3231
Sök

Volvo 850 2.5GLT -97 bränslepump trasig?

8 Inlägg
24 augusti 2018
Trådstartare
#1
Tjabbare!

Åkte ut med finbilen nu ikväll och allt var till en början frid och fröjd. Men sen hostade bilen helt plötsligt till. Den tappade allt kraft i 1-2 sekunder och sedan kickade den igång igen och gick klockrent fram till min destination (ca 1 mil). När jag sen kommer tillbaka och startar bilen så går den igång men puttrar bara på i typ 200rpm innan den dör. Provade starta några gånger men samma problem, ibland snurrade den som vanligt i några sekunder för att sen börja sluddra igen. Efter några försök så startar den inte alls längre. Motorn går runt men inte mer. Ringde styvpappa som fick komma med ett nytt relä (har vart med om att det varit reläet tidigare nämligen så jag antog att det var det som var fel), men icket! Bilen startar ej. Så kan jag ha rätt i att det är bränslepumpen som är kaputt eller bör jag börja med att kolla något annat?

Tack på förhand!

4 468 Inlägg
24 augusti 2018
#2
Prova med startgas,tänder den till då
så här du bränslefel..
Eller så kör du på starten o kollar om du har bränsletryck..

8 Inlägg
25 augusti 2018
Trådstartare
#4
zzr94092 skrev:
Prova med startgas,tänder den till då
så här du bränslefel..
Eller så kör du på starten o kollar om du har bränsletryck..

Tack för tipset! Har efter lite efterforskning fastställt att det är pumpen så jag tar pumpen från min andra 850 och kör med den tillsvidare smile En vacker dag lär man väl sätta dit en ny men en begagnad får duga så länge känner jag

1 798 Inlägg
25 augusti 2018
#5
Det brukar vara relät som spökar på dessa, så börja där för det är ju absolut enklast!


2 452 Inlägg
25 augusti 2018
#6
lättast är o se om det kommer bensin från fuelrailen...skruva du loss den blåa nipplen o tryck in stiftet så ser du om det kommer fram bensin

döden kommer tillbaka

8 Inlägg
25 augusti 2018
Trådstartare
#7
Hilmer skrev:
Det brukar vara relät som spökar på dessa, så börja där för det är ju absolut enklast!

Du läste nog inte hela mitt inlägg smile Men det var det första jag provade, hade ett nytt relä liggandes hemma som jag satte dit. Nu är problemet löst iallafall och det var som jag misstänkte bränslepumpen

1 798 Inlägg
26 augusti 2018
#8
tiredack skrev:
Hilmer skrev:
Det brukar vara relät som spökar på dessa, så börja där för det är ju absolut enklast!

Du läste nog inte hela mitt inlägg smile Men det var det första jag provade, hade ett nytt relä liggandes hemma som jag satte dit. Nu är problemet löst iallafall och det var som jag misstänkte bränslepumpen

Ber om ursäkt för detta, så kan det gå när man har tankarna på flera håll samtidigt... wink
Att själva pumpen lägger av är enligt min erfarenhet väldigt ovanligt. Då är det vanligare med redan nämnda relä men också kabelbrott i eller vid armaturen eller kontaktfel i kontaktstycket.
Men skönt att det löste sig! smile


2 452 Inlägg
26 augusti 2018
#9
pumpen brukar lägga av efter visst antal mil så ovanligt nej....

döden kommer tillbaka

1 798 Inlägg
26 augusti 2018
#10
turbodeath skrev:
pumpen brukar lägga av efter visst antal mil så ovanligt nej....

Pumparna lägger ju inte av per automatik efter ett visst antal mil, det krävs fler faktorer än så.
Min 855 -96a har snart rullat 40 000 mil med samma pump, relät är däremot utbytt!
Har bytt pump på två bilar (27 000 resp. 33 000 mil), men bytt och sålt 25-30 relän, så min erfarenhet säger ju att ett defekt relä är mer förekommande än en defekt pump.


2 452 Inlägg
27 augusti 2018
#11
jag har fått byta på alla mina 850 då pumpen lagt av ,även på s70 har jag fått byta med...så då är det olika...

döden kommer tillbaka

1 Inlägg
7 december 2019
#12
Hade problem med min 850 2.5 B5252 -95.

Den har gått hur bra som helst. Körde 7 km och är inne i en affär en halvtimme. När jag ska starta går den igång men stannar efter 5 sekunder. Nytt försök likadant. Med halvgas stannar den fortare.

Det visade sig att problemet var bränslerelät, orginal Volvo, aldrig bytt. Tog isär det utan problem, plastkåpan går enkelt att lossa. I reläet finns ett kretskort med ytmonterade komponenter. I mitt var två motstånd snett monterade så att de nästan inte hade kontakt med paddarna. Det ena hade en usel lödning och hade nu inte kontakt. Efter omlödning fungerar bilen OK igen. På kretskortet sitter en tidskrets, och sannolikt måste det komma pulser till reläet för att det ska vara draget.

Helt värdelös tillverkning av reläerna, felet på mitt skulle upptäckts även med usel avsyning. Eftersom reläet är förhållandevis komplicerat kan antagligen felaktigheter ge upphov till diverse konstigheter med bränsletillförseln.


Sök