Lägger upp ett litet projekt om min installation av en Sid Chavers BopTop (för en SoCal vindruta) på min -32 Roadster. Första delen är uppackning och koll av passform av grejjerna. Allt verkar av bra kvalitet. Det enda som måste göras är att slipa in plast-mellandelarna som ska hålla ihop rörbitarna. Sen använder jag ett Flush Mount Kit från Rod Tops för att fästa toppen i karossen. Behövs eftersom karossen saknar fästen för cabben. Borrade upp hålen på fästet till 10mm. Bulthålen på cabställningen har 3/8-16 UNC gänga. Uppdatering kommer när jag hämtat hem rodden och börjat med installationen.
Hämtade bilen i Sthlm och körde de dryga 50 milen hem till Nordingrå. Den gick klanderfritt om än lite höga varv pga 350 låda i kombo med hög bakaxelutväxling (vet inte vad ännu). Satte igång med cabinstallationen. Inte många bilder på genomförandet men slutresultatet blev så här. Lite krångel med passning av träribban iom att SoCal rutan är välvd och ribban är rak, plus att ribban inte direkt är gjord för denna rutram.
Sågade lite snabbt ihop ett par sidorutor. Blev typ en "snap-on" lösning med lexanrutor som sågades till med sticksåg, böjdes med värmepistol och sedan monterades verktygsklämmor för att fästa rutorna i cabställningen. Borrade och gängade upp ett hål på varje sida på rutramen för en insexskruv (M5) som stopp för främre delan av rutan, sedan svetsade jag ihop en "flärp" som fälls över bakre delen av rutan för att hålla den på plats. "Flärpen" sattes fast i mellanrummet på Flush Mount Kit (10 mm hål). Passade perfekt där. Det blir naturligtvis inte heltätt men skyddar hyfsat mot blåst och regn (hoppas jag). Redo för Wheels Nats Norr, drygt 20 mil enkel som blir en bra teststräcka för rutorna. Vi ses där