TIG, MIG eller "pinnsvets" på en nyckel med plasthölje? Hur då? Eller menar du "plats-svetsa"? Jag kan nästan lova er att det blir bäst, och billigast att köpa en sån där passande ebay-nyckel o sedan traska in till lämpligt ställe där man kan göra kopior på sina nycklar, behöver inte vara ett märkvärdigt ställe med utbildad låssmed osv, utan det brukar gå bra med "ett hål i väggen ställe". Brukar som sagt kosta från 100 kr. Transpodern flyttar man. Jag har själv köpt nya nyckelämnen på ebay till några äldre enusiastbetonade bilar jag ägt/äger då plasten och/eller knapparna på nyckeln blivit slitna. Var inga problem att flytta innehållet till nya nyckeln, inkl transponder. Man såg/ser att de nya nycklarna är kopior då de är inte lika snyggt frästa som original, men det är oxå en rejäl skillnad på ca 2500 för en ny nyckel kontra ca 300 kr. Dessutom så kan man inte kvittera ut oändligt med nya nycklar till bilar i regel, 10 st (unika transpondrar!) har vissa märken som max. Det finns även firmor (lite seriösare "nyckel kopierare") där de kan kopiera transpodern. Detta leder då till att bilen ser de två nycklarna som en och samma nyckel (transpodern är kopierad ju...). Gör man på detta vis, dvs kopierar transpodern så kan man i praktiken ha oändligt många nycklar till bilen, men bilen ser nycklarna med samma transpoder ID som en och samma nyckel.
Senast redigerat av Lockwood (19 juni 2019)