2608
Sök

Volvo 850 T-5R -95, Rycker/Hoppar/Hackar kraftigt ibland

632 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#21
Racetwin2 skrev:
Jag provade att googla på t5R rycker och fick upp massa trådar. En hel del av dem rörde modifierade boxar. Fanns några intressanta på Turbo Performance Club bl.a men jag kunde inte läsa dem. Då jag inte var inloggad .Prova själv för sannolikheten är ju stor att det är något modelltypiskt.

Tackar så jätte mycket för visat intresse och tips smile. Jag har också sökt runt lite på google och andra forum så som NordicR, Garaget och TPC efter liknande fel på Volvo 850. De flesta verkar nästan alltid ha problem med tänddelar eller soppa systemet. Jag har haft min styrbox uppe hos TM Racing där dem gick igenom mappen och lödde om chipet m.m.

Alla saker som jag bytt på bilen eller fixat är följande:

* Omlödning av styrboxen
* Tändstift
* Tändkablar
* Rotor
* Fördelarlock
* Svänghjulsgivare (Impulsgivare)
* Bränslepump
* Bränslefilter
* Spridare
* Tryckslangar (Silikon)
* Olja
* Oljefilter

Nästa saker som jag tänkte byta är.

* Tändspole
* Gasspjäll
* Gasspjällsgivare

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

283 Inlägg
15 maj 2011
#22
Tja Tobbe, har du någon koll på insugstempen till luften? Saaben jag hade betedde sig så som du beskrivit det, och då hade det med att laddtrycksluften inte kylde tillräckligt genom ic, gick kanon när bilen fortfarande var kall, men när den blev varm spikade den, och även i samma veva bränslechippade jag det, och då gick den som ett skott.

Black Deevill

632 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#23
Har nu bytt ut följande saker på T-Gulen och den rycker fordrande väldigt kraftigt sad. Börjar bli riktigt irriterad på felet nu.
Uppskattar verkligen alla tips man kan få.

Följande saker har jag ny bytt och återgärdat.

* Lött om och gått igenom styrboxen
* Tändstift
* Tändkablar
* Rotor
* Fördelarlock
* Bränslepump
* Bränslefilter
* Tändspole
* Tändspole kabel
* Insugspackning
* Gasspjäll
* Gasspjällsgivare (Spjällägesgivare)
* Spridare
* Svänghjulsgivare (Impulsgivare)
* Tryckslangar (Silikon)
* Olja
* Oljefilter

Saker som ska bytas näst är följande:

* Temperaturgivare
* Bränslepumps relä
* Luftmassemätare
* Lambdasond
* Bränsletrycksregulator

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

878 Inlägg
4 juni 2011
#24
Jag tror tyvärr på ett förjäkla elfel:(

All The best
MVH
Jonas .L

632 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#25
ejon_850 skrev:
Jag tror tyvärr på ett förjäkla elfel:(

Ja tyvärr så börjar jag med tro på det. Det är väl bara att börja mäta sad. *Suck*

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

878 Inlägg
4 juni 2011
#26
Fire-Fox skrev:
ejon_850 skrev:
Jag tror tyvärr på ett förjäkla elfel:(

Ja tyvärr så börjar jag med tro på det. Det är väl bara att börja mäta sad. *Suck*

Elfel är inget man älskar att syssla med hmm Någonstans lägger den av bara gå igenom....

MVH

All The best
MVH
Jonas .L

297 Inlägg
4 juni 2011
#27
Hade en kompis med en 850 t5. IBLAND när han ladda på så small det till riktigt i bilen och den hoppade till. Då släppte han av och gav på igen så var det normalt. Det visade sig sedan att han hade ett luftläkage Vi "trädet" på insuget.
Värt att kolla då du lagt ner mkt tid på felsökande.


283 Inlägg
6 juni 2011
#28
kollat igenom vacumslangarna Tobbe?

Black Deevill

632 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#29
BlackDeevill skrev:
kollat igenom vacumslangarna Tobbe?

Tjenare!

Yes det har jag, alla vakumslangar som sitter på insuget och vakumträdet har jag bytt ut eller gått igenom och inga verkar vara dåliga.

Dock har jag inte gått igenom slangarna till/från vevhusventilationen än.

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

21 Inlägg
7 juni 2011
#30
Tjena Tobbe.
En tanke slog mig nu när jag läste igenom tråden. Har du kollat kamaxel givaren eller dom båda knacksensorerna?
Sen så funderar jag om lmm vara ett alternativ?

Med vänlig hälsning Danne

632 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#31
ZingZ skrev:
Tjena Tobbe.
En tanke slog mig nu när jag läste igenom tråden. Har du kollat kamaxel givaren eller dom båda knacksensorerna?
Sen så funderar jag om lmm vara ett alternativ?

Med vänlig hälsning Danne

God eftermiddag!

Jag har inte kollat varken kamaxel givaren eller knacksensorerna. Dock så borde det väl inte vara kamaxelgivaren? För om den är trasig så ska väl inte bilen starta överhuvudtaget? Eller har jag fel?

Men det där med luftmassemätaren har jag också funderat på. Så den ska bytas ut snart framöver. Har hört att folk haft kassa LMM även ifall de inte ger en felkod.

Tackar så jätte mycket för tipsen smile

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

38 Inlägg
6 januari 2020
#32
Hejsan. Gammal tråd men jag hoppas du kan svara. Har exakt samma problem rycker somfan och har bytt det mesta..Vad var felet?? Fick du iordning på det?


2 452 Inlägg
6 januari 2020
#33
oki du säger den rycker ibland...mitt tips som jag kan kolla till är nya tändstiftskablar...kolla så inte dom är för gamla,sen en annan grej kolla tändstiften så nån inte gått av men ändå är hel där var mitt problem bilen kunde gå hur bra som helst men 2 tändstift hade gått av i emaljen och hade kontakt då och då...

döden kommer tillbaka

38 Inlägg
6 januari 2020
#34
turbodeath skrev:
oki du säger den rycker ibland...mitt tips som jag kan kolla till är nya tändstiftskablar...kolla så inte dom är för gamla,sen en annan grej kolla tändstiften så nån inte gått av men ändå är hel där var mitt problem bilen kunde gå hur bra som helst men 2 tändstift hade gått av i emaljen och hade kontakt då och då...

Kör sneckbox.. Kanske har jag hitta felet idag, såg att en kabel inte satt ordentligt till hjälprelät somhet 12+ den satt nästan helt löst på stiftet. Kabeln till bränslepumpen som går till bränslerelät satt även den halvt på stiftet,känns som att det verkar vara problemet. Ska sätt tillbaka spridarbryggan och fixa iordning elen ordentlig med riktig relä hållare, och sen prova igen.


38 Inlägg
10 januari 2020
#35
Danny83 skrev:
turbodeath skrev:
oki du säger den rycker ibland...mitt tips som jag kan kolla till är nya tändstiftskablar...kolla så inte dom är för gamla,sen en annan grej kolla tändstiften så nån inte gått av men ändå är hel där var mitt problem bilen kunde gå hur bra som helst men 2 tändstift hade gått av i emaljen och hade kontakt då och då...

Kör sneckbox.. Kanske har jag hitta felet idag, såg att en kabel inte satt ordentligt till hjälprelät somhet 12+ den satt nästan helt löst på stiftet. Kabeln till bränslepumpen som går till bränslerelät satt även den halvt på stiftet,känns som att det verkar vara problemet. Ska sätt tillbaka spridarbryggan och fixa iordning elen ordentlig med riktig relä hållare, och sen prova igen.

Kan det vara att jag förlängt kablarna till sneckboxen? Ryker somfan ur oljestickans rör såg jag nu också.. kan det göra att den rycker som den gör? Har bytt alla givare nu när jag bytt tpsen.. kan inte komma på något mera än att det kan vara ett elfel 740 t5



Sök