Min hyundai I30 diesel (2009) har snart gått 20 000 mil och nu de senaste månaderna har ett problem blivit mer och mer frekvent, nämligen att den inte vill över 3000 varv.
Ibland går det, men allt som oftast vill den e inte över 3000 varv. Den är också sjukt slö på de högre växlarna.
Låter som laddtrycksläckage nästan då den är slö på högre växlar. Lättaste att börja med är nog att läsa av felkoder.
Edit: Detta är såklart om det är en turbomotor.
Det är en turbo. Dagens dieslar är turbo annars orkar de knappt röra sig framåt.
Man kan på en säker ( Rattlås kan aktiveras om man rör på ratten så kör rakt fram) sträcka prova att stänga av tändningen 2 sekunder utan att koppla ur. När denna sedan dras på så kan bilen helt plötsligt gå normalt och dra iväg kraftigt. I så fall är problemet av elektronisk art.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Läs av felkoder, ingen av oss här kan gissa sig fram till vad som är fel. Att den inte varvar över 3000rpm, samt effektreducering är en säkerhetsfunktion.
Min gamla Octavia, har sånt för sig ibland. Stänger då rullande av motorn och startar igen. AKTAR RATTLÅSET. Funkar då sen normalt.
När det blir lite väl frekvent, så lossar jag en kabelkontakt åt gången till givare etc och gör rent med breaclean o tryckluft. Har även gjort rent LMM i någon gång.
Då rullar det vidare några hundra mil.
Å andra sidan har den rullat dryga 45 000 mil. Visst... Läsa koder är väl nästa steg om det stannar helt.