3530
Sök

Hur ska man hitta en sån här dragkrok

* Voff voff *
10 583 Inlägg
17 maj 2020
#21
Myhran skrev:
Brådhis skrev:
Christian S skrev:

och varför är det korkat att kunna ta av kroken när man inte behöver den? om man som jag väldigt sällan använder kroken så tycker iallafall jag att det är väldigt skönt att slippa se den när man inte använder den för den är ju så där jätte snygg och man slipper slå sig på den när man lägger in/tar ur grejer i bagagen.

Om det vore så att krokens fäste inte syntes när man tog bort den, eller att eldosan doldes, då skulle jag nästan(!) kunna hålla med dig. Men oftast sitter det en ful kåpa över (Volvo), eller så sitter för all del fästet dolt men eldosan sticker ner ändå (Skoda)...

Avtagbar krok är ett utmärkt exempel på när man både uppfinner och löser problemet på samma gång. Samt dessutom får merförsäljning eftersom dom avtagbara inte tål att lämnas monterade...

Så ja, det är genuint korkat med avtagbar krok sett till hur jag använder min bil. Iaf om man betraktar bilen som, iaf delvis, ett nyttofordon. Självklart matchar kroken dåligt med tribals och NOS-munstycken i huven, men det gör nog en kåpa eller eldosa (eller en släpvagn) också... wink

Dessutom vill jag inte ha en infettad och skitig krok liggande i bilen bland hundar och dylikt...

Vilka Skoda pratar du om då? Den går att vika upp på alla bilar med oem löstagbar krok jag haft,
Om det är en eftermarknadslösning kan det finnas mer eller mindre bra sätt,
De senaste där El delen är skruvade i den svängbara kroken är helt underbar desutom!

Min förra: https://www.garaget.org/?car=415322

Kroken var original.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

130 Inlägg
17 maj 2020
Trådstartare
#22
Myhran skrev:
Subtext skrev:
Myhran skrev:
https://www.autoexperten.se/tillbehor/dragkrok/tillbehor/vred-inkl-las-nycklar-av-ah-ii-63926652/?gclid=EAIaIQobChMIodiG34u06QIVgsYYCh1luA2REAQYASABEgKqCvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ser rätt lika ut kan jag tycka,

Absolut, jag googlade också fram det där tidigt, men låskolven ser mycket annorlunda ut.
På min finns en rörlig stålpinne som pekar nedåt. Kolven är defekt och pinnen lite sned men ska väl åka ner när man låser, antar jag. Fast vad man kan se så kommer det bara hindra att vredet trycks in.
Det hjälper inte eftersom vredet drar med sig låstungan även i yttre läget.
Obegriplig smörja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235497/235497-4fd8971ab3c64677527a3be92e4a2645.jpg

Kan du lägga upp foto på alla delar som rör llåsvredet så kan det vara lättare för oss andra att kanske hitta något som passar,

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235497/235497-86083b10a2e7ba695ce2389053145d35.jpg

452 Inlägg
17 maj 2020
#23

Antar du sett denna film

https://youtu.be/bbfS3VYKE5Y

Samt denna instruktion

https://saabklubben.se/forum/amne/bosal … -saab-9-5/

https://hoftware.com/erally/articles/Bo … agkrok.pdf

Det är
Inte så att det nya vredet bara har en annan lösning på ”låset” och att det passar?

130 Inlägg
17 maj 2020
Trådstartare
#24
zzr9409209 skrev:
Går väl att svetsa igen hålet så att kroken inte att få i? Och sen en förenklad reg bes, var så förr iallafall!

Det börjar luta åt det, ja. Har aldrig behövt kroken på de 3.5 år jag kört bilen och ser inget behov framgent heller. Fast det är väl ett mervärde den dag den säljs.
Gäller att köra in den igen senast den 1/6, sen är det körförbud.
Jag har aldrig svetsat men inga problem att få någon göra det.

Hittade en krok på Tradera för 500 kr inkl frakt men killen besvarar inte frågor om hur den fungerar
Eftersom det verkar vara gammalt skräp (modellen) är det väl ingen ide att dra på sig en problemkrok till även om låset ska fungera.

På skrotarna vill de inte sälja bara lösa delen om de öht har den vilket verkar tveksamt.
En annan firma (expert" i Göteborg) gav upp när jag berättade att det är en Bosal.
Trots att de fått bilder.

452 Inlägg
17 maj 2020
#25
Brådhis skrev:
Myhran skrev:
Brådhis skrev:

Om det vore så att krokens fäste inte syntes när man tog bort den, eller att eldosan doldes, då skulle jag nästan(!) kunna hålla med dig. Men oftast sitter det en ful kåpa över (Volvo), eller så sitter för all del fästet dolt men eldosan sticker ner ändå (Skoda)...

Avtagbar krok är ett utmärkt exempel på när man både uppfinner och löser problemet på samma gång. Samt dessutom får merförsäljning eftersom dom avtagbara inte tål att lämnas monterade...

Så ja, det är genuint korkat med avtagbar krok sett till hur jag använder min bil. Iaf om man betraktar bilen som, iaf delvis, ett nyttofordon. Självklart matchar kroken dåligt med tribals och NOS-munstycken i huven, men det gör nog en kåpa eller eldosa (eller en släpvagn) också... wink

Dessutom vill jag inte ha en infettad och skitig krok liggande i bilen bland hundar och dylikt...

Vilka Skoda pratar du om då? Den går att vika upp på alla bilar med oem löstagbar krok jag haft,
Om det är en eftermarknadslösning kan det finnas mer eller mindre bra sätt,
De senaste där El delen är skruvade i den svängbara kroken är helt underbar desutom!

Min förra: https://www.garaget.org/?car=415322

Kroken var original.

https://www.skoda-parts.com/spare-part/ … -6436.html

Hållaren till kabeln skall vara fjäderbelastad så du kan dra den upp och ner, så har jag haft på superben, och den krok jag länkat till är oem krok till octavia där funktionen syns tydligt,

Med vänlig hälsning,

130 Inlägg
17 maj 2020
Trådstartare
#26
Myhran skrev:

Antar du sett denna film

https://youtu.be/bbfS3VYKE5Y

Samt denna instruktion

https://saabklubben.se/forum/amne/bosal … -saab-9-5/

https://hoftware.com/erally/articles/Bo … agkrok.pdf

Det är Inte så att det nya vredet bara har en annan lösning på ”låset” och att det passar?

Jo, såg båda, och betr filmen tycker jag att hanteringen med låset och vredet är en enda röra, det verkar som han kan "låsa upp" genom att bara rycka lite på vredet och att det kärvar för honom.
Jag tittade slarvigt förut, nu såg jag att han faktiskt trycker in vredet eller knackar in det ibland, men som sagt funktionen verkar variera.
Dessutom petar han ut låskolven som verkar sakna riktigt fäste och så är det på min krok också.
Sen finns det ingen sån funktion på min indikatorpinne,  han slår på den och då hoppar vredet bort.
Svårt att se någon vits med det iofs, vredet drar jag av lätt på normalt sätt.
Ska montera ihop krafset igen bara jag hittar mitt molybdenfett och se hur indikatorpinnen fungerar eller inte.
Den är ju enligt vissa besiktare boven i dramat. Men inte enligt andra.
Folk som säljer beg krokar fattar inte ens vad det är för pinne jag menar att de ska kolla.
Jag vill att deras indikatorpinnar gladeligen hoppar smile
Det nya vredet verkar tveksamt så länge jag har problem med indikatorpinnen, men vem vet.

Vilken röra... bäst är kanske att skippa kroken, visar jag upp bilen efter den 1 juni blir det hel ombesiktning och då kan det ju komma nya problem bara för att.
Eller så ställer jag av bilen och skaffar en sommarbil...
Detta är ju en vinterbil som är ganska oekonomisk att köra.
Tar emot eftersom jag har två andra äldre 90-talare med större problem än så här,,
Senast redigerat av Subtext (17 maj 2020)

* Voff voff *
10 583 Inlägg
17 maj 2020
#27
Myhran skrev:
Brådhis skrev:
Myhran skrev:

Vilka Skoda pratar du om då? Den går att vika upp på alla bilar med oem löstagbar krok jag haft,
Om det är en eftermarknadslösning kan det finnas mer eller mindre bra sätt,
De senaste där El delen är skruvade i den svängbara kroken är helt underbar desutom!

Min förra: https://www.garaget.org/?car=415322

Kroken var original.

https://www.skoda-parts.com/spare-part/ … -6436.html

Hållaren till kabeln skall vara fjäderbelastad så du kan dra den upp och ner, så har jag haft på superben, och den krok jag länkat till är oem krok till octavia där funktionen syns tydligt,

Med vänlig hälsning,

Där ser man. Den satt stenhårt fast, precis som kroken... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

452 Inlägg
17 maj 2020
#28
Brådhis skrev:
Myhran skrev:
Brådhis skrev:

Min förra: https://www.garaget.org/?car=415322

Kroken var original.

https://www.skoda-parts.com/spare-part/ … -6436.html

Hållaren till kabeln skall vara fjäderbelastad så du kan dra den upp och ner, så har jag haft på superben, och den krok jag länkat till är oem krok till octavia där funktionen syns tydligt,

Med vänlig hälsning,

Där ser man. Den satt stenhårt fast, precis som kroken... smile

Utan tillräckligt underhåll rostar även den funktionen fast, men tanken är att den skall gå att fälla.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
17 maj 2020
#29
Myhran skrev:
Brådhis skrev:
Myhran skrev:

https://www.skoda-parts.com/spare-part/ … -6436.html

Hållaren till kabeln skall vara fjäderbelastad så du kan dra den upp och ner, så har jag haft på superben, och den krok jag länkat till är oem krok till octavia där funktionen syns tydligt,

Med vänlig hälsning,

Där ser man. Den satt stenhårt fast, precis som kroken... smile

Utan tillräckligt underhåll rostar även den funktionen fast, men tanken är att den skall gå att fälla.

Nu är ju bilen såld, men ändå bra att veta att Skoda då har två delar till kroken som inte tål att sitta utomhus. Kroken och elkontakten, varav den sistnämnda inte ens går att ta in... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

130 Inlägg
18 maj 2020
Trådstartare
#30
  Då har jag det mesta klart för mig, stökigt att reda ut. Hela kroken ska bort eller bilen ställas av tills jag hittar en lös del som är ok, möjligen renoverar den jag har. Det är tredubbelt fel på kroken. Låset paj. Nya direktiv från i år säger att låsen ska fungera. Dvs fel info från vissa bes. stationer. Mekanismen är paj, men lätt att se funktionen mha denna bild, indikatorpinnen ska hoppa upp när en annan pinne på låstungan hamnar rakt under. Det blir aldrig så eftersom kuggarna är feljusterade (eller möjligen att låstungan löper lite snett. vilket torde bero på slitage/ aldrig underhållen). Intryckningen av vredet är en olöst gåta, ingen vet varför eller hur och det stämmer inte med min mekanism. Det kan nog vara olika på olika modeller av Monoflex. Westfalia har köpt Monoflex och en dam jag pratat med där visste noll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235497/235497-7cb6f4c42de4cf7d7d35f208210b1cc8.jpg
Senast redigerat av Subtext (18 maj 2020)

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
18 maj 2020
#31
Strunta i draget istället. Den dagen du säljer bilen kan du säga "Nä, den här bilen har aldrig dragit några släp! Kopplingen är som ny!" (Eller om det är en automat så är lådan aldrig påfrestad).
Alternativet är att Du köper en fast krok från typ dragkrokskungen eller dylikt ställe o reggar om den med fast krok.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

130 Inlägg
18 maj 2020
Trådstartare
#32
Ja, det blir nog kroklöst. Har aldrig varit med om en sån strulig och känslig konstruktion i kombination med nya regler samt viss villervalla ute på fältet. Och behövde jag krok så skulle jag låta montera en fast och typa om bilen. Men nu ska den bort. Bilprovningen tar 400 kr för enkel omtypning och släcker samtidigt tvåan på det som inte finns längre. Dvs bara en ynka  hundralapp mer än ett vanligt återbesök.
Ska titta i kväll hur den sitter. Om jag kan skruva bort fästet eller om det krävs svets.
Oväntat att det är så svårt även på skrotarna och meningslöst att söka på Subaru där.
Den här typen av Bosal sattes på vissa Saabar en gång i tiden men hittar man något så vill de inte sälja bara den lösa delen. Söker man på Bosal så hittar man bara andra modeller.
inte heller haft lust att skicka den till Bosal och de har inte ens svarat på vad det kostar.
Per telefon kom jag inte fram.
Senast redigerat av Subtext (18 maj 2020)


Sök