De senaste veckorna har det hänt lite olika saker. Till en början börjar Volvon närma sig besiktning även fast det är några saker kvar. 15G turbon sitter nu på plats istället för TB-58an.
Då expansionskärlet är flyttat för att inte smälta annars fick det bli en snabblösning som ni ser på bilden. Vevhusventilationen är även den tillfixad, blir förhoppningsvis ännu lite bättre när TB-58an är tillbaka.
Den nya oljeretursanslutningen är även den på plats även fast det blev väldigt tight mot oljefiltret.
BTR:en är nu färdiginnstallerad. Blev väldigt nöjd med placeringen och dragningen av slangarna jämfört med tidigare.
Före:
Efter:
Har ännu inte tagit tag i tröskeln då det tar emot lite då jag inte gjort något liknande förut, men helgen är vigd för att i alla fall börja.
Blåvalen har fått en enkel men väldigt uppskattad uppgradering. Jag har ett tag stört mig väldigt mycket på att växellspaksknoppen varit så extremt sliten, vilket är förståeligt då bilen gått 33000 mil. Blev ett byte som inte tog mer än 2 minuter och köpte knoppen via Ebay för några hundringar.
Följande gör man för att byta:
1. Ta tag och vrid knoppen för att bryta splinesen i plast i knoppen.
2. Dra sedan knoppen uppåt, då kommer du få med dig damask och backspärren.
3. Pilla loss de tre fästena som man kommer åt underifrån om de inte släpper av sig själv.
4. Tryck dit den nya knoppen på backspärren.
5. Montera på växelspaken igen, se till att få den rakt och känn efter att du träffar splinesen.
6. Tryck till och använd det självklara interieöt verktyget hammaren tillsammans med bubbelplast (för att inte skada knoppen) och slå tills allt är på plats.
7. Montera damasken i spåren och njut.
Slutligen har ännu ett projekt dykt in i garaget. Blev en Yamaha SR 250 från 1980 som stått i två år. Den startar och går men behöver lite kärlek för att bli riktigt fin. Blir att ta tag i någon gång framöver.