torsen skrev:
it_mutt skrev:
torsen skrev:
Tror inte Biltema vågar utfärda ett intyg som inte gäller vid en rättslig prövning.
Fast...intyget talar bara om att det är godkänt som DRL. Har inget med ex.vis monteringshöjd eller huruvida bakljuset ska lysa samtidigt eller inte att göra.
Två HELT olika saker. Sluta blanda äpplen och päron.
Där har vi divergerande uppfattning om frukterna.
Tror fullt och fast på att Biltema´s intyg med monteringsanvisning enligt EU-direktiv gäller.
Tills jag blivit överbevisad.
Fast. Vad är det som får dig att tro att Biltema och deras intyg står över lagen?
Men, har du tråkigt så transkribera gärna deras intyg.
- - - - Edit - - - -
För att citera Biltema själva;
Varning! LED-lampor för dagsljuskörning
är EJ avsedda att ersätta halvljuset vid körning
under gryning/skymning eller vid mörker.
• lyser endast när fordonets ordinarie belysning är avstängd och tändningen är påslagen.
• stängs automatiskt av när fordonets ordinarie belysning slås på.
• är godkänd i enlighet med ECE R87.
• får monteras i enlighet med EC direktiv
EC R97/28 och ECE R48.
Dvs; det Biltema säger är att deras DRL uppfyller ECE R87; att de stängs av/blir svagare när man slår på halvljuset (det är nämligen vad R87 innebär).
Så så mycket rättsligt, förutom på den punkten, ger deras intyg.
Man har däremot tagit upp R48 också, som i sin tur redan tidigare i tråden är påpekad.
R97/28 kan vi ta upp om vi tycker vi har tråkigt.
Det är, igen, inte upp till Biltema att avgöra huruvida en bil ska ha bakljuset tänt eller inte. Varför det ska vara så svårt att greppa vet jag inte riktigt. Eller varför man ens tror att Biltema, eller för all del; någon tillverkare av eftermarknadsDRL skulle ha makten att ställa sig över lagen, är svårgreppat.
Vidare har Jula en tydligare bild av monteringsplats (än Biltema);
https://www.jula.se/globalassets/catalo … -pl-en.pdf