2966
Sök

Bromsar som skrapar

34 Inlägg
23 mars 2020
Trådstartare
Hej! Köpte min första egna bil för en månad sedan och som ni säkert förstår på rubriken så är jag inte särskilt bilkunnig.
Bakre bromsar har börjat skrapa ordentligt när jag kör, låter inte mycket vid höga varvtal utan givetvis mest när jag bromsar. Jag kan bäst förklara det som ett skrapande ljud, och jag tror ni experter här inne vet direkt vad jag menar.
Men för mig, som amatör.. vad är det som skrapar? Är det bromsskivorna? Är det dåligt att köra för mycket med den?

2 848 Inlägg
24 mars 2020
Beläggen är slut och då du bromsar så går järn mot järn.

Hur länge har du kört så? det skadar nämligen bromsskivan och då får du byta dom med. Det brukar gå ganska fort att skivor blir repiga och fula.

Ingen slitagevarnare (lampa) som varnar? kanske inte finns på den?

34 Inlägg
24 mars 2020
Trådstartare
uhlin skrev:

Hur länge har du kört så? det skadar nämligen bromsskivan och då får du byta dom med. Det brukar gå ganska fort att skivor blir repiga och fula.

Jag inspekterade skivorna innan jag köpte bilen och noterade att de redan då var korroderade på kanterna och ”ojämna”. Nu ser de ännu värre ut. Men det måste vara bromsbeläggen som är slut som du säger. Ingen lampa som lyser men det är en S40 04 så tror ej det finns. Men tack för svar. Tips på bra skivor och belägg till billigt pris? Har en butik här som heter getech som ni kanske känner till, något att ha?

2 848 Inlägg
24 mars 2020
Kalmariten skrev:
uhlin skrev:

Jag inspekterade skivorna innan jag köpte bilen och noterade att de redan då var korroderade på kanterna och ”ojämna”. Nu ser de ännu värre ut. Men det måste vara bromsbeläggen som är slut som du säger. Ingen lampa som lyser men det är en S40 04 så tror ej det finns. Men tack för svar. Tips på bra skivor och belägg till billigt pris? Har en butik här som heter getech som ni kanske känner till, något att ha?

Funkar säkert vardaglig körning, men kör du mer inspirerat med långa kraftiga inbromsningar skulle jag satsa på lite dyrare grejer.

Men som sagt, normal körning så funkar de säkert.

Sök