2645
Sök

Felsökning med VCDS (VAG-COM) för Audi, Volkswagen, SEAT och Skoda (även Bentley)

1 271 Inlägg
9 maj 2018
Trådstartare
#1
Det här är tråden för dig som kör en VAG bil och behöver ha support, stöd och rådgivning när billiga felkodsläsare från reservdelsbutiker och skumma sajter på Internet inte hjälper dig tillräckligt för att lösa ditt problem.

VCDS är ett ytterst kompetent felsökningsverktyg som kan det mesta som märkesverkstädernas utrustning gör och det är anledningen till att det kostar upp till 8000kr för en VCDS licens och inte 195kr som ett typ "ELM327 OBD Scan Tool Interface" kan kosta. VCDS hittar alla loggade felkoder i bilen. Många felkodsläsare klarar inte av att kommunicera med bilens alla elektroniska styrmoduler.

Här listar vi de som har en laglig licens för VCDS (kallades VAG-COM för typ 20 år sedan...) och var vi bor så den som behöver hjälp med en ordentlig felsökning kan få hjälp av någon som kanske finns nära där man har sin bil.

Har du VCDS - fyll på nedan var du bor och vilken erfarenhet du har av att använda det.

Jag finns i Sollentuna Stockholm och har använt VCDS sedan 2012. Jag har även VCP (Vag Can Pro) som kan göra ytterligare djupdykningar i VAG bilarnas styrsystem.
Senast redigerat av Soulman (9 maj 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Forummoderator
26 339 Inlägg
9 maj 2018
#2
Underbart initativ!
Jag kan som moderator bistå med assistans med att föra upp namn på listan om det inte hinns med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 339 Inlägg
9 maj 2018
#3
Soulman skrev:
Ja men precis, jag har ju haft kontakt med någon av er och den ska klistras, så nu gör jag som jag blivit tillsagd. Skickade även PM till första listade moderatorn (Goffen tror jag), så....

"Gör så att du startar din tråd (om du inte redan gjort det), skicka sedan PM till någon av moderatorerna och be dem göra tråden klistrad.

Mvh

Kristoffer
Garaget.org

Fixat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 Inlägg
26 december 2019
#4
trevlig delning moderator mycket användbar och informativ passage. jag väntar på din nästa ..

399 Inlägg
26 december 2019
#5
Kan man få tips? Om vilken sorts VCDS "Octavia MK1 1.8T - 2000 - VAG OBD2" köp för enklare jobb... innan man måste ta sig till någon... någon inom Skaraborg? Jag gjorde det misstaget att köpa en som skulle fungera... sad  "Många felkodsläsare klarar inte av att kommunicera med bilens alla elektroniska styrmoduler"
Senast redigerat av Greenhorn (26 december 2019)

Avstängd
10 388 Inlägg
27 januari 2020
#6
Greenhorn skrev:
Kan man få tips? Om vilken sorts VCDS "Octavia MK1 1.8T - 2000 - VAG OBD2" köp för enklare jobb... innan man måste ta sig till någon... någon inom Skaraborg? Jag gjorde det misstaget att köpa en som skulle fungera... sad  "Många felkodsläsare klarar inte av att kommunicera med bilens alla elektroniska styrmoduler"

För en bil i den åldersgruppen skulle jag jaga tag i någon begagnad version av vcds. Om du inte tänkt fortsätta vara VAG:are resten av livet, då är det givetvis bara att knata in på deras hemsida o köpa en HEX-V2 Unlimited eller liknande

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

399 Inlägg
27 januari 2020
#7
Tackar för tipset, dock sitter jag och sneglar lite på en Emerald-k6- AGU ECU, som säljes av  Badger 5 Ltd

10 Inlägg
7 november 2022
#8
hej hur man kontaktar dig tack

10 Inlägg
7 november 2022
#9
Soulman skrev:
Det här är tråden för dig som kör en VAG bil och behöver ha support, stöd och rådgivning när billiga felkodsläsare från reservdelsbutiker och skumma sajter på Internet inte hjälper dig tillräckligt för att lösa ditt problem.

VCDS är ett ytterst kompetent felsökningsverktyg som kan det mesta som märkesverkstädernas utrustning gör och det är anledningen till att det kostar upp till 8000kr för en VCDS licens och inte 195kr som ett typ "ELM327 OBD Scan Tool Interface" kan kosta. VCDS hittar alla loggade felkoder i bilen. Många felkodsläsare klarar inte av att kommunicera med bilens alla elektroniska styrmoduler.

Här listar vi de som har en laglig licens för VCDS (kallades VAG-COM för typ 20 år sedan...) och var vi bor så den som behöver hjälp med en ordentlig felsökning kan få hjälp av någon som kanske finns nära där man har sin bil.

Har du VCDS - fyll på nedan var du bor och vilken erfarenhet du har av att använda det.

Jag finns i Sollentuna Stockholm och har använt VCDS sedan 2012. Jag har även VCP (Vag Can Pro) som kan göra ytterligare djupdykningar i VAG bilarnas styrsystem.

hur kan man kontakta er?

2 Inlägg
21 december 2022
#10
Hej min polare har laddat sin personbil med en 24v laddare och på den ena panelen så har 8 mindre säkringar gått än så länge det är en wolkswagen passat,reg plåt EUR 647 och jag tänkte kolla här om ni vet vad som mer kan ha tagit skada och gärna ett pris på ett ungefär vad det skulle kosta att åtgärda dom felen,han har än så länge enbart kollat säkringarna på panelen under huven.tacksam för svar👍🏻

505 Inlägg
21 december 2022
#11
Omöjligt att säga med så lite info. Allt ifrån bara säkringar tillatt allt gått åt h-vete kan ha skett
Har han satt in helasäkringar? Startar bilen? Lyser motorlampan -> i så fall felkodsavläsning

2 Inlägg
21 december 2022
#12
Ingenting alls lyser inga lampor inte panelen ja absolut ingenting,han har inte bytt säkringar än han skulle göra det senare idag

Administratör
2 978 Inlägg
21 december 2022
#13
Beroende på modell så kan det sitta en säkring på batteriet eller jordsidan som kan gå sönder då är bilen helt död sen men man kan brygga med en startkabel för o se om den funkar bara.

En kopp av den svarta såsen...

Avstängd
3 Inlägg
18 augusti 2023
#14
It also depends on the car, everyone can refer here https://modilimitado.com/pt/toca-life-world-apk because I used to have the same problem but after consulting, I was able to fix it
Senast redigerat av AllenSimmons (21 augusti 2023)

20 Inlägg
22 augusti
#15
Hej! Jag behöver rådfråga någon duktig på VCDS gällande min Passat 2012 (B7)
Klockspring är trasig, rattstyrmodul.
Frågan är om den gamla måste avinstalleras i VCDS och den nya giftas in för att nya eller begagnade ska fungera?
Jag kan byta den själv rent tekniskt men har ej tillgång till VW dator, bor i Gbg.
Artikeln monterad i bilen heter
5K0953569T
Varnar för ?Airbag fel? Tuta och alla rattknappar ur funktion, rasslar lite lätt vid styrning.

Tack på förhand!

~Gör vad du vill, inte vad du borde~

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
22 augusti
#16
GoCraZy skrev:
Hej! Jag behöver rådfråga någon duktig på VCDS gällande min Passat 2012 (B7)
Klockspring är trasig, rattstyrmodul.
Frågan är om den gamla måste avinstalleras i VCDS och den nya giftas in för att nya eller begagnade ska fungera?
Jag kan byta den själv rent tekniskt men har ej tillgång till VW dator, bor i Gbg.
Artikeln monterad i bilen heter
5K0953569T
Varnar för ?Airbag fel? Tuta och alla rattknappar ur funktion, rasslar lite lätt vid styrning.

Tack på förhand!

du måste ta kodningen från den gamla.. och sen lägga in den kodningen i den nya.. 
tror en beg ska fungera utmärkt..  se bara till att läsa ut kodningen innan du tar ur den gamla.. 

det är fördelen med vag bilar är att man ganska friskt kan montera saker bäst man känner för.   med få undatag
istort sätt bara ecu och mätarhus man inte bara kan koda in det och köra på..  mest pga man inte ska kunna åka iväg med någon annas bil.


du kan ju alltid köpa en obdeleven om du vill kunna göra sånna saker med mobilen..  det är ju dock lite krångligare..
mest pga man hålls i en mobil.  men allt som man kan göra på vcds kan man göra på obdeleven och tvärsom  smile

med några undantag på väldigt nya vag bilar där obdeleven kan göra lite mer saker..  tex id4 bilar

Kör fort så hinner inget hända...

505 Inlägg
23 augusti
#17
Growe skrev:
istort sätt bara ecu och mätarhus man inte bara kan koda in

Vill minnas jag hade problem med comfort modulen i min dotters gamla A4, där var det inte så enkelt att det bara fanns en som kunde användas i alla, fanns massor med varianter. Däremot gick det fint att koda in den med VCDS när jag väl hittade rätt modul (i Tyskland)

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
23 augusti
#18
krambriw skrev:
Growe skrev:
istort sätt bara ecu och mätarhus man inte bara kan koda in

Vill minnas jag hade problem med comfort modulen i min dotters gamla A4, där var det inte så enkelt att det bara fanns en som kunde användas i alla, fanns massor med varianter. Däremot gick det fint att koda in den med VCDS när jag väl hittade rätt modul (i Tyskland)

man får ha lite fantasi och använda andras kunskaper..

kan tex säga att jag har en comfortmodul från en Skoda Fabia 2018 liggande här brevid mig..   den har jag köpt till min polo.. för att få full tillgång till samtliga funktioner så som Xenon/led  larm farthållare och massor med mer funktioner. 
min polo är från 2010  inte många nummer är rätt mellan boxarna..  det enda man måste göra är att dra en sladd mellan komfortmodulen och vredet till lysena..

så många gånger finns det MASSOR av olika som fungerar  bara man har koll på kodningen och funktionerna..
kan tex säga att just rattmodulen får man se upp med genom att olika modeller har olika sätt att läsa av rattaxelvinkeln 
jag önskar att jag sparade sidan men hittade en sida för ett par veckor sen där dom gick igenom siffrorna och vilka moduler som fungerade eller ej.. 
Monterar man en identisk med samma nummer så slipper man ens fundera men kodningen kan skilja oavsätt..
en kanske har fullsmetad utrustning med allt i ratten.. medans den andra inte hade några knappar i huvudtaget i ratten 
sånt har betydelse..

så man måste vara påläst när man skruvar vag bilar.   men är man det är så livet oftast väldigt enkelt.. 


mitt nya projekt är att montera en abs modul från en nyare vag bil bara för att kunna stänga av antisladd på min polo..smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök