Ivel skrev:-Akerfeldt- skrev:Ivel skrev:Skrev jag att dom är ovanliga? Nej.
Jag skrev att användningsområdet däremot är utanför det genomsnittliga användandet. Hur många hushåll har behov av att köra runt på två hundar? Få.
Barnvagn går utan problem in i en Ioniq exempelvis.
Dragkrok till tippen, det är inte heller jättevanligt, även om det är praktiskt att själv köra bort sitt skräp. Det är å andra sidan en växande marknad att leja bort dylikt.
Som jag tjatar om och om igen, fast här i förenklad form, vill man så kan man.
Oavsett hur stor del av användandet som går till att transportera hundar, barnvagnar eller köra släp så rullar det ju massvis med bilar på vägarna som uppfyller dessa krav även om man inte brukar dem för de ändamålen hela tiden.
Självklart så kan man om man vill, men varför ska man behöva kompromissa bort massa saker bara för man ska köra elbil?
Jag tror omställningen till elbilar kommer ta lång tid om det inte börjar komma fler vettiga alternativ snart.
Det rullar även mängder med 4WD bilar som endast körs på vägen, det kryllar av bilar med flak som aldrig lastas på osv osv. Det är ren och skär vilja det hänger på, inte egenpåhittade krav som ursäkt för att ta steget. Folk vågar köpa exempelvis en S60 med D5 för "den är ju beprövad" medans samma individ inte vågar köpa en Toyota hybrid "för det är ju så nytt".
Man är oupplyst och prestigehungrig. Du ser ju själv på din garageuppfart, största kombin inom märket, hög effekt, onödigt många drivhjul.
Jämför med en effektlägre 2WD Octavia med automat, det skiljer mycket i förbrukning.
Visst, nu åker ju du billigt pga förmåner inom koncernen, men se bort från det och titta på utsläpp av alla de Superber med dina spec jämfört med Octavior, många bäckar små som det heter.
Tycker det är intressant hur du resonerar när det gäller inköp av produkter, ett tankesätt jag inte delar med dig, men jag antar du tillämpar samma tankesätt när du köper andra saker i livet?
Nu handlar det om elbil eller inte elbil, och superben är varken för stor, har för hög effekt eller fel antal drivhjul, den är precis som jag vill ha den. Finns ingen elbil som är som superben och kan konkurrera med den. Då blir ju valet enkelt.
0
0
0
0