23 juli 2019
Trådstartare
• Bilmodell
VW golf GL. EM motor med förgasare.
• Årsmodell
83
• Miltal
Osäker
• Modifikationer på bilen
Inga modifieringar.
• Hur yttrar sig felet?
Rycker. eller går inte. Ända sedan jag köpte bilen har den gått bättre ibland och sämre ibland.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet är sporadiskt. Ibland går bilen och ibland inte.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
har renoverat förgasaren bytt förgasarfoten, tändspole, tändkablar, fördelarlock, rotor, brytare, kondensator. Kamrem och spännare. har även letat efter uppenbara läckage. Har försökt göra tändningsinställning. Men bilen går bara innan markeringarna på svänghjulet om jag vrider fördelaren mot 0 när bilen är varm. så dör den direkt.
Efter jag bytte kamrem och startade bilen så gick den klockrent i ca 5 min sen tvär dog den. Och sen går den inte att få att gå bra längre. När motorn var kall och allt stod i noll så kunde man se nollan på svänghjulet med stroben. Men så fort bilen blir varm så kan man inte se markeringarna längre och bilen vill inte gå och går inte vrida fördelaren i närheten av markeringarna på svänghjulet utan att den dör.
Jag har kontrollerat säkert 20 gånger att kamaxel mellanaxel och vevaxel markeringarna står rätt när motorn är nollad..
och tändföljden ska vara rätt.
• Planerade åtgärder
Ska försöka mäta med vakuumet med vakumklocka.
Skulle vara mycket tacksam om någon hade tips som ledde mig i rätt riktning vid min felsökning.
Senast redigerat av Ingensomvet (24 juli 2019)