2609
Sök

Akut hjälp sökes! Volvo V50 2.0D - 09

10 Inlägg
21 januari 2019
Trådstartare
#1
Hej! Det är så att min bil startar inte, startmotorn snurrar och så så batteriet lever ännu.
Det började imorses innan jag skulle åka till jobbet lite småstressad så jag hann inte undersöka något direkt. Men när jag kom hem så testade jag igen och insåg att både lampan för oljetryck lös rött samt motorlampan gult/orange. Jag har kollat oljan och den är på normal nivå, det är ungefär vad jag kan i "felsökningsväg".

Jag har mina funderingar på ifall det kan vara bränslefiltret som måste bytas kanske då detta inte gjordes vid min service. Tror att mister mekaniker kan ha missat att han skulle byta det(jag såg det först nu, så jag kan knappast åka tillbaka med det)..

Så vad tror ni?
Tack på förhand

248 Inlägg
21 januari 2019
#2
Svårt att säga,  har du kallt där du bor? Kan vara så enkelt att bränslet frusit!


10 Inlägg
21 januari 2019
Trådstartare
#3
Muckluck skrev:
Svårt att säga,  har du kallt där du bor? Kan vara så enkelt att bränslet frusit!

Just nu är det - 1, men det var kallare i helgen. Jag testade att köra värmaren i typ 20 minuter, blev varmt i kupén och i motorn men hände inget mer än det.. Kanske är värt att köra en lite längre stund med den?

Of World
3 372 Inlägg
21 januari 2019
#4
Låter mer som att additiv tagit slut och ställt till med oreda

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

10 Inlägg
21 januari 2019
Trådstartare
#5
Presidento skrev:
Låter mer som att additiv tagit slut och ställt till med oreda

Jaha.. Är det bara hiva i mer additiv då? Och i så fall, är det något speciellt man ska tänka på?

6 214 Inlägg
21 januari 2019
#6
Hej!
Börja med och kolla batterispänningen med en multimeter! Den ska ligga på 12,6V eller mer.
Under det och du bör /måste ladda batteriet!

Om batteriet är bra (visar 12,6V) eller mer...kolla att du har gnista på stiften (ett i taget)?
Om du har gnista så är felet inte elektriskt!

Kolla nu om bränslepumpen funkar , den sitter väl i bak någonstans så be någon vrida om tändningsnyckeln samtidigt som du lägger örat mot golvet bak. Du ska kunna höra att pumpen startar så fort startnyckeln vrids om. Om det inte hörs något är pumpen död eller relät som ger pumpen ström dött!
Kolla alla säkringar och relän!
Det är inte troligt att det är bränslefiltret, det är stort och det ska mycket till innan ett sånt inte släpper fram soppa!
That's it!
Senast redigerat av jaka54 (21 januari 2019)


4 488 Inlägg
21 januari 2019
#7
Det är en diesel, jaka54.

10 Inlägg
22 januari 2019
Trådstartare
#8
jaka54 skrev:
Hej!
Börja med och kolla batterispänningen med en multimeter! Den ska ligga på 12,6V eller mer.
Under det och du bör /måste ladda batteriet!

Om batteriet är bra (visar 12,6V) eller mer...kolla att du har gnista på stiften (ett i taget)?
Om du har gnista så är felet inte elektriskt!

Kolla nu om bränslepumpen funkar , den sitter väl i bak någonstans så be någon vrida om tändningsnyckeln samtidigt som du lägger örat mot golvet bak. Du ska kunna höra att pumpen startar så fort startnyckeln vrids om. Om det inte hörs något är pumpen död eller relät som ger pumpen ström dött!
Kolla alla säkringar och relän!
Det är inte troligt att det är bränslefiltret, det är stort och det ska mycket till innan ett sånt inte släpper fram soppa!
That's it!

Okidoki, tack som fan för svar. Får kolla upp allt detta i eftermiddag, när jag har köpt en multimeter

4 488 Inlägg
22 januari 2019
#9
Vad har du läst av bilen med?

10 Inlägg
22 januari 2019
Trådstartare
#10
zzr94092 skrev:
Vad har du läst av bilen med?

Ingenting, har inte tillgång till så fina grejer tyvärr.

248 Inlägg
22 januari 2019
#11
Tror inte du behöver åka och köpa multimeter, antar att du har orginal dieselvärmare i bilen?
Dieselvärmaren startar inte om det är för dåligt med ström i batteriet!


10 Inlägg
22 januari 2019
Trådstartare
#12
Muckluck skrev:
Tror inte du behöver åka och köpa multimeter, antar att du har orginal dieselvärmare i bilen?
Dieselvärmaren startar inte om det är för dåligt med ström i batteriet!

Det gjorde den igår ja. Men tänkte köpa en ändå och se över glödstiften 🤔

3 122 Inlägg
23 januari 2019
#13
Glödstiften blir sällan dåliga på så sätt att bilen startade utmärkt ena dagen och inte alls den andra.
Jag tror det kan vara något av följande:
Dieselpump
Databox

Ispropp på en diesel vid -1 ser jag som osannolikt.

Läs av felkoder, har du inte möjlighet själv så bärga till en kompetent, prisvärd verkstad.



Sök