Oussama skrev:
Hej!
För ett par månader sedan tömde jag ur kylarvätskan på min bil och bytte ut mot ny. Under bytet skruvade jag loss termostaten för att tömma så mycket det går av kylarvätskan.
Efter färdigställandet tycker jag att motorn tar längre tid på sig att värmas samt att när den är varmkörd så står visaren ett streck under mitten strecket. Tidigare har den stått på mittenstrecket när den är varmkörd.
Jag börjar nu misstänka fel på termostaten.
Bilen är V40 2000
Mina frågor är:
* En teori är att jag råkade montera termostaten upp och ner, kan det resultera i symptomen ovan? (går det överhuvudtaget att montera den upp och ner?)
* är termostaten känslig? Alltså går lätt sönder vid beröring
* kan det vara luft i systemet?
* kan det vara en naturlig effekt av förnyad kylarvätska?
Hjälp till med förslag och tipsa gärna om andra möjliga orsaker
Tack på förhand!
Tror inte att det går att sätta termostaten upp och ner.
Tror inte att den går sönder så lätt.
Skulle det vara luft i systemet så tror jag snarare att tempvisaren går ännu högre än tidigare.
Det sista kan vara en naturlig effekt av ny kylvätska.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!