Bromsljusen bak funkar inte. Har bytt lampor, och LED baren där uppe på bakluckan lyser när jag bromsar. Är det säkringen då? Vilka komponenter ska jag börja med att kontrollera, och vart sitter dom?
På min hade bromsljus reläet pajat det kostade typ 60kr på Volvo. Hade samma symptom på min V70n D5 2002. Att bromsljusen inte fungerade bak förutom tredje bromsljuset i bagageluckan
På min hade bromsljus reläet pajat det kostade typ 60kr på Volvo. Hade samma symptom på min V70n D5 2002. Att bromsljusen inte fungerade bak förutom tredje bromsljuset i bagageluckan
Har de relä? Var sitter detta?
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utan att egentligen veta, men REM sitter ju innanför vänster panel i bagageutrymmet, sitter det nå´nstans lär det sitta där.
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Utan att egentligen veta, men REM sitter ju innanför vänster panel i bagageutrymmet, sitter det nå´nstans lär det sitta där.
//Brådhis
En ny REM kostar knappast 60:- Har en -01:a en sådan?
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Säkringen ser hel ut (nr 3, stoppljus). Vart fortsätter jag då tro? CM15 sa någon, men det relät finns inte, platsen är tom där (längst upp till vänster på bild)
Senast redigerat av RobinJacobsson (2 januari 2020)
Hej! Kolla (med multimeter) att du har 12V fram till bromslysena när du trampar på bromspedalen! Om inte sök dig bakåt , från bromslampans kontakt, till felkällan.
sitter fler reläer längre fram på REM,ta bort klädselpanelen så kommer du åt dem ,där sitter relät för bromsljuset som brukar gå sönder,det mittre övre bromsljuset får ström direkt från REM dvs går ej via reläet.
Hur uppkom felet? Om det är vare sig säkring eller relä så kan det vara en felkod som begränsar det. Fick en kortslutning i bagagerumsbelysningen på min V70N och det gick inte att få til att lysa förrän jag släckt felkoden...
Säkringen ser hel ut (nr 3, stoppljus). Vart fortsätter jag då tro? CM15 sa någon, men det relät finns inte, platsen är tom där (längst upp till vänster på bild)
bara för säkringen SER hel ut betyder ingenting, den kan vara trasig ändå, byt den så vet du 100% säkert..
bara för säkringen SER hel ut betyder ingenting, den kan vara trasig ändå, byt den så vet du 100% säkert..
Håller med till 100% här. Oftast vid billigare säkringar man råkat ut för att dom haft bryggan hel men brunnit av närmare ett stift. Sen går det ju att mäta med om dom är hela.
"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.