2148
Sök

Hur långt kan jag köra utan generatorrem ?

139 Inlägg
1 maj 2020
#21
Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har en Audi 100 c3 som generatorremmen gått av på. Den har elfläkt.
Jag är inte expert på bilar. Den remmen som driver styrservon och startmotorn har inte gått av.
Dock misstänker jag väl att generatorremmen driver vattenpumpen.

Jag körde igår ca 7 km när remmen gått av.
I nödfall som idag kanske jag borde kunna köra 7 km till apoteket vänta ett tag sen köra hem igen? Motorn hinner väl inte bli överhettad på mindre än 10 minuter även om vattenpumpen inte fungerar.

När jag körde Igår så tändes direkt lamporna för hög oljetemp samt att generatorn inte ger laddning. Dock visade temperaturmätaren  iaf lägre än 90 grader.

Jag får väl ladd batteriet innan sen köra den korta biten. Tack för svar

ta sånna knästrumpor som tjejer har å sen linda å knyt funkar temporärt tills du fixar rem
Senast redigerat av d24turbo (1 maj 2020)

139 Inlägg
1 maj 2020
#22
Eleeb90 skrev:
dan-kristian skrev:
vad för motor är det i? dom flesta audi 100c3 har kamrem som driver vattenpumpen,kan ha glömt bort någon motor med kamkedja.

Här är lite bilder om ni vill skaffa er en egen uppfattning smile.
Man ser inte så långt ner till generatorn men man ser att generatorn är till vänster. Vad är det där nere till höger? Man ser att remmen saknas där. Thanks

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-ef26d5a4971c70713392a933f0bde0db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-af78fe7c5fcdf34d8004d5c459824b64.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-5a060f6d5722b20a56e380cc5af2898d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-6149b343972a5e8f1a67c99f799ff834.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-c634ada98dca64050edd368974def8e8.jpg

dedär ä ju servo pumpen eller
Senast redigerat av d24turbo (1 maj 2020)

2 845 Inlägg
1 maj 2020
#23
d24turbo skrev:
Eleeb90 skrev:
dan-kristian skrev:
vad för motor är det i? dom flesta audi 100c3 har kamrem som driver vattenpumpen,kan ha glömt bort någon motor med kamkedja.

Här är lite bilder om ni vill skaffa er en egen uppfattning smile.
Man ser inte så långt ner till generatorn men man ser att generatorn är till vänster. Vad är det där nere till höger? Man ser att remmen saknas där. Thanks

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-ef26d5a4971c70713392a933f0bde0db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-af78fe7c5fcdf34d8004d5c459824b64.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-5a060f6d5722b20a56e380cc5af2898d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-6149b343972a5e8f1a67c99f799ff834.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-c634ada98dca64050edd368974def8e8.jpg

dedär ä ju servo pumpen eller

Jo, vattenpumpen går på kamremmen som jag kan förstå det av bilderna. Så det är bara att ladda och åka, eller enklast är ju att sätta dit en rem. Men motorn överhettas inte iallafall.

7 392 Inlägg
1 maj 2020
#24
torsen skrev:
Eleeb90 skrev:
Är det någon som vet hur det där med remmarna under motor huven funkar. Har sökt på nätet men inte hittat så mycket. Som jag förstår så drivs inte startmotorn  av en rem. En rem verkar gå mellan kamaxeln och tex vattenpumpen, en annan kanske mellan generator och servo. Det finns väl fler remmar på nyare bilar till ac osv? Oljepumpen då? Drivs den av en rem. Ni kanske inte vet på bilen i fråga men rent allmänt?

Sant att startmotorn inte drivs av rem(lär dock finnas nyare motorer där generatorn har dubbel funktion = även fungerar som startmotor).
Gamla DKW(AUDI med 2-taktsmotor) och BMW 700 hade s k Dynastart = vevaxelmonterad startmotor/generator.
Vevaxelmonterad generator fanns på tidiga Citroen 2CV - men startmotorn drev på svänghjulet.
På motorer med kamrem är det vanligt att vattenpumpen även tjänstgör som remsträckare.
Oljepumpen, som sitter inuti motorns oljetråg, är inte remdriven.
Däremot förekommer det att oljepumpen är kedjedriven.

nja beror på årsmodell om det där med vattenpump,, har bilar som är äldre än 2010 å INGEN har den konstruktionen kan jag säga wink


1 695 Inlägg
2 maj 2020
#25
Hmm. Du kan köra tills batteriet går ner så pass att vitala funktioner slutar funka. Typ allt som drivs av 12v.. -  fast ingen bra ide att testa vad som ger upp först. Byt rem så fort det går..o ha ett väl laddat batteri... så du tar dig till verkstaden.  Lycka till

mvh/husse

139 Inlägg
2 maj 2020
#26
uhlin skrev:

Jo, vattenpumpen går på kamremmen som jag kan förstå det av bilderna. Så det är bara att ladda och åka, eller enklast är ju att sätta dit en rem. Men motorn överhettas inte iallafall.

jo dom gör väl de på dom där audisarna

7 438 Inlägg
2 maj 2020
#27
granadadr skrev:
torsen skrev:
Eleeb90 skrev:
Är det någon som vet hur det där med remmarna under motor huven funkar. Har sökt på nätet men inte hittat så mycket. Som jag förstår så drivs inte startmotorn  av en rem. En rem verkar gå mellan kamaxeln och tex vattenpumpen, en annan kanske mellan generator och servo. Det finns väl fler remmar på nyare bilar till ac osv? Oljepumpen då? Drivs den av en rem. Ni kanske inte vet på bilen i fråga men rent allmänt?

Sant att startmotorn inte drivs av rem(lär dock finnas nyare motorer där generatorn har dubbel funktion = även fungerar som startmotor).
Gamla DKW(AUDI med 2-taktsmotor) och BMW 700 hade s k Dynastart = vevaxelmonterad startmotor/generator.
Vevaxelmonterad generator fanns på tidiga Citroen 2CV - men startmotorn drev på svänghjulet.
På motorer med kamrem är det vanligt att vattenpumpen även tjänstgör som remsträckare.
Oljepumpen, som sitter inuti motorns oljetråg, är inte remdriven.
Däremot förekommer det att oljepumpen är kedjedriven.

nja beror på årsmodell om det där med vattenpump,, har bilar som är äldre än 2010 å INGEN har den konstruktionen kan jag säga wink

Instämmer till viss del.
Citroen GS, som jag bytt de dubbla remmarna på, har ingen vattenpump på någon av remmarna som spännare!!!!!!
Suzuki Samurai har heller inte vattenpump som remspännare.
Första generationen Jimny har samma motor som Samurai.
Från och med generation II kedjedriven DOHC.
Från och med generation III även VVT.


Sök