Det är så mycket med datorer, Canbus o liknande i dagens bilar.
Tidigare var det att laddlampan fick plus från tändningslåset och minus från generatorns D+. Kan även se det som så att att generatorn fick fältström via laddlampan.
När generatorn började ladda och när det fortfarande laddar, så blir D+ positiv.
Positiv spänning på lampans båda anslutningar, gör att den slocknar.
Vissa generatorers laddspänning styrs av en dator i bilen och inte av laddningsregulator i bilen.
Andra generatorer har en sensingång, som könner av vilken spänning det finns i systemets avlägsnare delar (sett från generatorn). Mazda 626 t ex, läser spänningen vid tändningslåset.
Kan det vara som så att ev sensledning inte är ansluten på rätt sätt.
Eller att kabeln till laddlampan ligger mot jord någonstans.
Vad händer om du lossar denna kabel vid generator?
Vad händer om du ansluter den till jord?
Obs anslut inte ev senskabel till jord, för då orsakar du kortslutning och nåt brinner troligen sönder.