_Budda_ skrev:Satan så snygga stolarna blir!
har du mer info hur man bygger ett vattenfilter till blästerskåpet? jag har en blästerskåp som bara står just pga att det dammar så jäkligt så man inte ser något
Tackar, jag är väldigt nöjd med dem faktiskt.
Nja alltså
Det finns säkert bra design på nätet men jag är lite lat så byggde efter eget huvud med prylar jag hade liggande.
Men visst jag gjorde såhär:
Skåpet kom med en fläns vid utsuget, den tog jag bort och tätade mellan skåp och fläns, satte en Biltema GUMMINIPPEL 50-40 Art. 86-9004 (finns nog bättre saker men hade 2 sådana liggande) med silikon mot flänsen.
På den en 90 graders böj, syns väl på bilden med en bit 50mm rör ner i en spann (jula har dem billigt just nu så hade köpt 3st för att det är bra att ha) Borrade hål i locket med hålsåg, 52mm har väl alla då det är standard till små mätarhus...
Eftersom jag vill kunna byta vatten i spannen satte jag inte fast röret i locket utan klippte till en bit skum som sluter tätt mot röret.
Röret sticker ner en bit, 15cm eller så ner under locket, så mycket nedstick som möjligt vill man nog ha och ändå fortfarande ganska enkelt kunna trockla ut spannen utan att dra allt för mycket i delarna. Längden på mitt rör är inte vetenskapligt uträknad utan sågade utan att tänka och det fick duga.
Ytterligare ett hål i locket där en böj sattes med silikon (våtrumssilikon för det var det som fanns på hyllan) Här finns nog lite utvecklingsmöjligheter och man får prova sig fram. mer om det längre ner.
Tanken är iaf att jag fyllt vatten i spannen så röret kommer under ytan, blir väl så att ju häftigare/bättre dammsugare man har destå mer kan hamna under vattenlinjen. Min dammsugare suger (jepp, pun intended) men inte så bra så har väl röret kanske 2-3cm under ytan.
Kopplade dammsugaren till kröken, tätade invändigt i böjen med samma typ av skum som tidigare för en tätare anslutning. Detta är min enda dammsugare så behöver den till annat också. Det är inte heller en våtdammsugare vilket såklart varit bättre där av röret som sitter på kröken för den drog in lite vatten från början, kanske kan man bygga en vattenfälla eller nåt där. (detta var alltså utvecklings potentialen)
Planen är såklart att damm och partiklar fastnar när de tvingas genom vattnet
Men efter att ha testat så samlas det iaf gott om skit i vattnet och många gånger bättre sikt i skåpet.
Kör med helt öppen tilluft, det är alltså bara ett hål rakt in i skåpet och det dammar inte alls i garaget, ev kan man nog laborera med storleken på det hålet för att få ännu bättre drag.
testade med dammsugaren direkt till skåpet först såklart men den satte ju igen på 4min och slutade suga sedan, vilket väl var ganska väntat.
Nästa problem är väl värre, att det är svårt att bli av med dammet som fastnar på glaset, än så torkar jag bara av det med ett papper när jag stoppar in nya delar, och försöker låta bli att rikta pistolen rakt ner i blästermedlet så det dammar mer än det måste.
0
0
0
0