3533
Sök

Frågor om Hammarlack

33 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
Tjenis!

Tänkte måla mina bromsok och fjädrar med hammarlack. Men har lite frågor.

1. Var får jag tag i billig glänsande RÖD hammarlack till oken, på biltema finns bara svart vit och silver... För det blir väl snyggast med blank och glänsande? PS oken är väldigt skitiga men ska självklart rengöra före målning, men blir färgen ändå hyffsat blank eller ska jag köpa biltemas andra hammarlack som är matt?

2. Kan jag slipa och måla mina fjädrar med hammarlack eller spricker färgen när man kör?

3. var finns hammarlack som man penslar på, för man lär väl inte spreja kring brosskivorna även fast man har maskerat???

Tack för mig:D

305 Inlägg
28 juni 2007
Jag har lagt vit hammarlack på bromsoken bak och den blev glansig och fin även fast okena inte var det innan(lite borstande med stålborste och lite sandpapper så blir det bra).
Hammarlack på burk borde finnas på mekonomen (har sett det där någon gång) eller ICA Maxi butiker(jobbar på en och det vet jag att vi har tongue ).
Fjädrarna vågar jag inte svara på hur det blir, men lämna gärna en rapport sen hur det gick om du testar.

Lycka till
//Patrik

Old School Ford
600 Inlägg
28 juni 2007
Eftersom ingen vet vart du bor så kan ingen svara på dina frågor om vart färg finns.

På fråga 2. Ja, du kan måla dom med det blir inte bra. Dom ska du lacka.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
28 juni 2007
Ånackdelen med hammar lack om du skall måla om så måste du slipa rent å få bort
all gammal hammarlacks fär för hammarlack innehåller silicon ...... bara en tanke ställare.

Ej funderat på att köpa ricktig anpasad färg för broms ok/trummor ???

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

90 Inlägg
28 juni 2007
lonewolf-holm skrev:
Ånackdelen med hammar lack om du skall måla om så måste du slipa rent å få bort
all gammal hammarlacks fär för hammarlack innehåller silicon ...... bara en tanke ställare.

Ej funderat på att köpa ricktig anpasad färg för broms ok/trummor ???

//S

Nopp man behöver inte få bort all gammal hammarlack vid ommålning, lacken "svettar" ur siliconen på ca. 6 veckor.. Räcker me o tvätta o matta ner den gamla hammarlacken vid ommålning..

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
28 juni 2007
TurboAnders skrev:
Nopp man behöver inte få bort all gammal hammarlack vid ommålning, lacken "svettar" ur siliconen på ca. 6 veckor.. Räcker me o tvätta o matta ner den gamla hammarlacken vid ommålning..

Mina föräldrar säger att den inte svettar ur silikonen. Och dom jobbar på färgbutik och säljer hammarlack. (RIKTIG hammarlack)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

123 Inlägg
28 juni 2007
Hammarlack inte är övermålningsbar på grund av silikonet....jobbar själv som målare, det står till och med på burken!

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också

Smålänning
7 887 Inlägg
28 juni 2007
Jag har målat klarlack över hammarlack, och det sitter kvar ännu. Har för mig att den är övermålningsbar under en viss tid efter att den torkat.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

431 Inlägg
28 juni 2007
Finns hammarlack, fast som slätlack, den kan man lacka över i framtiden.
Då den inte innehåller silicon

123 Inlägg
28 juni 2007
Kanske kan funka....
Här kan ni nog få svar på alla frågor:
http://www.hammerite.com/sverige/slatlack.pdf

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också

Proljece?
1 464 Inlägg
28 juni 2007
SL500 skrev:
Tjenis!

Tänkte måla mina bromsok och fjädrar med hammarlack. Men har lite frågor.

1. Var får jag tag i billig glänsande RÖD hammarlack till oken, på biltema finns bara svart vit och silver... För det blir väl snyggast med blank och glänsande? PS oken är väldigt skitiga men ska självklart rengöra före målning, men blir färgen ändå hyffsat blank eller ska jag köpa biltemas andra hammarlack som är matt?

2. Kan jag slipa och måla mina fjädrar med hammarlack eller spricker färgen när man kör?

3. var finns hammarlack som man penslar på, för man lär väl inte spreja kring brosskivorna även fast man har maskerat???

Tack för mig:D

Hade du nu sökt lite på forumet som vi faktiskt har smile Så hade du hittat säkert 20st likadana big_smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Sök