Bilden är tagen på KAIA (Kabul Afghanistan International Airport). Gjorde FN-tjänst där i 7 månader som flygplatsbrandman. Landade i princip en sådan här om dagen i snitt. Den här, AN-124 Condor, är "lillebror" till AN-225 Cossack. Imponerande kärror båda två. 225:an är något mäktigare med sina 6 motorer och det vingspannet:cool:
gud vad kul det verkar att kunna köra ett sånt stort flygplan:) kul för dig! skulle aldrig klara av att komma ihåg alla olika knappar, spakar och mojänger i den där leksaken iaf:)
Alltid varit en pojkdröm o till slut sa jag till mig själv att det är fan bara att satsa o det gjorde jag o nu är jag här tog mig nästan 4 år av en jäkla massa slit o plugg men det har varit värt varje sekund
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Gillar flygplan och tycker det är jäkligt mäktigt att du är pilot. Flyga A320 är inte vem som helst som gör det. Får man fråga om du betalar det själv?
Förresten, vilken modell på solglasögon har du, pilot?
Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
Gillar flygplan och tycker det är jäkligt mäktigt att du är pilot. Flyga A320 är inte vem som helst som gör det. Får man fråga om du betalar det själv?
Förresten, vilken modell på solglasögon har du, pilot?
Det är så där 40'000 människor runt om på jorden som flyger A320 så vi är några st Svar ja, jag betalar för hela utbildningen själv, annars får man inget jobb på dagens marknad tyvärr men efter detta är det nästan helt klart redan vart jag ska jobba
Jag har faktiskt inte pilot sol-glas ögon Jag har 2 st olika, ett par rayban som funkar väldigt bra i mindre plan men i A320's så ser man inte LCD skärmarna genom dom så jag använder ett par andra från Inkognito som är ruskigt bra... Bägge ser ut som vanliga typ street sol-glasögon De pilot formade glasögonen är inte så praktiska i dagens flygplan
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Det är så där 40'000 människor runt om på jorden som flyger A320 så vi är några st Svar ja, jag betalar för hela utbildningen själv, annars får man inget jobb på dagens marknad tyvärr men efter detta är det nästan helt klart redan vart jag ska jobba
Jag har faktiskt inte pilot sol-glas ögon Jag har 2 st olika, ett par rayban som funkar väldigt bra i mindre plan men i A320's så ser man inte LCD skärmarna genom dom så jag använder ett par andra från Inkognito som är ruskigt bra... Bägge ser ut som vanliga typ street sol-glasögon De pilot formade glasögonen är inte så praktiska i dagens flygplan
Nä det är klart att det är många som är utbildade på planet men det är ju en del skola och tester antagligen för att få flyga och då är man inte vem som helst. Var blir jobbet då? Eller det är hemligt?
Just det, Airbus kör väl bara med LCD-skärmar? Har de traditionella överhuvudtaget? Eller det är borttaget att man var tvungen att ha det som backup-system?
Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
Grymt bra jobbat! kan tänka mig det där är bättre än att stå i en fabrik! Hur är det med arbetstider osv? har du något socialt liv?
Mvh Fredde
Att jobba i fabrik ger fasta arbetstider vilket man aldrig kan räkna med som pilot, sedan kommer du även hem varje kväll vilket jag inte kan räkna med
En normal arbetsvecka för en medium distance pilot typ inom europa är ca 3-4 dagars arbete sedan resten av veckan ledigt. Arbetstiderna är dygnet runt... oftast flyger man i 4 olika skift, beror lite på vad man flyger för plan. Men de jag siktar på har 3 skift. Ett som börjar kl 4 på morgonen slutar kl 14. Ett som börjar kl 10 slutar kl 20 samt det sista som börjar kl 16 o slutar kl 02.
Jag känner en del frakt killar som jobbar konstant natt tex så det finns lite olika typer
Men å andra sidan har vi nästan inga arbetsskador alls samt att de flesta kammar hem en jäkligt bra månadslön
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Det är så där 40'000 människor runt om på jorden som flyger A320 så vi är några st Svar ja, jag betalar för hela utbildningen själv, annars får man inget jobb på dagens marknad tyvärr men efter detta är det nästan helt klart redan vart jag ska jobba
Jag har faktiskt inte pilot sol-glas ögon Jag har 2 st olika, ett par rayban som funkar väldigt bra i mindre plan men i A320's så ser man inte LCD skärmarna genom dom så jag använder ett par andra från Inkognito som är ruskigt bra... Bägge ser ut som vanliga typ street sol-glasögon De pilot formade glasögonen är inte så praktiska i dagens flygplan
Nä det är klart att det är många som är utbildade på planet men det är ju en del skola och tester antagligen för att få flyga och då är man inte vem som helst. Var blir jobbet då? Eller det är hemligt?
Just det, Airbus kör väl bara med LCD-skärmar? Har de traditionella överhuvudtaget? Eller det är borttaget att man var tvungen att ha det som backup-system?
Det är ca 8 timmar av medicinska tester där dom gör det mesta förutom drar ner byxorna på en =P
Jobbet är hemligt än så länge tills dess att det är klart men det är inom europa sen kan jag berätta...
De flesta nya maskiner idag har LCD skärmar men Airbus är lite speciella eftersom arbetsbördan för piloterna är avsevärt mycket mindre än tex i en Boeing 737. Sedan är planet uppbyggt så att piloten inte kan krasha planet ens om han försöker... det finns en inbyggd intelligens kan man säga som vill "leva". Cockpit är även enormt pilot fokuserad o oerhört bekväm o lätt att hitta i än tex 737'an. Man har verkligen tänkt igenom allt enormt när man designat den. Cockpit är även väldigt stor jämfört med andra maskiner.
Vi har några få gamla analoga backup system men de används aldrig längre... Det finns så mycket olika digitala backup system så det händer nästan aldrig att allt ger sig... även om man får total soppa torsk så kan planet fortfarande glid flyga utan problem.
Tex om man får ett motor fel o en motor dör så behöver inte piloten göra något annat än fortsätta flyga samt bekräfta att något har hänt o stänga av motorn. Planet ställer om sig automatiskt o trimmar ut alla roder för att kompensera för att en motor har gett sig... Detta är något som ökar säkerheten enormt i just alla Airbus flygplan
Om det är något mer du undrar över så är det bara att fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan...
Mvh Tim
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
najs, då kan du typ vara med på streetrace å cirkulera i luften å spana efter poliser.. å när du ser nån så dumpar du avloppslasten:) på polisen asså,
Hehe, det gör jag gärna men bara om ni betalar bränsle kostnaderna... den här kärran drar ca 2 ton per timme
Inte för o verka besserwise men 2-3 kubik i timmen? De låter fan lite för en Airbus? Men du vet antar jag
Nej jag skrev inte 2-3 kubik... jag skrev TON!! 1 kubik med JET A1 är inte samma sak som ett ton utav det
1 liter = 0,83 Kg
Ska man vara riktigt nogrann så drar den följande: Taxi: 11,5 kg / min / per motor Cruise: 20 kg / min / per motor APU drar ca: 130 kg / h
Max fuel är ca 18 ton
Normal bränsle förbrukning per passagerare per mil är ca 0,2 liter så du ser att det är ett av det mest ekonomiska sätt man kan färdas på. Dessutom går det ju ganska fort
Senast redigerat av Founder (30 juni 2007)
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se