Hej!
Måste referera till vad som hände med brorsans Audi 100 Turbo Avant-91 i somras/höstas.
Vi tog bort bägge fjäderbenen på hans bil då vi bytte hjullager och stötdämpare men när brorsan provkörde bilen efteråt så betedde den sig mycket konstigt. När man körde i 60-70km/t på landsväg och gav gas så så kunde den plötsligt sticka iväg åt höger eller vänster vilket var väldigt obehagligt.
Vi funderade på orsaken men kunde inte komma på vad som kunde åstadkomma de plötsliga rycken åt höger eller vänster.Vi tog bort krängninghämmaren och kollade bussningar, Kollade P-ändar. Inre spindelsledsbult och fjäderfästen men nej! Bilen betedde sig fortfarande lika jävligt! Efter någon vecka hade brorsan tröttnat och lämnade in bilen till en firma i Märsta (inga namn nämnda) och de bytte yttre bulten till spindelleden men bilen betedde sig fortfarande lika jävligt.
Firman tog tillbaka bilen igen och letade fel men hittade ingenting felaktigt ...sa de!
Bilen kom hem igen! Då ...av en ren tur, stod jag brevid vänster framhjul och kollade när brorsan ömsom backade lite och lite körde framåt, med huven uppe , såg jag att de tre bultarna som höll fjäderbenet i motorrummet satt löst så hela McPearson benet kunde röra sig lite. Jag drog åt bultarna och bad brosan testa! -Bilen funkade perfekt! Problemet löst! När man gasade så ändrades camber-iställningen!
Senast redigerat av jaka54 (12 maj 2019)