2961
Sök

Volvo V40 03, vinterläge automatlådan ?

93 Inlägg
21 januari 2019
Trådstartare
#1
Hej
Är det någon  som vet vad läget W ( vinterläge ) innebär, vad händer praktiskt i detta läget på automatlådan.
Bilen är en Volvo V40 2003

248 Inlägg
21 januari 2019
#2
Antar att det är samma som på andra volvo,
Att bilen startar på 3:e växeln istället för första!


93 Inlägg
21 januari 2019
Trådstartare
#3
Muckluck skrev:
Antar att det är samma som på andra volvo,
Att bilen startar på 3:e växeln istället för första!

Ok, är det den enda skillnaden ?

4 822 Inlägg
22 januari 2019
#4
ja det är för att lättare komma iväg vid halt väglag.
Senast redigerat av Christian S (22 januari 2019)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 328 Inlägg
22 januari 2019
#5
3e?? Är det inte 2a växeln? Borde stå i instruktionsboken annars!


93 Inlägg
22 januari 2019
Trådstartare
#6
Xebers76 skrev:
3e?? Är det inte 2a växeln? Borde stå i instruktionsboken annars!

Tyvärr är det väldigt knapp info i instruktionsboken.

93 Inlägg
22 januari 2019
Trådstartare
#7
Christian S skrev:
ja det är för att lättare komma iväg vid halt väglag.

Ok, så det är enbart i starten som läget W påverkar. Hoppades på att det även skulle ha inverkan på egenskaperna då man kör. Jag är ovan vid automat och tycker att det är obehagligt vid väldigt halt väglag då man inte kan frikoppla om det " släpper ".

736 Inlägg
22 januari 2019
#8
Men om du kör på W så den bara kör på 3:an och 4:an så blir det nästan som att frikoppla om du släpper på gasen. Lådan brukar växla ner till 2:an med kick-down.

Med W på min 960 kunde man köra 0-180 km/h på samma växel utan problem smile


93 Inlägg
22 januari 2019
Trådstartare
#9
frasse4 skrev:
Men om du kör på W så den bara kör på 3:an och 4:an så blir det nästan som att frikoppla om du släpper på gasen. Lådan brukar växla ner till 2:an med kick-down.

Med W på min 960 kunde man köra 0-180 km/h på samma växel utan problem smile

Du menar då att det även är en skillnad i hur drivningen arbetar t.ex på 3an och 4 an i läget W, samt att växlingen även påverkas efter start ?
Jag märker ingen påtaglig skillnad i växlingen 0-100 på min i läge W, den rapar nog igenom dom flesta växlarna. 180 kör jag aldrig i, särskilt inte om det är halt.

736 Inlägg
22 januari 2019
#10
Ja, det är klart att det blir stor skillnad om den aldrig använder växel 1 och 2. Du får mindre risk för däckspinn och mindre motorbroms.


93 Inlägg
22 januari 2019
Trådstartare
#11
Det är en T4 som jag har och den kanske även använder 2an då, för jag märker som sagt ingen påtaglig skillnad i läge W. Eller så kanske läge W helt enkelt inte funkar som det ska, även om den indikerar på att vara inkopplad.
Ska kolla närmare imon och räkna växlar smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 januari 2019
#12
Du kan kanske inte frikoppla, men du kan släppa gasen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

93 Inlägg
23 januari 2019
Trådstartare
#13
TurbOla skrev:
Du kan kanske inte frikoppla, men du kan släppa gasen.

Ahhh wink


Sök