Torkararmen på passagerarsidan slutar att fungera titt som tätt. Själva "drivarmen" hoppar av... Den är ju som påklickad eller vad man ska säga. Vad gör man åt detta? Misstänker att inte bara drivarmen behöver bytas, utan även själva bulten som går genom torkararmen. Men denna hittar jag inte att köpa. Om inte den följer med torkararmen eller drivarmen? Eller kan man limma fast skiten? Har tillgång till olika lim.
Edit: Kom på att limma kan man ju inte eftersom skiten är ledad. Men kanske finns något man kan dra på den där kulan som armen/länkaget sitter fast i?
Det är nog skroten du ska kolla på för att få tag i något..
Kollat de men verkar inte vara lika grejer. Samt att det endast är hela torkarmekanismen...
Vad det verkar som så är det en motor som driver bägge armar genom ett länkage där ena armen på länkaget vill lossna från torkararmen. Då är frågan för om det räcker att byta det länkaget (den armen). För jag antar att själva kulan på torkarmekanismen inte kan ha blivit så kass så den inte orkar hålla kvar länkaget/armen?
Rätt sätt: Byt ut länkaget, både kulan och "honan".
Lätt sätt: Borra ett hål rakt igenom både kulan och skålen, och sätt en skruv med låsmutter igenom hålet. Spänn åt (gärna med extra loctite) så pass hårt att det inte kan hoppa av men inte för hårt, det måste kunna röra sig! Har jag gjort på en bil en gång, visst det blev bonnameck men det fungerade klockrent, den bilen rullar fortfarande så.
Rätt sätt: Byt ut länkaget, både kulan och "honan".
Lätt sätt: Borra ett hål rakt igenom både kulan och skålen, och sätt en skruv med låsmutter igenom hålet. Spänn åt (gärna med extra loctite) så pass hårt att det inte kan hoppa av men inte för hårt, det måste kunna röra sig! Har jag gjort på en bil en gång, visst det blev bonnameck men det fungerade klockrent, den bilen rullar fortfarande så.
Hm... Kanske vore något. Men då måste jag ändå demontera hela skiten för att komma åt, och då kan man ju lika gärna byta. Men jag funderar på om det inte bara är själva "skålen" som är dålig då denna verkar vara plastbelagd på insidan medan kulan är i metall?
Rätt sätt: Byt ut länkaget, både kulan och "honan".
Lätt sätt: Borra ett hål rakt igenom både kulan och skålen, och sätt en skruv med låsmutter igenom hålet. Spänn åt (gärna med extra loctite) så pass hårt att det inte kan hoppa av men inte för hårt, det måste kunna röra sig! Har jag gjort på en bil en gång, visst det blev bonnameck men det fungerade klockrent, den bilen rullar fortfarande så.
Hm... Kanske vore något. Men då måste jag ändå demontera hela skiten för att komma åt, och då kan man ju lika gärna byta. Men jag funderar på om det inte bara är själva "skålen" som är dålig då denna verkar vara plastbelagd på insidan medan kulan är i metall?
Ja i så fall är det bara att byta. I mitt fall gick det att göra på plats, det var egentligen en nödlösning eftersom det var kväll och vi skulle åka 25mil morgonen efter, men det funkade så bra att det blev permanent.
Tjena! Fick tag i en ny länk mellan torkarna då den var utnött på ena sidan. Så slapp byta ut kulan i alla fall. Men nu är frågan hur fan jag ska orka trycka dit den på kulan igen? Försökte med kofot men det gick ju fan inte.