Hej trevliga vänner!
Bilen (Volvo V40 1999) verkar ha problem med VVT ventilen eller tillhörande mekanik.
Jag tog ut ventilen, öppnade och rengjorde, och testade separat, och den fungerar(
https://youtu.be/fGe7pShvF_I) . Dock när den är inkopplad i bilen så låter motorn med ett tickande ljud så fort jag kopplar in den. När jag kopplar bort den försvinner oljudet helt. Alltså finns det fel i VVT funktionen som troligen beror på att jag har haft dålig koll på oljan förra året.
Oljudet tickar i varannan sekund och framförallt på tomgång. Så här låter det:
https://youtu.be/m2TAnabbYcYMina frågor:
1- förutom möjlig sämre prestanda och bränsleförbrukning, finns det en annan nackdel med att koppla bort VVT? Slits motorn snabbare tex?
2- en kollega påpekade att det tickande ljudet tyder på en förtidig explosion i cylindern vilket kommer på lång sikt skada ventiler/cylindern, så då är det bättre att ha VVT bortkopplad. Delar ni samma uppfattning av orsaken till oljudet?
3- har någon annan kopplat bort sin VVT och märkt skillnad på bränsleförbrukning? Tror ni att bränsleförbrukning kommer gå ner om jag fixar den? (jag pendlar 15mil dagligen, 8,6 liter/mil är förbrukningen)
Tack på förhand