Atchoprosit skrev:
Jag har ägt flera XC70 från 2005-2007 med olika uppsättningar, 2,5T, D5, manuell och automat.
Jag väljer 2,5T med manuell låda alla dagar i veckan, totalt sett så är den billigast att äga, minst fel och det är den absolut roligaste! Jag har bokstavligen talat bestigit berg med den.
D5D5 får bilen att kännas lite mer som en traktor. Du får även räkna med byte av bl a partikelfilter och tillsatsvärmare. Lät Volvo byta till en helt ny tillsatsvärmare och efter 3 år började den fela igen. Sedan har vi skatten på över 7000 kr. Den reella förbrukningen ligger strax över litern med automatlåda, blandad körning. Manuell låda till en lågvarvig motorn är för mig inget alternativ. Automatlådan i sig fungerar bra så länge du inte ska dra tungt, då får du räkna med att den slirar och "hoppar".
2,5TBilen känns piggare och sportigare än med D5. Inga större reparationer, utöver de traditionella slitagedelarna, ABS-kransar, bromsar, något stag och någon led. Skatten ligger på dryga 3000 kr. Den reella förbrukningen ligger på 1,1-1,2 med manuell låda. Akta dig dock för automat, min låg på 1,6 l/mil vid enormt försiktig körning och uppåt 2 liter med samma körsätt som vid de tidigare specificerade förbrukningarna. Kupéljudet blir också lägre med både bensinaren och den manuella lådan.
Edit:
Märker ingen större skillnad mellan Haldex gen 2 & 3.
Blandad körning för mig under ett år innefattar, vardagspendling dagligen till och från jobb (6 km oavbruten landsväg och 12 km "stadskörning"), drar tungt släp (min 1,2 ton) 4-8 mil/vecka, 200 mil semesterkörning och lite sporadisk körning på fritiden. Kör drygt 2000 mil per år.