3878
Sök

Kolla in vad jag flyger just nu =)

379 Inlägg
28 juni 2007
#21
Bilden är tagen på KAIA (Kabul Afghanistan International Airport). Gjorde FN-tjänst där i 7 månader som flygplatsbrandman. Landade i princip en sådan här om dagen i snitt. Den här, AN-124 Condor, är "lillebror" till AN-225 Cossack. Imponerande kärror båda två. 225:an är något mäktigare med sina 6 motorer och det vingspannet:cool:

n0b0dy_ skrev:
försök få någon o låta dig testa en Antonov big_smile

http://www.operations.mod.uk/fingal/fim … aid_hr.jpg
Senast redigerat av AttackMedic (28 juni 2007)

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

RS
886 Inlägg
28 juni 2007
#22
Founder skrev:
Jag är just nu i Bryssel o har börjat lära mig flyga en Airbus A320, jag har en websida där jag publiserar allt jag gör varje dag med bilder o filmer smile

Jag har även en blogg där som jag försöker uppdatera så ofta som möjligt,...

Om ni vill så kan ni kolla in den...

http://web.mac.com/trokka/iWeb/A320TR

/Tim

Airbus A320...är det Airbus som gör dom där svinstora flygande bussarna (har gått dokumentär om dessa på Discovery) ??
Senast redigerat av Bostrom (28 juni 2007)

Focus RS

1 414 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
#23
Bostrom skrev:
Founder skrev:
Jag är just nu i Bryssel o har börjat lära mig flyga en Airbus A320, jag har en websida där jag publiserar allt jag gör varje dag med bilder o filmer smile

Jag har även en blogg där som jag försöker uppdatera så ofta som möjligt,...

Om ni vill så kan ni kolla in den...

http://web.mac.com/trokka/iWeb/A320TR

/Tim

Airbus A320...är det dom där svinstora flygande bussarna (har gått dokumentär om dessa på Discovery) ??

Njae det är nog A380 du tänker på... A320 är ett större medel klass plan som tar 225 passagerare som mest...

Kolla gärna hemsidan så ser du lite bilder smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

609 Inlägg
28 juni 2007
#24
Nice.. coolt o kunna flyga en så invecklad och sofistikerad maskin.

President över Brinkland
465 Inlägg
29 juni 2007
#25
gud vad kul det verkar att kunna köra ett sånt stort flygplan:) kul för dig! skulle aldrig klara av att komma ihåg alla olika knappar, spakar och mojänger i den där leksaken iaf:)

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"

47 Inlägg
29 juni 2007
#26
WOW! Hur kom du in på pilotbanan?

1 414 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
#27
zybrid skrev:
WOW! Hur kom du in på pilotbanan?

Alltid varit en pojkdröm o till slut sa jag till mig själv att det är fan bara att satsa o det gjorde jag o nu är jag här smile tog mig nästan 4 år av en jäkla massa slit o plugg men det har varit värt varje sekund smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

379 Inlägg
29 juni 2007
#28
Gillar flygplan och tycker det är jäkligt mäktigt att du är pilot. Flyga A320 är inte vem som helst som gör det. Får man fråga om du betalar det själv?

Förresten, vilken modell på solglasögon har du, pilot? wink

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

FreddeK
29 juni 2007
#29
Grymt bra jobbat! kan tänka mig det där är bättre än att stå i en fabrik! Hur är det med arbetstider osv? har du något socialt liv?

Mvh Fredde

1 414 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
#30
AttackMedic skrev:
Gillar flygplan och tycker det är jäkligt mäktigt att du är pilot. Flyga A320 är inte vem som helst som gör det. Får man fråga om du betalar det själv?

Förresten, vilken modell på solglasögon har du, pilot? wink

Det är så där 40'000 människor runt om på jorden som flyger A320 så vi är några st wink Svar ja, jag betalar för hela utbildningen själv, annars får man inget jobb på dagens marknad tyvärr men efter detta är det nästan helt klart redan vart jag ska jobba smile

Jag har faktiskt inte pilot sol-glas ögon smile Jag har 2 st olika, ett par rayban som funkar väldigt bra i mindre plan men i A320's så ser man inte LCD skärmarna genom dom så jag använder ett par andra från Inkognito som är ruskigt bra... smile Bägge ser ut som vanliga typ street sol-glasögon smile De pilot formade glasögonen är inte så praktiska i dagens flygplan smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

379 Inlägg
29 juni 2007
#31
Founder skrev:
Det är så där 40'000 människor runt om på jorden som flyger A320 så vi är några st wink Svar ja, jag betalar för hela utbildningen själv, annars får man inget jobb på dagens marknad tyvärr men efter detta är det nästan helt klart redan vart jag ska jobba smile

Jag har faktiskt inte pilot sol-glas ögon smile Jag har 2 st olika, ett par rayban som funkar väldigt bra i mindre plan men i A320's så ser man inte LCD skärmarna genom dom så jag använder ett par andra från Inkognito som är ruskigt bra... smile Bägge ser ut som vanliga typ street sol-glasögon smile De pilot formade glasögonen är inte så praktiska i dagens flygplan smile

Nä det är klart att det är många som är utbildade på planet men det är ju en del skola och tester antagligen för att få flyga och då är man inte vem som helst. Var blir jobbet då? Eller det är hemligt?

Just det, Airbus kör väl bara med LCD-skärmar? Har de traditionella överhuvudtaget? Eller det är borttaget att man var tvungen att ha det som backup-system?

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

1 414 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
#32
Freddeponken skrev:
Grymt bra jobbat! kan tänka mig det där är bättre än att stå i en fabrik! Hur är det med arbetstider osv? har du något socialt liv?

Mvh Fredde

Att jobba i fabrik ger fasta arbetstider vilket man aldrig kan räkna med som pilot, sedan kommer du även hem varje kväll vilket jag inte kan räkna med sad

En normal arbetsvecka för en medium distance pilot typ inom europa är ca 3-4 dagars arbete sedan resten av veckan ledigt. Arbetstiderna är dygnet runt... oftast flyger man i 4 olika skift, beror lite på vad man flyger för plan. Men de jag siktar på har 3 skift. Ett som börjar kl 4 på morgonen slutar kl 14. Ett som börjar kl 10 slutar kl 20 samt det sista som börjar kl 16 o slutar kl 02.

Jag känner en del frakt killar som jobbar konstant natt tex så det finns lite olika typer smile

Men å andra sidan har vi nästan inga arbetsskador alls samt att de flesta kammar hem en jäkligt bra månadslön smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
#33
AttackMedic skrev:
Founder skrev:
Det är så där 40'000 människor runt om på jorden som flyger A320 så vi är några st wink Svar ja, jag betalar för hela utbildningen själv, annars får man inget jobb på dagens marknad tyvärr men efter detta är det nästan helt klart redan vart jag ska jobba smile

Jag har faktiskt inte pilot sol-glas ögon smile Jag har 2 st olika, ett par rayban som funkar väldigt bra i mindre plan men i A320's så ser man inte LCD skärmarna genom dom så jag använder ett par andra från Inkognito som är ruskigt bra... smile Bägge ser ut som vanliga typ street sol-glasögon smile De pilot formade glasögonen är inte så praktiska i dagens flygplan smile

Nä det är klart att det är många som är utbildade på planet men det är ju en del skola och tester antagligen för att få flyga och då är man inte vem som helst. Var blir jobbet då? Eller det är hemligt?

Just det, Airbus kör väl bara med LCD-skärmar? Har de traditionella överhuvudtaget? Eller det är borttaget att man var tvungen att ha det som backup-system?

Det är ca 8 timmar av medicinska tester där dom gör det mesta förutom drar ner byxorna på en =P

Jobbet är hemligt än så länge tills dess att det är klart men det är inom europa smile sen kan jag berätta...

De flesta nya maskiner idag har LCD skärmar men Airbus är lite speciella eftersom arbetsbördan för piloterna är avsevärt mycket mindre än tex i en Boeing 737. Sedan är planet uppbyggt så att piloten inte kan krasha planet ens om han försöker... det finns en inbyggd intelligens kan man säga som vill "leva". Cockpit är även enormt pilot fokuserad o oerhört bekväm o lätt att hitta i än tex 737'an. Man har verkligen tänkt igenom allt enormt när man designat den. Cockpit är även väldigt stor jämfört med andra maskiner.

Vi har några få gamla analoga backup system men de används aldrig längre... Det finns så mycket olika digitala backup system så det händer nästan aldrig att allt ger sig... även om man får total soppa torsk så kan planet fortfarande glid flyga utan problem.

Tex om man får ett motor fel o en motor dör så behöver inte piloten göra något annat än fortsätta flyga samt bekräfta att något har hänt o stänga av motorn. Planet ställer om sig automatiskt o trimmar ut alla roder för att kompensera för att en motor har gett sig... Detta är något som ökar säkerheten enormt i just alla Airbus flygplan smile

Om det är något mer du undrar över så är det bara att fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan...

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

FreddeK
29 juni 2007
#34
såg en dokumentär om airbus 380...sjukt stort plan det där. tack för infon...alltid kul att lära sig något nytt!

12 086 Inlägg
30 juni 2007
#35
Founder skrev:
mrdanjel skrev:
najs, då kan du typ vara med på streetrace å cirkulera i luften å spana efter poliser.. å när du ser nån så dumpar du avloppslasten:) på polisen asså,

Hehe, det gör jag gärna men bara om ni betalar bränsle kostnaderna... den här kärran drar ca 2 ton per timme smile

Inte för o verka besserwise men 2-3 kubik i timmen? De låter fan lite för en Airbus? Men du vet antar jag smile

1 414 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
#36
JapMax skrev:
Founder skrev:
mrdanjel skrev:
najs, då kan du typ vara med på streetrace å cirkulera i luften å spana efter poliser.. å när du ser nån så dumpar du avloppslasten:) på polisen asså,

Hehe, det gör jag gärna men bara om ni betalar bränsle kostnaderna... den här kärran drar ca 2 ton per timme smile

Inte för o verka besserwise men 2-3 kubik i timmen? De låter fan lite för en Airbus? Men du vet antar jag smile

Nej jag skrev inte 2-3 kubik... jag skrev TON!! smile 1 kubik med JET A1 är inte samma sak som ett ton utav det smile

1 liter = 0,83 Kg

Ska man vara riktigt nogrann så drar den följande:
Taxi: 11,5 kg / min / per motor
Cruise: 20 kg / min / per motor
APU drar ca: 130 kg / h

Max fuel är ca 18 ton

Normal bränsle förbrukning per passagerare per mil är ca 0,2 liter så du ser att det är ett av det mest ekonomiska sätt man kan färdas på. Dessutom går det ju ganska fort smile
Senast redigerat av Founder (30 juni 2007)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se


Sök