2489
Sök

Audi a6 1.8t -99 hackar/skakar vid gaspådrag på högre växlar

ohshit
1 285 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#1
Hej! har lite problem med min a6a -99.

bilen vibrerar rätt bra vid gaspådrag, & oftast vid uppförsbacke, får nästan sjunka ner till tvåan vid långa uppförsbackar, tappar orken helt, och detta är mest vid högre växlar, på 1an & 2an går den hur fint som helst, syns inget på varvräknaren, men tycker skakningarna följer efter motorvarvtalet.

funkade fint när jag köpte den för dryg en månad sedan & sedan blivit värre, dock så tänkte jag inte så mycket på att den var chippad, så jag har tankat 95 oktan, och den har spikat lite, körde upp en tank 98 sedan & tyckte den vart lite bättre, dock så fanns det inget annat än 95 för en vecka sedan, så fyllde upp 200kr med 95 & då gick den riktigt dåligt, kunde knappt nudda gasen på tredje växeln & högre & den börja vibrera, dock fyllt i nästan en heltank med v-power nu, kört ca 10 liter, men inte så mycket till förbättring än.

Någon som har haft likande problem? är det så simpelt som att bara fortsätta tanka 98 eller högre så ska problemen försvinna? bilen är alltså en chippad 1.8t. provade boschen på den & fick bara upp en felkod på nån can-bus till någon växellådsgivare.

Riktigt tacksam för hjälp!

Mvh /Christoffer

The löwer class.

1 277 Inlägg
17 november 2011
#2
kan vart så att bensinen vart dålig också, hade de problemet när ja tanka i t ex årjäng, bil ble trött blöddra/hackade å gick allmänt piss.
dock tkr jag du ska kolla upp det med växellådsgivaren också, kan ha nåt finger i spelet smile

ohshit
1 285 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#3
cykelpump skrev:
kan vart så att bensinen vart dålig också, hade de problemet när ja tanka i t ex årjäng, bil ble trött blöddra/hackade å gick allmänt piss.
dock tkr jag du ska kolla upp det med växellådsgivaren också, kan ha nåt finger i spelet smile

tankar i töcksfors, finare bränsle fåru icke! smile

Ja, har f.ö ingen koll på den givaren, men får kika smile

The löwer class.

1 277 Inlägg
18 november 2011
#4
Cgee skrev:
cykelpump skrev:
kan vart så att bensinen vart dålig också, hade de problemet när ja tanka i t ex årjäng, bil ble trött blöddra/hackade å gick allmänt piss.
dock tkr jag du ska kolla upp det med växellådsgivaren också, kan ha nåt finger i spelet smile

tankar i töcksfors, finare bränsle fåru icke! smile

Ja, har f.ö ingen koll på den givaren, men får kika smile

Haha ska nog va snäll mot t-force då wink

ja gör de vem vet då canbussystemet innebefattar i princip hela bilen från lampor till drivlina tongue

ohshit
1 285 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#5
cykelpump skrev:
Cgee skrev:
cykelpump skrev:
kan vart så att bensinen vart dålig också, hade de problemet när ja tanka i t ex årjäng, bil ble trött blöddra/hackade å gick allmänt piss.
dock tkr jag du ska kolla upp det med växellådsgivaren också, kan ha nåt finger i spelet smile

tankar i töcksfors, finare bränsle fåru icke! smile

Ja, har f.ö ingen koll på den givaren, men får kika smile

Haha ska nog va snäll mot t-force då wink

ja gör de vem vet då canbussystemet innebefattar i princip hela bilen från lampor till drivlina tongue

det tycker jag wink

Jo sant, så vettefan vart ja ska börja där:p men måste få ordning på den snart innan det blir motorbyte igen wink

The löwer class.

1 277 Inlägg
18 november 2011
#6
Cgee skrev:
cykelpump skrev:
Cgee skrev:

tankar i töcksfors, finare bränsle fåru icke! smile

Ja, har f.ö ingen koll på den givaren, men får kika smile

Haha ska nog va snäll mot t-force då wink

ja gör de vem vet då canbussystemet innebefattar i princip hela bilen från lampor till drivlina tongue

det tycker jag wink

Jo sant, så vettefan vart ja ska börja där:p men måste få ordning på den snart innan det blir motorbyte igen wink

gör du nog rätt i wink annars blire 850:in 2 wink

ohshit
1 285 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#7
cykelpump skrev:
Cgee skrev:
cykelpump skrev:

Haha ska nog va snäll mot t-force då wink

ja gör de vem vet då canbussystemet innebefattar i princip hela bilen från lampor till drivlina tongue

det tycker jag wink

Jo sant, så vettefan vart ja ska börja där:p men måste få ordning på den snart innan det blir motorbyte igen wink

gör du nog rätt i wink annars blire 850:in 2 wink

haha ja fyfan :p

The löwer class.

ohshit
1 285 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#8
Update! försökte få ur tändstiften nu, men hade inte rätt verktyg så det sket sig. däremot så skulle ja gå under & känna lite på kamremmen & noterade olja på tråget, vart kan det läcka ifrån? nåt i samband med hackningarna/spikningarna?

The löwer class.

1 277 Inlägg
22 november 2011
#9
olja på framsidan då, kan va vevaxelpackboxen som brukar vilja släppa olja smile i samband med de kan du u kolla ifall inte vevhusventilationen e tät då detta kan orsaka de felet (:

ohshit
1 285 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#10
cykelpump skrev:
olja på framsidan då, kan va vevaxelpackboxen som brukar vilja släppa olja smile i samband med de kan du u kolla ifall inte vevhusventilationen e tät då detta kan orsaka de felet (:

ja det skulle icke förvåna mig om det vore den som läcker smile

hmm, vevhuse kan ja ta en titt på smile

The löwer class.

337 Inlägg
22 november 2011
#11
hur vet du att den spikat? spikningar behöver varken kännas eller höras. spontant känns det som att en chippad 1,8t ska lätt klara av att köras på 95 oktan utan kännbara problem. byt givarn på lådan, därefter skulle jag se över tändningen.


ohshit
1 285 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#12
Mitsuhini skrev:
hur vet du att den spikat? spikningar behöver varken kännas eller höras. spontant känns det som att en chippad 1,8t ska lätt klara av att köras på 95 oktan utan kännbara problem. byt givarn på lådan, därefter skulle jag se över tändningen.

min lärare i fordonsteknik var med & provkörde bilen & då konstaterade han att den spika, tycker också att det inte ska vara ett "måste" att köra på 98 eller v-power. vet du vart den givaren sitter på lådan? tändstift m.m ska ja kolla bara ja får tag i verktyg m.m

har även hört att tändmodulen på luftfilterhuset tickar, problem med den?

The löwer class.

1 277 Inlägg
22 november 2011
#13
Cgee skrev:
Mitsuhini skrev:
hur vet du att den spikat? spikningar behöver varken kännas eller höras. spontant känns det som att en chippad 1,8t ska lätt klara av att köras på 95 oktan utan kännbara problem. byt givarn på lådan, därefter skulle jag se över tändningen.

min lärare i fordonsteknik var med & provkörde bilen & då konstaterade han att den spika, tycker också att det inte ska vara ett "måste" att köra på 98 eller v-power. vet du vart den givaren sitter på lådan? tändstift m.m ska ja kolla bara ja får tag i verktyg m.m

har även hört att tändmodulen på luftfilterhuset tickar, problem med den?

Pelle har aldrig fel tongue helt otroligt att så mkt information/kunskap får plats i ett huvud

ohshit
1 285 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#14
cykelpump skrev:
Cgee skrev:
Mitsuhini skrev:
hur vet du att den spikat? spikningar behöver varken kännas eller höras. spontant känns det som att en chippad 1,8t ska lätt klara av att köras på 95 oktan utan kännbara problem. byt givarn på lådan, därefter skulle jag se över tändningen.

min lärare i fordonsteknik var med & provkörde bilen & då konstaterade han att den spika, tycker också att det inte ska vara ett "måste" att köra på 98 eller v-power. vet du vart den givaren sitter på lådan? tändstift m.m ska ja kolla bara ja får tag i verktyg m.m

har även hört att tändmodulen på luftfilterhuset tickar, problem med den?

Pelle har aldrig fel tongue helt otroligt att så mkt information/kunskap får plats i ett huvud

haha, ja det är fan otroligt :p

men återigen så lyder frågorna följande, namn/placering på denna växellådsgivare? sitter väl bara backljuskontakt på växellådan? & sen det dära tickandet på tändmodulen

ska lägga en beställning på platina-stift nu när lönen trillar in med smile

The löwer class.

86 Inlägg
10 december 2011
#15
De där me att den tickar från Luftboxen hade jag på min förra Audi 1,8t, och då kom det från laddtrycksregulatorn(tror jag det heter) den sitter ju också där(fast lite rund) när den knackade hade jag inget laddtryck, och gick dåligt som f#n. Fast den började fungera igen helt oväntat:P


ohshit
1 285 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#16
Team-Bmw skrev:
De där me att den tickar från Luftboxen hade jag på min förra Audi 1,8t, och då kom det från laddtrycksregulatorn(tror jag det heter) den sitter ju också där(fast lite rund) när den knackade hade jag inget laddtryck, och gick dåligt som f#n. Fast den började fungera igen helt oväntat:P

ja ok, men på tvåan så får jag ju upp laddet & lite på trean med innan den hackar, men 4-5 & vid belastning är helt omöjligt innan den börjar vibrera hmm

The löwer class.

1 277 Inlägg
10 december 2011
#17
gör ett komptest bara för att Cg smile

ohshit
1 285 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#18
cykelpump skrev:
gör ett komptest bara för att Cg smile

får ta in den på skolan smile

The löwer class.

1 Inlägg
13 november 2018
#19
Många år sedan du frågade men eftersom jag hade samma problem och hittade lösningen, så skriver jag den för andra. I mitt fall visade det sig vara bussningarna till växellådan som var utslitna. Vilket fick till följd att växellådan började skaka när den belastades med kraft, och som en följd av detta tappade kraft. Ganska logiskt när man tänker efter. Nåväl. Problemet kan säkert uppstå på många sätt. Men detta kan vara en källa.


Sök