Pininfarina406 skrev:
Def_McDoe skrev:
Har en Volvo s40N som inte har reglage på ratten. Vill byta till en ratt med reglage. Kan man koppla i bara å sen funkar det med att tex höjja/sänka volym på radion och använda farthållare eller behöver man tänka på mer än så?
Tyvärr så kommer det inte att fungera. Det finns varken kablar dragna ifrån ratten till stereon eller utrustning i bilen som gör att farthållaren fungerar. Mvh T.
Nja, jag ska nog låta det där vara osant.
Många biltillverkare kör bara oftast med en sorts
full huvud-kabelstam med alla kontakter med, ofta liggandes lösa under bilmattan eller i, under
instrument panelen. detta för hålla nere kostnaden att till att slippa tillverka olika
kabel modeller till sina bilmodeler. Däremot saknas det framdragna grejorna mm.
Dock bestäms det helt och i hållet om din ECU Stöder detta...
Det kan du bara kontrolera via ditt serier nr på ECUn (ofta dem sista nuff eller bok)
dock kan koppla upp dig via en Control Unit och där inne se om din bilmodel har den val möjligheten.
Ta min ECU på min Octavia 1.8T år 2000
Där byttes min gamla ecu ifrån 06A906018CJ till en 06A906018CG
där G står för att jag kan eftermontera en fart hållare till bilen.
https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Skod … xyyF5RSydQVisst går det, men enbart om din ECU stöder detta... det kanske kom ut samma sorts bil som det du söker för... med samma ECU... så visst går det. Det krävs bara en helxxx massa efter forsning.
Och oftas är det billigare och lättare att köpa ifrån UK, när det kommer till reservdelar... tex så går det att köpa begagnade krockkuddar, för i Sverige spränger via alla våra. så lycka till.