.