UppdateringVar ett bra tag sen senaste uppdatering. Har inte hänt så mycket sen senaste uppdatering direkt utan har blivit lite småfix med brukisen som planerat. Men nu har delar beställts in och lite småpill har blivit fixat under sommarn, men inget mega-jobb.
Kan börja med att jag blev klar med bränslesystemet helt och fick även byggt en skiljevägg - av säkerhetsskäl.
Jag kapade upp ett hål i huven, ovanför turbon för att få någon form utav kylning eller ventilation under huven och få bort värme. Sen monterade jag tillbaka servon och kändes riktigt skönt med servo igen, kände att det blev lite väl tungt utan och att man tappade lite av "känslan" i ratten så den fick åka tillbaka.
Sen fick jag beställt 034motorsport bromsadapterkit och en Fluidampr från Apikol.com. Bromskitet är till att konvertera om till 300mm bromsar.
Det som behövs är:
034motorsport brake bracket kit
S4 B5 OK
S4 B5 okhållare
S4 B6/B7 skivor bak
Dessa skivorna är 300mm x 22mm och ventilerade istället för 240mm x 10mm Solida.
Dock köpte jag skivorna från BSR och blev EBC Ultimax som är slitsade.
Fluidampr (svängningsdämpare/Harmonic dampener) köpte jag för att få bort hemska motorvibrationer som käkar på lager, vevaxel m.m, och har en mängd fördelar.
Efter det fick jag ett impulsivt ryck och tog tag i elen i bilen. Slängde ut nästan allt vad gäller el förutom till baklamporna, bromsljus, blinkers, vänster halvljus, och till mätarna. Då åkte även reglagen till blinkers och vindrutetorkarna också. Tändningslåset används endast till rattlås. Allt blev flyttat till relä/säkringspanelen och blir styrt med vippbrytare. Ville ha det äldre "racecar"-stuket så fick bli såhär och blev riktigt nöjd. Hållaren till mätarna och knapparna blev bytta till aluminium istället för vanliga plåt. Elen till elhissarna togs också bort, så tanken är att ha lexan-rutor i framtiden med en liten "glidruta"?. Därför fick jag ytterligare ett ryck och fick inspiration på nätet att bygga fönsterventilation till bakrutorna. Man får ju inte ha rutorna ner på bana men har läst och sett att en del gör denna "fulingen".
Asfaltsmattorna åkte också bort i samband med detta.
Sen har där inte hänt mycket mer. Utan har lagt några beställningar:
(Ska dock tillägga först - då där kommer en bild på beläggen fram, längre ner.)
Tanken var att köra med Carbotech XP12 belägg fram och Carbotech XP10 bak, vill ha ett belägg med mer bett i fram då det är dom som jobbar mest och även för att ha lite mer bromsverkan fram. Men efter att ha kontaktat Pean Sweden så blev jag starkt rekommenderad att köpa PFC - 11 beläggen istället som väldigt lika XP12 men håller längre och har mycket bättre kvalitet (Carbotech är absolut inte dåliga, inte det jag menar). Men har bara hört positivt om PFC-beläggen så tänkte jag kunde provat dom istället.
Men följande är beställt och på ingång:
x D2 bromskitt fram - 356mm
- Flytande och slitsade skivor
- Gula (Därför jag målade oken bak gula, annars hade jag aldrig gjort det)
- Utan dammskydd då den bara ska gå på bana
- PFC - 11 beläggen ska vara till detta kittet då
x Accusump samt slangar/kopplingar är beställt från l-m-r.se och kommer om ca 1-1½ vecka
x Rieger STW Cup replika - läpp.
Detta är vad som är på G. Bromsarna får jag dock inte förrän i slutet av Mars eller början på April då jag beställde hos Street Performance och deras D2 kampanj.
Accusumpen är till oljesystemet för att inte jag ska förlora eller tappa oljetryck i svängar. Kan enkelt beskrivas att det är en behållare med en kolv i som rör sig fram och tillbaka beroende på oljetrycket i motorn. Ena sidan av kolven trycker man i en "pre-charge" av luft på ca 10-15psi. Ju högre psi desto snabbare skjuter den i oljan i motorn (på andra sidan kolven) dock får man något mindre volym i tanken pga det högre trycket på luftsidan, tvärtemot om man har lägre "pre-charge". Tanken är att när man kör på banan och har t.ex. 4.5bar oljetryck så är där lika högt tryck i accusumpen med olja som motorn har, skulle motorn gå ner till 3bar under en kort tid så kommer det högre trycket i accusumpen att tryckas in i motorn för att bibehålla 4,5bar i motorn, sen när motorn får tillbaka trycket igen så fylls accusumpen på igen. Dock får man aktivera den när man kör ut ur depån på lite högre varv (iaf över 3000rpm) och sen tänka på att stänga ventilen innan man kör in i depån. Jag köpte en manuell ventil för enkelhetens skull och tanken ska placeras så jag lätt kommer åt den i bilen vid färd. Accusumpen är även väldigt bra att ha då den behåller trycket när du stängt av motorn, när du ska starta motorn igen efter en viss tid eller bara dagen efter så öppnar du ventilen innan du startar så har du oljetryck under crankning, man slipper alltså kallstartsslitage innan pumpen fått upp ett tryck. Googla om ni vill ha mer info om dom, är dålig på att förklara.
Trodde aldrig jag skulle beställa stylingdelar.. men fick bli så. Det är en Rieger STW Cup replika - läpp. Den är rätt lik samma läpp som satt på dom gamla A4 BTCC/STCC - bilarna. Stora skillnaden är att dom äkta är gjorde i kolfiber och är väldigt svåra att få tag på, och även dyra då folk vet att dom kan ta betalt för dom. Har ingen bild på den utan ni får googla hur den ser ut, Sökord: A4 B5 STW eller A4 B5 BTCC/STCC. Ska hämta den hos Dalhems om ca 1-1,½ vecka.
Jag vill ha lite aerodynamik på bilen också så därför beställde jag den läppen. Jag vet inte hur mycket den gör men tanken är också ha någon form av splitter i framtiden också samt canards, sen blir det någon form utan APR-vinge. Är också väldigt sugen på att bygga ett plant golv under bilen för aerodynamikens skull men får se när och hur.
Annars ligger jag väldigt bra till för det jag har kvar att beställa till sommarn som är "måsten" är excentriska powerflex-bussningar till dom övre länkarmarna fram för att kunna ställa cambern alt bygga egna med delar från speeding/l-m-r, får se hur jag ska göra där.
En ny bredbandslambda ska inhandlas också då LC-1an jag har nu har suttit där länge med samma lambdasond, så får bli en ny Innovate MTX-L. Är sugen på denna då den har rätt stora och tydliga siffror så man ser lite lättare.
Sen får jag se vad mer som ska inhandlas.
Lite oljor och vätskor på det så är den redo, givetvis en hjulinställning före samt loggning av VE-tabell.
Vad gäller loggning och mappning så är den körd i dyno med 2,3 bar och 646häst. Därefter hände där inte mer, dock så gick den väldigt snålt ute på landsväg. Antingen är det som jag skrev tidigare - att intercoolern inte orkar med eller så är avgashuset för litet (minsta avgashuset, 0,63 a/r). Jag tänkte lägga den 2bar i laddtryck istället, borde ge lite mer än 600häst på gatan istället för en varm dynolokal + att jag eventuellt blir av med mottryck pga avgashus och livslängden blir något längre på motorn också. 600häst räcker lääänge för mig på bana, speciellt Sveriges små banor. Har till och med funderat och kollat lite på att gå ner i turbostorlek och har kollat en del på Borg Warner EFR samt Garrett G25-550 turbo, 500-550 hade varit mer lagom med mer register samt att motorn kommer må bättre av lite lägre effekt. Då kan jag även byta tillbaka till original 01A växellådan och få betydligt bättre utväxling. Märkte att S4ans låda var ingen höjdare.. 195-200kmh i trean är Inte optimalt, där var original 01A bättre och gjorde bara 170-175 i trean och hade då lite tajtare växlar. Så får se hur jag ska göra... Finns mycket "jag vill ha"
Detta är vad jag kan komma på just nu, ska försöka uppdatera oftare.
Cockpiten klar
Fönsterventilation
Beläggen fram, PFC - 11
Mall för fönsterventilationen
Relä/säkringspanel
Säkringsdosan
Nästan all el borta
Plockat bort asfaltsmattorna
Nya bakbromsarna färdiga
Carbotech XP10 beläggen bak
Nya bakbromsarna färdiga
034motorsport brake bracket kit och S4 ok samt hållare
Skivorna, A4 240mm x 10mm Solid vs Audi S4 B6/B7 300mm x 22mm Ventilerade.
Skivorna, A4 240mm x 10mm Solid vs Audi S4 B6/B7 300mm x 22mm Ventilerade.
Fluidampr vs Original remhjul
Bränsleledningarna, ska nog göras om dock
Catchtanken och lite annat klart sen början på 2019
Skiljevägg klar sen början på 2019