2515
Sök

Tänddelar

68 Inlägg
29 september 2019
Trådstartare
#1
Hejsan, nu när jag skaffat min första v40 så kommer det naturligtvis en massa frågor, eftersom den är lite svårstartad så tänkte jag göra som alla andra bilar, köper lite nya tänddelar, då verkar det som det inte finns något fördelarlock och rotor till bilen, hur fungerar det då? P.s jag har inte tittat så noga under huven ännu. D.s.. Har läst att det finns tändspolar (dyrt) kan dom ha någonting med starten att göra, kanske räcker med att börja byta tändstift och kablar. Mvh Lars

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
29 september 2019
#2
masen_54 skrev:
Hejsan, nu när jag skaffat min första v40 så kommer det naturligtvis en massa frågor, eftersom den är lite svårstartad så tänkte jag göra som alla andra bilar, köper lite nya tänddelar, då verkar det som det inte finns något fördelarlock och rotor till bilen, hur fungerar det då? P.s jag har inte tittat så noga under huven ännu. D.s.. Har läst att det finns tändspolar (dyrt) kan dom ha någonting med starten att göra, kanske räcker med att börja byta tändstift och kablar. Mvh Lars

Finns det inte fördelarlock eller rotor i motorn eller finns det inga att köpa. Finns det inte nåt fördelarlock eller rotor i motorn så är den inte bara svårstartad, den kan inte starta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 september 2019
#3
Vettemannen skrev:
masen_54 skrev:
Hejsan, nu när jag skaffat min första v40 så kommer det naturligtvis en massa frågor, eftersom den är lite svårstartad så tänkte jag göra som alla andra bilar, köper lite nya tänddelar, då verkar det som det inte finns något fördelarlock och rotor till bilen, hur fungerar det då? P.s jag har inte tittat så noga under huven ännu. D.s.. Har läst att det finns tändspolar (dyrt) kan dom ha någonting med starten att göra, kanske räcker med att börja byta tändstift och kablar. Mvh Lars

Finns det inte fördelarlock eller rotor i motorn eller finns det inga att köpa. Finns det inte nåt fördelarlock eller rotor i motorn så är den inte bara svårstartad, den kan inte starta.

/Benny

Det är ju iofs en sanning med modifikation Benny, men ändå.

Det är aldrig fel att börja med nya stift, nya filter och vad man än kan byta vad gäller tändning. Lite mer info om bilen skulle inte skada.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
29 september 2019
#4
caromania skrev:
Vettemannen skrev:
masen_54 skrev:
Hejsan, nu när jag skaffat min första v40 så kommer det naturligtvis en massa frågor, eftersom den är lite svårstartad så tänkte jag göra som alla andra bilar, köper lite nya tänddelar, då verkar det som det inte finns något fördelarlock och rotor till bilen, hur fungerar det då? P.s jag har inte tittat så noga under huven ännu. D.s.. Har läst att det finns tändspolar (dyrt) kan dom ha någonting med starten att göra, kanske räcker med att börja byta tändstift och kablar. Mvh Lars

Finns det inte fördelarlock eller rotor i motorn eller finns det inga att köpa. Finns det inte nåt fördelarlock eller rotor i motorn så är den inte bara svårstartad, den kan inte starta.

/Benny

Det är ju iofs en sanning med modifikation Benny, men ändå.

Det är aldrig fel att börja med nya stift, nya filter och vad man än kan byta vad gäller tändning. Lite mer info om bilen skulle inte skada.

Jag klurade inte ut vad TS menade i sin text.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

68 Inlägg
29 september 2019
Trådstartare
#5
förlåt, glömde. volvo v40 T4 - 99 automat. ang lock och rotor så hittar jag det ingenstans. borde ju finnas på meca eller mekonomen eller nåt.

68 Inlägg
29 september 2019
Trådstartare
#6
Förlåt Benny om jag är lite otydlig, hittar inte lock och rotor på nätet.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
29 september 2019
#7
masen_54 skrev:
Förlåt Benny om jag är lite otydlig, hittar inte lock och rotor på nätet.

Det borde ju finnas tycker jag!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 822 Inlägg
29 september 2019
#8
du hittar inga rotor och fördelarlock eftersom det inte finns några, det är 1 tändspole till varje tändstift.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

716 Inlägg
29 september 2019
#9
Finns varken fördelare, lock,rotor,tändkablar....Du har fyra tändspolar, allt styrs av givare via motorstyrdonet

68 Inlägg
29 september 2019
Trådstartare
#10
Ok, nu börjar jag hänga med, kan dom vara dåliga då om bilen blir svårstartad?

716 Inlägg
29 september 2019
#11
Då skulle du få nån felkod.. Du kan ju byta tändstiften så länge och bränslefilter..Mät bränsletrycket, skulle spridare läcka så blir bilen svårstartad, speciellt när den är varm...

570 Inlägg
8 oktober 2019
#12
Att du har 4 tändspolar är fel. Du har två tändspolar och sen sitter även två tändhattar till varje tändspole.

https://www.jagrullar.se/forum/images/f … amnlos.jpg


Sen varför den är svårstartad kan bero på flera saker, som tidigare skrivit är det bra att se om du får ut någon felkod.

Annars är det standard.
Bränsle?
Tändning?
Komp?
Senast redigerat av Diio (8 oktober 2019)


6 125 Inlägg
Forummoderator
18 009 Inlägg
8 oktober 2019
#14
Lägger mina 5 cent på spolarna.

Även bränsletryck är av intresse. Vet inte om det sitter någon backventil på dessa men man kan göra en enkel felsökning: sätt på tändningen 2 sekunder. Stäng av tändningen 2 sekunder. Upprepa en gång till.

Starta sedan bilen: Går det lättare då?
Deppa nu inte för att du köpte den istället för den andra som var på tapeten. Den kanske var skrot på riktigt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök