2254
Sök

Oljud från motorn?

8 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
#1
Jag har precis köpt en BMW 318is -93 för ca två veckor sedan. Nu börjar jag få ett rasslande/knackande ljud från motorn. Det kommer från vattenpump/kamkedjeområdet. Om det nu är kedja eller rem. Det vet jag inte. Alla papper och böker är ju på tyska. Kan det vara vattenpumpen?

Fråga 1: Är det någon som vet eller tror sig veta vad det är för ljud? Ljudet låter som värst vid låga varvtal och avtar ju högre varv man har. På tomgång låter det oftast ingenting.

Fråga 2: Har jag kamkedja eller rem?  :$

Tack på förhand!
Senast redigerat av Wincent (29 juni 2007)


69 Inlägg
29 juni 2007
#2
ja du har kamkedja.

kanske dax att byta kedja och spännare?
kolla upp när den är bytt senast.


hoppas de löser sig!

VW Caddy mk1

2 600 Inlägg
29 juni 2007
#3
rätta mig om jag ha fel men kamkedja ska man väll inte bytta så ofta. eller hur långt ha din bmw gått? om den ha gått långt så kan jag förstå att den behövs byttas.

gör som jag kör gubba racer=)

60 Inlägg
29 juni 2007
#4
motorhaveri på gång? vatten pumpen rasslar inte, den läcker isåfall..

..Volvo..

8 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
#5
klimpan skrev:
rätta mig om jag ha fel men kamkedja ska man väll inte bytta så ofta. eller hur långt ha din bmw gått? om den ha gått långt så kan jag förstå att den behövs byttas.

Den har gått 18K jag vill inte säga att det är så lågnt? eller?


Smålänning
7 883 Inlägg
29 juni 2007
#6
Hur är oljebyten skötta? servicebok?
En rasslande kedja är dags att byta, men dom brukar hålla i minst 30 000 mil innan dom för väsen av sig...
Brukar vara hydrauliska spännare, och den kan vara igensatt om oljebyterna är slarvigt skötta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

study
772 Inlägg
29 juni 2007
#7
spännarne skulle jag tro testa att byta dme i alla fall de ska nog ändå bytas snart ifall det inte är dem.

2 600 Inlägg
29 juni 2007
#8
nej 18 är ju inte så lång så kedjan skulle jag inte tro att det är. men det finns nog dom som ha bättre svar på detta. som spännaren kankse som dom säger. lycka till och hoppas du löser problemet=)

gör som jag kör gubba racer=)

1 196 Inlägg
29 juni 2007
#9
Anledningen till att kedjan slutar rassla vid högre varvtal är att den trycks utåt... Det är nog spännare skenor och kedja som skall bytas.. Lika bra att byta allt när du ändå håller på... Dock skulle jag inte ge mig på detta jobb själv, då det är bra mycket mer komplicerat än att byta en kamrem...


8 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
#10
master_lars skrev:
Anledningen till att kedjan slutar rassla vid högre varvtal är att den trycks utåt... Det är nog spännare skenor och kedja som skall bytas.. Lika bra att byta allt när du ändå håller på... Dock skulle jag inte ge mig på detta jobb själv, då det är bra mycket mer komplicerat än att byta en kamrem...

Är det någon som gjort det? Vad går det på om man lämnar in bilen för spännar/kamkedjebyte?


8 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
#11
Är det någon som vet vad det kostar?


Gödseldräng
4 529 Inlägg
30 juni 2007
#12
twin_cam skrev:
Hur är oljebyten skötta? servicebok?
En rasslande kedja är dags att byta, men dom brukar hålla i minst 30 000 mil innan dom för väsen av sig...
Brukar vara hydrauliska spännare, och den kan vara igensatt om oljebyterna är slarvigt skötta.

stämmer ej bmws e30 modeller ska man byta kamkedja efter 12000 mil står i instruktion bökerna me



Sök