Jag har fått höra att jag tydligen måste dela med mig av vad som händer med bilen, så mot bättre vetande gör jag som jag blir tillsagd!
På gång: (grejer jag köpt som väntar på montering)
- Byta gummilister kring rutor
- Lacka hela bilen i Upol Raptor (bedliner)
- Montera 5cm skärmbreddare (typ bushwackers)
- Montera 3cm spacers
- Montera diff-skydd
- Byta varenda bussning i chassiet
- Byta till vita blinkers fram
Pågående och väntar på att slutföras:
- Bygga egen bakstötfångare
- Bygga någon form av stege så att dottern kan komma upp i bilen
- Bygga om bagageutrymmet med draglådor under ett förhöjt golv
Grejer som gjorts tidigare:
- Montera kromad frontbåge
- Se över chassinumret och göra det tydligare
- Bygga nya infästningar för bromsslangarna fram
- Byta till värre soppapump
- Byta till skinnsäten fram och bak (från en Chevrolet Epica -06)
- Konstruera panel med USB och AUX och ersätta klockan med denna
- Byta varenda bromsrör på bilen
- Byta bromsbelägg runt om
- Byta plåt i golvet på passagerarsidan
- Byta plåt i tröskeln på förarsidan
- Byta plåt i golvet på förarsidan
- Kapa bort frontbågen
- Byta till 31" MT-däck
- Lacka om grillen och kåporna runt lyktorna
- Bygga bakljusskydd
- Montera 50" led-ramp på taket
- Montera 2" höjningssats
Egentligen var jag aldrig särskilt intresserad av bilen, den bara råkade finnas där när jag scannade av Blocket efter en lämplig bil att sjösätta båten med. Jag hittade bilen, såg den enda bilden som fanns i annonsen och bad pappa åka 30mil för att kolla och köpa den ifall han tyckte det var ett vettigt projekt. Själv åkte jag och köpte båten. Tydligen fick den godkänt eftersom han hade med den hem på biltransporten. Den hade trots allt varit stillastående i 10 år, så det var ju lite som ett lotteri.
Jag gjorde ett halvhjärtat försök att få liv i den med en soppapump ifrån Biltema, och efter att den startat och jag kört en meter framåt och en meter bakåt konstaterade jag att något var kaputt eftersom tomgången låg på 2800rpm - så jag vred av nyckeln och lät bilen stå.
Ett år senare var jag med en kompis i hans garage när han höll på med sin projektbil, en höjd Jeep Comanchee med skönt off road-stuk, och kände "faan, jag vill också ha ett projekt (alltså utöver båten som är ett "never ending" projekt och bruksbilen som hade stått några månader) - Vänta nu, jag HAR ju ett projekt!". Sen tog det fart!
Jag snabbskruvade bruksbilen så att den kom till liv och ordnade till så att båten iallafall var farbar, sen kunde jag äntligen fokusera på det jag ville - en lekbil! Jag var i extas när jag for iväg till garaget, studsade in i bilen och vred på nyckeln - såklart strömlös (vad hade jag väntat mig efter ett år?). Efter att ha fått på startkablarna var jag nu ännu mer förväntansfull när jag vred runt nyckeln - ingen gnista!
Tydligen hade jag tröttnat MITT i förra året för tändhattarna var inte på. Jag tryckte fast dem och provade igen för att upptäcka att den inte startar ändå - "men vänta nu, varför surrar inte soppapumpen?". Om jag ska ge någon ett enda gott råd i mitt liv så får det bli:
Köp INTE en soppapump på biltema!
(Okej, det kan ha varit vatten i soppan, jag har faktiskt inte en aning)
Jag tittade mig omkring vid garaget - vilken bil kunde ha en lämplig soppapump? (Det är väl åtminstone 15-20st att välja på)
Första målet fick bli den närmaste, mammas förrförrförra bil, en Golf ifrån -96. På något sätt, fråga mig inte hur, lyckades jag att bryta av soppaanslutningen på pumpen så den idén gick i kras. Jag tittade vilka andra bilar som hade skuffen rensad och ställde siktet på en Polo ifrån mitten på nittiotalet (med någon slags märklig halv-cab så att mittenpartiet på taket är som en sufflett man skjuter bakåt - varför jag nu ens nämner det). Jag mixtrade ur pumpen, lite försiktigare den här gången och testkörde den mot ett löst batteri - bingo!
Tyvärr passade den inte alls i Land Roverns armatur och filtret var dessutom en del av Polons armatur, så jag fick gå loss med både kniv och buntband för att få det att lira, men efter någon timmes pysslande satt den där och såg.....vacker....?....ut.
Vid nästa startförsök så brummade bilen igång, fortfarande med skyhög tomgång.
Farsan stod bredvid och lyssnade på bilen varpå han utbrast "det är säkert tomgångsmotorn" och klämde ihop slangen till tomgångsmotorn med en stor polygrip - varvet sjönk till normala nivåer!
10min senare kom han gåendes med två plattjärn som han dragit ihop med M6-bultar och sa "här, jag har gjort en manuell tomgångsmotor åt dig". Så nu är slangen konstant ihopklämd och bilen varvar normalt.
Eftersom bensinen i tanken vid det här läget var 11 år och luktade surt så tömde jag tanken för att fylla på med ny(are) bensin. Så vad gör man när man har tom tank på en avställd bil, en mil ifrån närmaste mack? Man fortsätter på samma tema som tidigare och plundrar bilarna på gården! Jag tog en dränkbar pump och gick till de två bilarna som redan hade tanken någorlunda öppen, 30liter fick jag ihop och nu startade Land Rovern lättare än någonsin.
Även elsystemet ropade på kärlek, blinkersen fungerade inte, halvljuset fungerade på ena sidan - ljustutan på den andra, när man slog igång helljuset dog ALL belysning, torkarna gick inte och några av mätarna var märkliga. Men det är kanske inte så konstigt med ett elsystem signerat Lucas.
Efter en första ordentlig provtur märkte jag att bromspedalen sjönk i oroväckande fart. Längsgående bromsrör var trasigt. När jag krälade in under bilen kunde jag konstatera att ALLA bromsrör behövde bytas.
Så 5-6 meter bromsrör gick åt, där jag i vanlig ordning konar röret, svär, kapar röret, trär på nippeln och konar en gång till.
När jag höll på med bromsarna visade det sig att varenda kolv i varenda ok var totalt fastkärvad, och beläggen hade blivit väldigt ojämnt slitna. Kolvarna motionerades igång och beläggen byttes.
Vid nästa provkörning började elen bete sig lite mer normalt, men lyset och torkarna krånglade fortfarande. Lyset berodde på kabelbrott och en glapp kontakt till ena lampan. Torkarna hade fastnat, men efter att ha tagit loss hela länkaget gick det att få till rörelserna med "krypfett" och våld.
Nu var bilen redo för en tur till besiktningen. (Jag måste ge en eloge till Länsförsäkringar som var sjukt smidiga med att bjuda på gratis en-dags-försäkring för att kunna åka och besikta!).
Jag var inställd på att få åtminstone tio poäng eftersom den som sagt stått länge och jag visste att golvet var dåligt. Men jag trodde inte att golvet var SÅ dåligt! Det slutade med en "spansk flagga" i framrutan och en 3a på "Infästning kaross, båda sidor, risk att lossna".
Totalt 15 poäng blev det:
- 2 Backspegel höger, glas skadat
- 2 Bromsrör fram båda sidor, övre, undre, rostskadat (jag hade missat att byta de som sticker ner i hjulhuset 1dm)
- 2 Golv, yttre, båda sidor rostskadat
- 2 Huvlås, funktion osäker
- 2 Stomme sidobalk, båda sidor rostskadad
- 2 Vindrutetorkare, båda sidor, rengöringseffekt otillräcklig
- 3 Infästning kaross, båda sidor, risk att lossna
Så bilen fick åter igen åka på pappas biltransport.
Jag delar inte riktigt besiktningsteknikerns uppfattning att karossinfästningen var dålig, det var det enda som var fräscht. Men jag visste å andra sidan att jag ändå skulle bli tvungen att laga rost och ombesikta så det var ingen idé att tjafsa emot.
Efter att ha skruvat ur inredningen så visade sig golvet vara långt mycket sämre än vad jag trott. Vinkelslipen och tigersågen fick jobba lite och bilen blev att likna något från The Flintstones! Nästan 1x1m blev hålet!
På gång: (grejer jag köpt som väntar på montering)
- Byta gummilister kring rutor
- Lacka hela bilen i Upol Raptor (bedliner)
- Montera 5cm skärmbreddare (typ bushwackers)
- Montera 3cm spacers
- Montera diff-skydd
- Byta varenda bussning i chassiet
- Byta till vita blinkers fram
Pågående och väntar på att slutföras:
- Bygga egen bakstötfångare
- Bygga någon form av stege så att dottern kan komma upp i bilen
- Bygga om bagageutrymmet med draglådor under ett förhöjt golv
Grejer som gjorts tidigare:
- Montera kromad frontbåge
- Se över chassinumret och göra det tydligare
- Bygga nya infästningar för bromsslangarna fram
- Byta till värre soppapump
- Byta till skinnsäten fram och bak (från en Chevrolet Epica -06)
- Konstruera panel med USB och AUX och ersätta klockan med denna
- Byta varenda bromsrör på bilen
- Byta bromsbelägg runt om
- Byta plåt i golvet på passagerarsidan
- Byta plåt i tröskeln på förarsidan
- Byta plåt i golvet på förarsidan
- Kapa bort frontbågen
- Byta till 31" MT-däck
- Lacka om grillen och kåporna runt lyktorna
- Bygga bakljusskydd
- Montera 50" led-ramp på taket
- Montera 2" höjningssats
Egentligen var jag aldrig särskilt intresserad av bilen, den bara råkade finnas där när jag scannade av Blocket efter en lämplig bil att sjösätta båten med. Jag hittade bilen, såg den enda bilden som fanns i annonsen och bad pappa åka 30mil för att kolla och köpa den ifall han tyckte det var ett vettigt projekt. Själv åkte jag och köpte båten. Tydligen fick den godkänt eftersom han hade med den hem på biltransporten. Den hade trots allt varit stillastående i 10 år, så det var ju lite som ett lotteri.
Jag gjorde ett halvhjärtat försök att få liv i den med en soppapump ifrån Biltema, och efter att den startat och jag kört en meter framåt och en meter bakåt konstaterade jag att något var kaputt eftersom tomgången låg på 2800rpm - så jag vred av nyckeln och lät bilen stå.
Ett år senare var jag med en kompis i hans garage när han höll på med sin projektbil, en höjd Jeep Comanchee med skönt off road-stuk, och kände "faan, jag vill också ha ett projekt (alltså utöver båten som är ett "never ending" projekt och bruksbilen som hade stått några månader) - Vänta nu, jag HAR ju ett projekt!". Sen tog det fart!
Jag snabbskruvade bruksbilen så att den kom till liv och ordnade till så att båten iallafall var farbar, sen kunde jag äntligen fokusera på det jag ville - en lekbil! Jag var i extas när jag for iväg till garaget, studsade in i bilen och vred på nyckeln - såklart strömlös (vad hade jag väntat mig efter ett år?). Efter att ha fått på startkablarna var jag nu ännu mer förväntansfull när jag vred runt nyckeln - ingen gnista!
Tydligen hade jag tröttnat MITT i förra året för tändhattarna var inte på. Jag tryckte fast dem och provade igen för att upptäcka att den inte startar ändå - "men vänta nu, varför surrar inte soppapumpen?". Om jag ska ge någon ett enda gott råd i mitt liv så får det bli:
Köp INTE en soppapump på biltema!
(Okej, det kan ha varit vatten i soppan, jag har faktiskt inte en aning)
Jag tittade mig omkring vid garaget - vilken bil kunde ha en lämplig soppapump? (Det är väl åtminstone 15-20st att välja på)
Första målet fick bli den närmaste, mammas förrförrförra bil, en Golf ifrån -96. På något sätt, fråga mig inte hur, lyckades jag att bryta av soppaanslutningen på pumpen så den idén gick i kras. Jag tittade vilka andra bilar som hade skuffen rensad och ställde siktet på en Polo ifrån mitten på nittiotalet (med någon slags märklig halv-cab så att mittenpartiet på taket är som en sufflett man skjuter bakåt - varför jag nu ens nämner det). Jag mixtrade ur pumpen, lite försiktigare den här gången och testkörde den mot ett löst batteri - bingo!
Tyvärr passade den inte alls i Land Roverns armatur och filtret var dessutom en del av Polons armatur, så jag fick gå loss med både kniv och buntband för att få det att lira, men efter någon timmes pysslande satt den där och såg.....vacker....?....ut.
Vid nästa startförsök så brummade bilen igång, fortfarande med skyhög tomgång.
Farsan stod bredvid och lyssnade på bilen varpå han utbrast "det är säkert tomgångsmotorn" och klämde ihop slangen till tomgångsmotorn med en stor polygrip - varvet sjönk till normala nivåer!
10min senare kom han gåendes med två plattjärn som han dragit ihop med M6-bultar och sa "här, jag har gjort en manuell tomgångsmotor åt dig". Så nu är slangen konstant ihopklämd och bilen varvar normalt.
Eftersom bensinen i tanken vid det här läget var 11 år och luktade surt så tömde jag tanken för att fylla på med ny(are) bensin. Så vad gör man när man har tom tank på en avställd bil, en mil ifrån närmaste mack? Man fortsätter på samma tema som tidigare och plundrar bilarna på gården! Jag tog en dränkbar pump och gick till de två bilarna som redan hade tanken någorlunda öppen, 30liter fick jag ihop och nu startade Land Rovern lättare än någonsin.
Även elsystemet ropade på kärlek, blinkersen fungerade inte, halvljuset fungerade på ena sidan - ljustutan på den andra, när man slog igång helljuset dog ALL belysning, torkarna gick inte och några av mätarna var märkliga. Men det är kanske inte så konstigt med ett elsystem signerat Lucas.
Efter en första ordentlig provtur märkte jag att bromspedalen sjönk i oroväckande fart. Längsgående bromsrör var trasigt. När jag krälade in under bilen kunde jag konstatera att ALLA bromsrör behövde bytas.
Så 5-6 meter bromsrör gick åt, där jag i vanlig ordning konar röret, svär, kapar röret, trär på nippeln och konar en gång till.
När jag höll på med bromsarna visade det sig att varenda kolv i varenda ok var totalt fastkärvad, och beläggen hade blivit väldigt ojämnt slitna. Kolvarna motionerades igång och beläggen byttes.
Vid nästa provkörning började elen bete sig lite mer normalt, men lyset och torkarna krånglade fortfarande. Lyset berodde på kabelbrott och en glapp kontakt till ena lampan. Torkarna hade fastnat, men efter att ha tagit loss hela länkaget gick det att få till rörelserna med "krypfett" och våld.
Nu var bilen redo för en tur till besiktningen. (Jag måste ge en eloge till Länsförsäkringar som var sjukt smidiga med att bjuda på gratis en-dags-försäkring för att kunna åka och besikta!).
Jag var inställd på att få åtminstone tio poäng eftersom den som sagt stått länge och jag visste att golvet var dåligt. Men jag trodde inte att golvet var SÅ dåligt! Det slutade med en "spansk flagga" i framrutan och en 3a på "Infästning kaross, båda sidor, risk att lossna".
Totalt 15 poäng blev det:
- 2 Backspegel höger, glas skadat
- 2 Bromsrör fram båda sidor, övre, undre, rostskadat (jag hade missat att byta de som sticker ner i hjulhuset 1dm)
- 2 Golv, yttre, båda sidor rostskadat
- 2 Huvlås, funktion osäker
- 2 Stomme sidobalk, båda sidor rostskadad
- 2 Vindrutetorkare, båda sidor, rengöringseffekt otillräcklig
- 3 Infästning kaross, båda sidor, risk att lossna
Så bilen fick åter igen åka på pappas biltransport.
Jag delar inte riktigt besiktningsteknikerns uppfattning att karossinfästningen var dålig, det var det enda som var fräscht. Men jag visste å andra sidan att jag ändå skulle bli tvungen att laga rost och ombesikta så det var ingen idé att tjafsa emot.
Efter att ha skruvat ur inredningen så visade sig golvet vara långt mycket sämre än vad jag trott. Vinkelslipen och tigersågen fick jobba lite och bilen blev att likna något från The Flintstones! Nästan 1x1m blev hålet!
Senast redigerat av simonfalun (9 april 2021)
Nuvarande projekt, få en trött gammal Discovery att se lite mer skogsduglig ut
Tidigare projekt
GMC Vandura 2500 - Från uppbränt lik till partybuss
Chevrolet Silverado K2500 -90 - Lagom vinterbil
Tidigare projekt
GMC Vandura 2500 - Från uppbränt lik till partybuss
Chevrolet Silverado K2500 -90 - Lagom vinterbil
0
0
0
0