3546
Sök

Död kupefläkt Volvo S80, hjälp!

390 Inlägg
24 juni 2016
Trådstartare
#1
Jag har en S80 2005 vars kupefläkt är konstig. Jag bytte bilbatteriet igår och direkt efter några timmar så märket jag att kupefläkten inte kan regleras. Oavsett om jag kör med maximal hastighet ellee lägsta för fläkten så är det precis samma, knappt något alls. Om jag lägger handen mot fläktuttaget och reglerar kyla/värme så känner jag av att den kyler och värmer som den skall men i väldigt låg hastighet.

Vad kan felet vara? Är det de nya batteriet som ställt till det? Allt fungerade till 110% innan.  Batteriet köptes på okq8 och är av märket Tudor.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 juni 2016
#2
Frågan är om den styrs från ecu:n och då måste  programmeras om eller något hänt  med själva inställningen/vredet för fläkten. Nyare bilar är hemska att laga fel på för man vet ju snart inte vad som styr de olika utrustningarna.
Kanske man skulle mäta vad spänning som fläkten får på ingången , om det kunde ge en hint och samtidigt vrida på vredet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

962 Inlägg
24 juni 2016
#3
Har du kollat säkring?
Möjligen att det gått en om det låg på belastning eller gick ström genom kretsen när du satt dit det nya batteriet.
Annars så Volvo har ju tidigare haft problem med programvaror som försvunnit vid batteribyten eller brist på spänning. Dock är det väl lite långsökt och ologiskt i detta fallet. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

390 Inlägg
25 juni 2016
Trådstartare
#4
M123 skrev:
Har du kollat säkring?
Möjligen att det gått en om det låg på belastning eller gick ström genom kretsen när du satt dit det nya batteriet.
Annars så Volvo har ju tidigare haft problem med programvaror som försvunnit vid batteribyten eller brist på spänning. Dock är det väl lite långsökt och ologiskt i detta fallet. smile

Jag har kollat säkringarna, alla är hela och fina. Men hur skulle men undvika att strömmen skulle gå igenom kretsen när man väl koppla in det nya? Saken va att bilen inte hade ström/spänning under 1 timme, då jag koppla ur och plocka ut batteriet. Detta kan ha påverkat
Senast redigerat av MasterCar (25 juni 2016)


390 Inlägg
25 juni 2016
Trådstartare
#5
tommen1 skrev:
Frågan är om den styrs från ecu:n och då måste  programmeras om eller något hänt  med själva inställningen/vredet för fläkten. Nyare bilar är hemska att laga fel på för man vet ju snart inte vad som styr de olika utrustningarna.
Kanske man skulle mäta vad spänning som fläkten får på ingången , om det kunde ge en hint och samtidigt vrida på vredet..

Ja, det är möjligt. Jag känner ju att det kommer lite luft från uttagen men på lägsta hastighet. Jag ska ringa volvo och kolla med de på måndag.


962 Inlägg
25 juni 2016
#6
MasterCar skrev:
M123 skrev:
Har du kollat säkring?
Möjligen att det gått en om det låg på belastning eller gick ström genom kretsen när du satt dit det nya batteriet.
Annars så Volvo har ju tidigare haft problem med programvaror som försvunnit vid batteribyten eller brist på spänning. Dock är det väl lite långsökt och ologiskt i detta fallet. smile

Jag har kollat säkringarna, alla är hela och fina. Men hur skulle men undvika att strömmen skulle gå igenom kretsen när man väl koppla in det nya? Saken va att bilen inte hade ström/spänning under 1 timme, då jag koppla ur och plocka ut batteriet. Detta kan ha påverkat

Är en förbrukare ställd i ett läge där den är på så slår den ju till när man matar den. Fungerar naturligtvis bara på manuella vred/knappar. Hör väl till ytterligheter att det blir överbelastning men är inte en omöjlighet när många förbrukare ska starta upp vid ett och samma tillfälle.
Så i bästa av världar är väl att slå av det som går innan man bryter strömmen. Men hur många bilmekaniker gör denna procedur tror du? Ungefär ingen alls kan jag tänka, sen hur ofta det sker missöden pga av att inte någon gjort det är nog försummade liten, kanske t.o.m mikroskopisk. Men man ska aldrig säga aldrig sägs det, så ska man bryta på brytare vid batteribyten, svaret är kanske ett osäkert, mja vet inte. big_smile

Men nu får du väl förbise det då dom var hela. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

390 Inlägg
25 juni 2016
Trådstartare
#7
M123 skrev:
MasterCar skrev:
M123 skrev:
Har du kollat säkring?
Möjligen att det gått en om det låg på belastning eller gick ström genom kretsen när du satt dit det nya batteriet.
Annars så Volvo har ju tidigare haft problem med programvaror som försvunnit vid batteribyten eller brist på spänning. Dock är det väl lite långsökt och ologiskt i detta fallet. smile

Jag har kollat säkringarna, alla är hela och fina. Men hur skulle men undvika att strömmen skulle gå igenom kretsen när man väl koppla in det nya? Saken va att bilen inte hade ström/spänning under 1 timme, då jag koppla ur och plocka ut batteriet. Detta kan ha påverkat

Är en förbrukare ställd i ett läge där den är på så slår den ju till när man matar den. Fungerar naturligtvis bara på manuella vred/knappar. Hör väl till ytterligheter att det blir överbelastning men är inte en omöjlighet när många förbrukare ska starta upp vid ett och samma tillfälle.
Så i bästa av världar är väl att slå av det som går innan man bryter strömmen. Men hur många bilmekaniker gör denna procedur tror du? Ungefär ingen alls kan jag tänka, sen hur ofta det sker missöden pga av att inte någon gjort det är nog försummade liten, kanske t.o.m mikroskopisk. Men man ska aldrig säga aldrig sägs det, så ska man bryta på brytare vid batteribyten, svaret är kanske ett osäkert, mja vet inte. big_smile

Men nu får du väl förbise det då dom var hela. smile

Haha precis! Jävligt irriterande dock...jag borde kanske lossa på fläkten och koppla 12v spänning till den och se ifall den fungerar som den skall.


914 Inlägg
25 juni 2016
#8
Det har garanterat inget med batteri bytet att göra ,låter mer som en tillfällighet att det hände strax efteråt.
Det är inte alls ovanligt att effektenheten till fläkten pajar pga av att det går in fukt i den,den sitter ihop med fläktmotorn ,mellan fläktmotorn och kåpan över fläkten  en liten bananformad sak med kylflänsar.

390 Inlägg
26 juni 2016
Trådstartare
#9
Aronson skrev:
Det har garanterat inget med batteri bytet att göra ,låter mer som en tillfällighet att det hände strax efteråt.
Det är inte alls ovanligt att effektenheten till fläkten pajar pga av att det går in fukt i den,den sitter ihop med fläktmotorn ,mellan fläktmotorn och kåpan över fläkten  en liten bananformad sak med kylflänsar.

Idag gick fläkten på maxhastighet helt plötsligt och att när jag väl stängde av bilen så var fläkten fortfarande på maxhastighet.  Så jag drog ut säkringen...måste vara fläktmoståndet....eller?


4 467 Inlägg
26 juni 2016
#10
finns även en styrenhet till fläkten,men minns inte vad den heter,du får väl Googla på det.

914 Inlägg
26 juni 2016
#11
zzr94092 skrev:
finns även en styrenhet till fläkten,men minns inte vad den heter,du får väl Googla på det.

Det är den jag skrev om.

4 467 Inlägg
26 juni 2016
#12
njae,ska finnas en till

914 Inlägg
27 juni 2016
#13
zzr94092 skrev:
njae,ska finnas en till

Nej det finns inte någon mer,vi menar samma sak .
CCM skickar signal till fläktmotorns effektenhet/fläktstyrenhet som sitter monterad ihop med fläktmotorn.

390 Inlägg
28 juni 2016
Trådstartare
#14
I söndags drog jag ut säkringen för fläkten då den helt plötsligt gick i full hastighet utan att den gick att kontrollera.  Idag var jag tvungen att sätta in säkringen då det va så varmt ute och jag behövde AC:n. Och nu efter 2 dagar så fungera det att reglera fläkten igen!! Däremot så gick fläkten fortfarande efter jag stängt av bilen. Hmmm???


1 Inlägg
20 januari 2020
#15
Hej! Har samma problem med min V70. Fläkten går på minsta effekt, och reagerar inte när jag justerar med reglaget. Vad var orsaken till problemet och vad blev lösningen?


Sök