24 oktober 2018
Trådstartare
Okej, såhär ser planen ut:
På motorn sitter det en Quadrajet 4 portare, en bra förgasare om man vet hur man ställer in den men kanske inte så superbra för om man ska överladda (Blow through).
- Bygga nya grenrör framåt med turbofläns på
- montera turbo och wastegate (eventuella köper jag turbo med inbyggd wastegate... får se)
- Sen drar jag ihop luftrören fråm turbon och in i en sluten förgasarhatt/turboinsug.
- Köpa ny och moddad Holley förgasare som inte är vakumstyrd och som är modifierad för överladdning
- Downpiperören drar jag rakt ner framför framhjulen (kommer sättas på en liten ljuddämpare sen rör ut i framskärmen).
- Samt också oljeförsörjning och andra smådetaljer.
Laddtrycket ska experimenteras med men förmodligen låga 0,5 till 0,75.
Intercooler behövs ej då kyleffekten i förgasaren är mycket bra. Temperaturen halveras när luften tryckts igenom förgasaren.
Sen i vår kommer jag helrenovera motorn. Nya lager, ARP-bultar, smidda kolvar och hårdare stakar etc etc. agressiv kam etc etc. Därefter kommer laddtrycket skruvas upp. Hoppas då på 500hk!
Men original motor och 0,5-0,75bars laddtryck... vad tror ni? 350? 400? Är bedömt 250hk i motorn nu... Ska försöka kolla upp esakt årsmodell och motorkod så jag får exakta siffror.