2615
Sök

är det värt att trimma en framhjuls driven bil?!

Smålänning
7 887 Inlägg
1 juli 2007
#21
Det är klart det är värt att trimma en FWD wink

Får du bara upp varvet på motorn så kan du får upp i alla fall 150 hk.
Innan du börjar trimma med varvtalshöjningar och grejer så borde du dock renovera motorn. Sen så tröttnar motorn på att dra vid ca 5000 rpm original, så då är en annan kamaxel ett måste. 
Själva mitsumotorn i sig är pigg och kry även orginal, så att få en motor med rolig karaktär blir i sig inget problem, men ska du överladda så tror jag inte att motorn håller.
Men det är inte den vanligaste bilen att trimma, så det lär kosta ganska bra med pengar.
Ska den trimmas så får du vara extra noggrann med oljebyten också, men det antar jag att du förstår.

Nja, jag skulle satsa på nått som det finns mer grejer till, och som är billigare att trimma, även att din motor hade kunnat bli riktigt fin om du trimmade den, men det är bara det med priset...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 661 Inlägg
1 juli 2007
#22
MrTurbo skrev:
Tänk så här, det är lättare att DRA än att PUTTA.

Ta en stor tung låda och lägg på gräsmattan, testa sedan att först putta den framför dig, sedan att dra den, vilket är lättast?  ^^  smile

Ur den synvinkeln är fwd smartare än rwd, men sedan gäller det att få ner kraften. Kan man dock hantera en koppling brukar det gå bra, eftersom motorn sitter över drivhjulen så krävs det en hel del effekt innan man får problem med fästet efter starten. (on det är torrt vill säga)

Sedan är det lättare att köra fort när det svänger med en fwd bil, det är dessutom säkrare. Sedan har ju rwd bilar sin charm med iofs, jag har båda modellerna.

Men det går att trimma alla bilar om man vill ha mer ös, dock kan det i vissa fall kosta mer än det smakar.  Studera utbudet på effekthöjningar till just din bil innan du bestämmer dig. Själv anser jag det tveksamt om det är värt ca 3000:_ för ett chip som ger 15hkr tex, men det är upp till var och en. Är det en överladdad motor brukar det vara lättare att / billigare att få "mer ös per krona"...  Lycka till..   :p

haha, vafan är detta för skit om att putta eller dra en låda på gräset?
Det krävs exakt samma mängd energi att flytta bilen oavsett om du har FWD eller RWD.
Drivningsförluster ej inräknat.
Nån prtade även om att dem inte skulle vilja köra i svängar? Hällre släpp i en sväng med FWD än med RWD, rwd släpper och snurrar ett varv rakt ner i diket.
har själv provat. Men ska du över 250 hk kommer du att få hålla tillbaka på gasen även efter du fått fart på bilen i en start. Räknat på ett vanligt chassi.
ps: AWD äger!
//jimmie

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
1 juli 2007
#23
Har strax över 300hk i min å jag har inga större problem med fästet på torr asfallt då.
Men när det regnar så spinner det betydligt lättare

synd att inte 850 e RWD cool


220 Inlägg
1 juli 2007
#24
Tänk på att Lancer evo1:ans motor bygger på galantens. Fast smidda kolvar och stakar bl.asmile


2 924 Inlägg
1 juli 2007
#25
Meningslöst dyrt och svårt att trimma en Galant GL, byt bil till ex en Galant med turbo orginal och trimma sen, om du är frälst i just den bilmodellen ..om du inte ar jättre bra kontakter eller stor erfarenhet av att trimma bil..
...men som sagt du ska va glad om du får ut 200hk till rimliga pengar...och kostnaden då är nog 50 000 - 100 000kr (utan turbo konvertering) om du vill ha driftsäkert..

~ Life is short, have FUN! ~

Troligen galen...
567 Inlägg
1 juli 2007
#26
Utan att gå in på trimpotentialen i din motor så känner jag att jag vill uttala mig lite om det är vettigt att ha mycket effekt i en FWD bil.

Jag kör själv med 315hk/420nm och framhjulsdrift, och jag har aldrig några problem att få ned effekten i backen. Visst är det lite svårare att få till bra starter med en FWD. Men med träning så får man tillslut till sjyssta starter.

Med RWD räcker det å andra sidan med en halvmiss för att få till en hygglig start...



Melin körde runt 10.8sek på kvartsmilen med en FWD volvo 850 förra året, så visst fan går det att få ner mycket effekt i backen även med framhjulsdrift...

1 661 Inlägg
1 juli 2007
#27
Haha, klart det går, men om du och jag kör på samma effekt så har du inte en chans i starten med FWD. Skulle  nog ta dig med 40m i ett 201m race.
Senast redigerat av Hardjim (1 juli 2007)

Troligen galen...
567 Inlägg
1 juli 2007
#28
Hardjim skrev:
Haha, klart det går, men om du och jag kör på samma effekt så har du inte en chans i starten med FWD. Skulle  nog ta dig med 40m i ett 201m race.

Det är klart att RWD har en stor fördel i starten, men vad jag försöker säga med mitt resonemang är att det inte spinner okontrollerat så fort jag rör gasen vilket många här verkar tro att det gör när man kör FWD...

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
1 juli 2007
#29
Ett pucko med digital gaspedal kommer aldrig kunna kontrolera en stark FWD bil, använder man skallen så fattar man att man ska "söka" efter gränsen när det släpper. Lite knepigare att köra FWD med krut i, men lär man sig så går det att köra riktigt bra. Hur tror ni STCC förarna gör då? Dom har ju en del krut under huven men kan endå ta kurvorna skarpt.

AWD är det ultimata.


SLK
610 Inlägg
1 juli 2007
#30
Gozze skrev:
jag har funderat på att trimma bilen men sen blev jag och tänka är det värt att göra det n'r den är framhjulsdriven??!

Har du turbo så ska du trimma, spelar ingen roll om den e FWD eller RWD smile

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
1 juli 2007
#31
Trimma på du, V70n min ä chippad och har effekt på MAX 250 hk och den spinner på bra på ettan och tvåan OM MAN VILL.. men det går givetvis köra den mer bra acc med.. får ge fan i att tvärsläppa upp kopplingen och sånt bara smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

2 201 Inlägg
2 juli 2007
#32
varför skulle det inte vara lönt o trimma. jag är ingen hejare på motorer, men klart det går.
men just dein är ju sugis, o det krävs en hel del för att du ska komma upp i den effekten.
men det är inte bara motor som spelar roll vid ett race, dålig förare o dåliga däck så förlorar du, nästan oavsett hästar.

men har sagt att man ska rejsa när det är vått ute, då spinner tom min

62 Inlägg
2 juli 2007
#33
Fattar inte heller det här med varför det INTE skulle vara lönt att trimma en FWD bil?
Ett stort plus på en FWD bil är om den har någon form av diff så den kan driva på båda framhjulen sammtidigt, det gör en enorm skillnad på en FWD bil.

Med Coupén (263 HK) spinner jag på bara 1an hur mycket jag en pressar. Vid duggregn klarar den sig också men när det spöar ner så får 2an se sig ner-spunnen också. Visco-diff is the shit helt enkelt. smile


1 661 Inlägg
2 juli 2007
#34
FloRic skrev:
Fattar inte heller det här med varför det INTE skulle vara lönt att trimma en FWD bil?
Ett stort plus på en FWD bil är om den har någon form av diff så den kan driva på båda framhjulen sammtidigt, det gör en enorm skillnad på en FWD bil.

Med Coupén (263 HK) spinner jag på bara 1an hur mycket jag en pressar. Vid duggregn klarar den sig också men när det spöar ner så får 2an se sig ner-spunnen också. Visco-diff is the shit helt enkelt. smile

Många av dem grövre bilarna har diff broms oavsett vart det driver. M3 har lamelldiff.
Min 3000 har nån diff slags broms för alla hjul snurrar åt samma hålla när den är upphissad.
Antar att det sitter i viskoskopplingen


Sök